زمان مطالعه: 6 دقیقه
مهاجرت بکنیم یا نه؟

مهاجرت بکنیم یا نه؟

مهاجرت یا کوچ به معنای جابه‌جایی مردم از مکانی به مکانی دیگر برای کار یا زندگی است. بنابراین باید مقصدی را انتخاب کرد که باعث ارتقای سطح زندگی شود.

مهاجرت و اقامت موضوعاتی هستند که هر انسانی در زندگی خود ممکن است به آنها فکر کند. برخی افراد تنها به صورت گذرا به آنها فکر می‌کنند اما دسته‌ای دیگر از افراد هستند که ترجیح می‌دهند آن را عملی کنند. لذا برای مهاجرت کردن بهتر است قبل از هر اقدامی، با مشاور یا افراد مسئول در این زمینه صحبت کرد و پس از بررسی شرایط خود تصمیم به مهاجرت گرفت. اگر به طور دقیق‌تر و واضح‌تر می‌خواهید بدانید که اقامت و مهاجرت چیست؟ این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه کنید.

اقامت و مهاجرت چیست؟

مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعد دورکننده‌ای مانند فقر، بیماری، مسائل سیاسی، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کنندهٔ مقصد مهاجرت مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر، مسکن بهتر و آزادی‌های سیاسی بهتر باشد.
اگرچه مهاجرت بشر برای مدت صدها هزار سال وجود داشته و دارد. «مهاجرت» در مفهوم مدرن به حرکت و کوچ افراد از یک ملیت- کشور به کشور دیگر، که در آنجا شهروند نیستند، محسوب می‌شود. مهاجرت به‌طور ضمنی به اقامت درازمدت با مهاجرت اطلاق می‌شود توریستها و بازدید کنندگان موقتی و کوتاه مدت به‌عنوان مهاجر شناخته نمی‌شوند؛ اما با وجود این، مهاجرت فصلی کارگران و نیروی کار (به‌طور نمونه برای مدت کمتر از یک سال) اغلب به‌عنوان شکلی از مهاجرت به حساب می‌آیند. میزان جهانی مهاجرت، درشرایط کامل بالا ولی در شرایط مرتبط پایین است. بر طبق آمار تخمینی سازمان ملل متحد در حدود 190 میلیون مهاجر بین‌المللی در سال 2005 وجود داشته‌است، که 3٪ از کل جمعیت دنیا را شامل می‌شود. 97٪ بقیه جمعیت دنیا در کشورها و محلهایی زندگی می‌کنند که به دنیا آمده‌اند یا به‌طور خانوادگی زندگی کرده‌اند.

اقامت و مهاجرت چیست؟
اقامت و مهاجرت چیست؟

عقاید جدید درباره مهاجرت به توسعه و پیشرفت مربوط می‌شود، مخصوصاً در قرن نوزدهم میلادی به ملیت‌ها و کشورهایی با معیارهای مشخص شهروندی پاسپورت وکنترل دائم و مستمر مرزها وحدود و قانون ملیت وجود داشته‌است. شهروندی و تابعیت یک کشور- ملیت به یک نفر خارجی و بیگانه حق اقامت در آن کشور و منطقه می‌داد، ولی اقامت بخاطر مهاجرت منوط به شرایط بود که توسط قانون مهاجرت تعیین می‌شود. مهاجرت بدون تأیید رسمی می‌تواند طبق این قوانین یک خلاف تلقی شود و حتی اگر آن به‌عنوان خلاف تعریف نشود، دولت‌ها معمولاً برای مهاجرت غیرقانونی بازداشت و حبس تعیین می‌کنند. این ملیت ها - کشورها هم‌چنین مهاجرت را یک مورد سیاسی، با تعریف وطن و تابعیت اصلی یک ملت را که به عنوان میراث شراکتی نژادی یا فرهنگی اصلی به‌شمار می‌آید، در بیشتر موارد مهاجرت شرایط نژادی و فرهنگی مختلفی پیدا می‌کند. این مسئله باعث تنش‌های اجتماعی ترس و واهمه از خارجی و برخورد و مقابله با هویت ملی وبومی، در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به حساب می‌آید.

کشورهای مهاجرپذیر نیز از نیروی کار مهاجران نفع می‌برند. بسیاری از کشورهای صنعتی برای گردش اقتصاد خود به نیروی کار ارزان مهاجرین نیاز دارند. مهاجران به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی، ساختمان، رستوران‌داری و هتل‌داری، مراقبت از سالمندان، نظافت و خدمتکاری منازل مشغول به کار هستند. حتی در درون اتحادیه اروپا نیز انجام کار محدودیت‌های اقامتی برای بعضی از کشورها دارد و این امر رسماً به مهاجرت و کار غیرقانونی دامن می‌زند. در واقع در بحث‌های مربوط به مهاجرت غالباً چنین جلوه داده می‌شود که مهاجرین خود را به زور به جوامع مرفه‌تر تحمیل می‌کنند. در این میان نه تنها به علل مهاجرت، که ریشهٔ بسیاری از آنان، مناسبات اقتصادی جهانی است، اشاره نمی‌شود، بلکه دربارهٔ منافع سرشاری که از راه مهاجرت قانونی و غیرقانونی نصیب سوداگران می‌گردد نیز سکوت می‌شود.

دلایل اصلی مهاجرت
دلایل اصلی مهاجرت

دلایل اصلی مهاجرت چه چیز هایی است؟

جنگ و نا امنی

مسئله جنگ، یکی از قدیمی ترین دلایل مهاجرت است که افراد برای یافتن مکانی امن برای زندگی از شهر یا کشور خود فراری می شدند. می توان این نوع مهاجرت را اجباری دانست.

شرایط اقتصادی

بحران های اقتصادی باعث پایین آمدن کیفیت زندگی بسیاری از مردم می شود و عده ای برای ادامه زندگی به محیط دیگری که شرایط مناسبی دارد سوق داده می شود. این مورد در کشور ما در چند سال اخیر بسیار شدت گرفته و شرایط نامناسب اقتصادی باعث افزایش میزان مهاجرت اقشار مختلف شده است.

شرایط آموزشی

بسیاری از مهاجرت ها به خاطر رسیدن به امکانات آموزشی و تحصیلی اتفاق می افتد. معمولا این شکل از مهاجرت بیشترین بازگشت به کشور را دارد. به طوری که افراد بعد از تحصیل به هر دلیل، به کشور خود باز می گردند.

آزادی و امنیت بیشتر

یکی از مسائلی که مردم را به سمت مهاجرت سوق می دهد، شرایط زندگی محدود و پر فشار است. از بین رفتن حقوق اجتماعی و سیاسی، دلبستگی مردم از وطنشان را کم می کند. در نتیجه آن ها به دنبال وطن جدیدی می گردند که به آن ها و آزادی هایشان بها دهد و امنیت روانی آن ها را تامین کند.

جذابیت های مقصد

ممکن است کشور یا محل زندگی فرد شرایط نامناسبی نداشته باشد اما جذابیت های مقاصد پیش رو، آن ها را برای مهاجرت وسوسه می کند. طبیعت ذاتی انسان حرکت به سوی کمال و بهترین است و کسانی که از این موهبت بی بهره اند، ممکن است ماهیت انسانی خود را فراموش کرده باشند.

شرایط اقلیمی

ممکن است برخی مناطق به دلیل شرایط بحرانی جغرافیایی، مردم خود را مجبور به مهاجرت کند. بی آبی، کمبود منابع تغذیه، بلایای طبیعی مثل زلزله یا سیل، گرما یا سرمای بیش از حد، شرایط آب و هوایی و حتی سختی دسترسی به مراکز قدرتمند، از این دسته عوامل هستند.

مهاجرت اجباری

در دوره هایی از تاریخ این نوع مهاجرت دیده شده که دولت وقت یا استعمارگر، مردم مناطقی را مجبور به مهاجرت به نقطه ای خاص می کنند. کار و کشاورزی، کنترل مردم و آشوب های قومی، مسائل جمعیت شناختی، جنگ ها و شرایط منابع طبیعی برخی از دلایل مهاجرت در تاریخ است.

مهاجرت بکنیم یا نه؟
مهاجرت بکنیم یا نه؟

مزایای مهاجرت چیست؟

5 دلیل خلاصه برای مزایای مهاجرت:

  1. یافتن شغل بهتر
  2. رفاه بیشتر
  3. ارتقای سطح زندگی
  4. دسترسی افزوده به امکانات عمومی
  5. رفتن به کشوری که آرزویش را دارید

مزایای مهاجرت بستگی به دلایل مهاجرت تان دارد. دستیابی به امنیت، آزادی، امکانات تحصیلی و بهداشتی، پیدا کردن شغل یا مسکن بهتر، آرامش روانی و کاهش استرس های زندگی و... مزایایی است که در ذهن مهاجرین نقش بسته است. هرکس در ذهنش تصوری از زندگی ایده آل دارد و برای به دست آوردن آن تلاش می کند. اما طبق تحقیقات، 70 تا 80 درصد متقاضیان مهاجرت، قشر تحصیل کرده و دانشگاهی هستند. کسانی که یا به دلیل شرایط اقتصادی و بیکاری قصد مهاجرت دارند و یا به دلیل امکانات بهتر آموزشی، قصد ادامه تحصیل خود را در کشورهای پیشرفته جستجو می کنند. اگر تحصیل دلیل مهاجرت شماست بهتر است با دریافت مشاوره تحصیلی ابعاد مختلف انتخاب هایتان را بررسی کنید.

معایب مهاجرت چیست؟

3 دلیل خلاصه برای معایب مهاجرت:

  1. دوری از خانواده
  2. یادگیری زبان کشور مقصد
  3. خود را وفق دادن با فرهنگ جدید

مهاجرت مسئله بسیار مهمی است که جدای از مزایا یا زیبایی ها، از نظر روانی می تواند بسیار پیچیده و آسیب زا باشد. برخی از ابعاد منفی مهاجرت که باعث برگشت مهاجرین یا منصرف شدن از رفتن می شود به شرح زیر است.

غربت

غربت فضای بسیار سنگین و پر فشاری است. تصور کنید در یک لحظه تمام افرادی که می بینید و می شناسید از زندگی شما حذف شوند و جای آن ها را افرادی بگیرند که حتی زبان آن ها را سخت می فهمید. قابل پیش بینی است که اگر ذره ای در دلتان تردید بیفتد و احساس ضعف نشان دهید، هرگز نمی توانید زندگی در یک کشور دیگر را تحمل کنید. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان ارتباط لحظه ای به هر جای دنیا وجود دارد اما باز هم شرایط بسیار سختی خواهد بود.

افسردگی

دوری از عزیزان و قرار گرفتن در یک محیط جدید که از محیط خودتان دور است، ممکن است شما را منزوی و افسرده کند. یکی از راه های درمان افسردگی، بودن کنار دوستان و عزیزانتان است، اما در یک کشور غریب و بدون دوست صمیمی علائم افسردگی تشدید می شود.

دلبستگی

یکی از اصلی ترین موانعی که سر راه مهاجرت قرار دارد، دلبستگی های مادی و روحی به وطن است. خانواده، شغل، اقوام و دوستان، بافت شهری، املاک و خاطرات همه جزء دلبستگی های شما محسوب می شود و لازم است پیش از مهاجرت کاملا در این زمینه ها تقویت شوید و قدرت سازگاری خود را بالا ببرید.

تفاوت فرهنگی

یکی دیگر از مشکلات مهاجرت، بودن در محیطی است که هیچ پیش زمینه ای از مردم و روابطشان ندارید. به قول معروف هیچکس زبان شما رو نمی فهمد. لازم است قبل از مهاجرت، تحقیقات کافی در زمینه تفاوت های فرهنگی مقصد و نحوه کنار آمدن با این تفاوت ها را بیاموزید.

روش‌های مهاجرت

روش‌های بسیار زیادی برای مهاجرت وجود دارد که ما فقط به مهم ترین انواع مهاجرت می‌پردازیم:

  • ویزای شنگن
  • مهاجرت از طریق گرین کارت آمریکا
  • مهاجرت از طریق کار
  • مهاجرت از طریق تحصیل
  • مهاجرت از طریق سرمایه گزاری
  • مهاجرت از طریق خوداشتغالی
  • مهاجرت از طریق خانواده
  • مهاجرت از طریق ازدواج
  • مهاجرت از طریق تولد
  • مهاجرت از طریق پناهندگی

بهترین کشور برای مهاجرت

کشورهای زیادی برای مهاجرت و اقامت مناسب هستند که فقط برخی از آنها را در آسمونی فهرست می کنیم:

  1. آمریکا
  2. کانادا
  3. استرالیا
  4. انگلستان
  5. ترکیه
  6. قطر
  7. امارات
  8. آلمان
  9. ایتالیا

یکی از نکاتی که برای مهاجرت باید به آن توجه کنیم این است که بهترین و ساده‌ترین روش را برای مهاجرت انتخاب کنیم، برای مثال ساده‌ترین راه مهاجرت به آمریکا شرکت در برنامه لاتاری است.

نظر خود را درباره «مهاجرت بکنیم یا نه؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مهاجرت بکنیم یا نه؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.