زمان مطالعه: 2 دقیقه
ممنوع المعامله کیست؟

ممنوع المعامله کیست؟

افراد ممنوع المعامله حق خرید و فروش اموال را تا اطلاع ثانوی ندارند بنابراین هنگام خرید و فروش اموال خصوصا خانه و ماشین باید بدانید چه کسی ممنوع المعامله است.

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه این روزها پیامکی با عنوان اطمینان از ممنوع المعامله نبودن فروشندگان خانه برای همه ارسال کرده است. از آنجایی که اخیراً افراد ممنوع المعامله دست به کلاه برداری از طریق فروش خانه هایی که متعلق به آنها نیست زده اند، این سازمان دست به اطلاع رسانی از طریق پیامک به یکایک افراد جامعه زده است. در ادامه مطلب آسمونی با افراد ممنوع المعامله و اطلاع از وضعیت پلاک ثبتی آشنا خواهیم شد.

متن پیامک معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه:

پیش از انجام معاملات ملکی با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی و ارائه پلاک ثبتی ملک مورد معامله،
از آخرین مالک و وضعیت توقیفی و ممنوع المعامله نبودن مالک اطمینان حاصل نمایید.

افراد ممنوع المعامله کیستند؟

اشخاص معمولاً به دلایل حکم قضایی یا به خاطر ارتکاب یک سری جرایم خاص یا بدهی های کلان ممنوع المعامله می شوند و در برخی موارد حتی اموال آنها توقیف می شود. این افراد تا زمان رفع ممنوع المعامله حق انجام معامله را ندارند. افراد ممنوع المعامله شامل اشخاص زیر می شوند:

  • تجار ورشکسته
  • محکومین دادگاه ها
  • افراد فاقد اهلیت (اشخاصی که عاقل و بالغ نیستند)

ماده ۲۱۲ قانون مدنی

معامله با اشخاصی که بالغ یا عاقل یا رشید نیستند به واسطه عدم اهلیت باطل است.

ماده ۴۱۸ قانون تجارت

تاجر ورشکسته از تاریخ صدور حکم از مداخله در تمام اموال خود حتی آنچه که ممکن است در مدت ورشکستگی عاید او گردد ممنوع است. در کلیه اختیارات و حقوق مالی ورشکسته که استفاده از آن موثر در تادیه دیون او باشد مدیر تصفیه قائم‌مقام قانونی ورشکسته بوده و حق دارد به جای او از اختیارات و حقوق مزبوره استفاده کند.

ماده ۴۲۳ قانون تجارت

هرگاه تاجر بعد از توقف معاملات ذیل را بنماید باطل و بلااثر خواهد بود:

  1. هر صلح محاباتی یا هبه و به طور کلی هر نقل و انتقال بلاعوض اعم از اینکه راجع به منقول یا غیر منقول باشد.
  2. تادیه هر قرض اعم از حال یا موجل به هر وسیله که به عمل آمده باشد.
  3. هر معامله که مالی از اموال منقول یا غیر منقول تاجر را مقید نماید و به ضرر طلبکاران تمام شود.

چگونه بفهمیم ممنوع المعامله هستیم؟

چنانچه شما شامل سه مورد بالا نبوده اید امکان ندارد که ممنوع المعامله شده باشید. همچنین افرادی که سابقه ارتکاب جرم داشته و به زندان افتاده اند دلیل بر ممنوعیت معامله آنها نمی شود. هر جرمی، مانند قتل غیر عمد، بدهی های خرد، بدهی بخاطر مهریه و امثال اینها، منجر به ممنوعیت معاملات نمی گردد.

استعلام ممنوع المعامله بودن ملک

می توان از طریق دفاتر ثبت اسناد کشور و همچنین معاونت قضایی دادستانی کل کشور و ادارات ثبت اسناد و املاک نسبت به آگاهی از ممنوع المعامله بودن افراد اطمینان حاصل کرد. بنابراین پیش از انجام هر گونه معامله باید این کار را انجام داد.

نظر خود را درباره «ممنوع المعامله کیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ممنوع المعامله کیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.