زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک

قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک

نه تنها وسایل پیشگیری از بارداری بطور رایگان توزیع نمیشود، بلکه فروش و تهیه آنها بدون نسخه پزشک ممنوع است!

ممنوعیت فروش لوازم جلوگیری از بارداری این روزها بسیار خبرساز شده است، چرا که در آینده نزدیک عواقبی به دنبال خواهد داشت. بر اساس طرح جوانی جمعیت و پیشگیری از کاهش جمعیت، مجلس شورای اسلامی این طرح را به تصویب رساند. در ادامه مطلب آسمونی، به جزئیات بیشتری از طرح ممنوعیت فروش لوازم پیشگیری از بارداری بدون نسخه پزشک، و همچنین درباره پیامدهای آن برای زنان و مردان می پردازیم.

از خرداد 1392 طرح جوانی جمعیت در ایران مطرح شد. گفته می شد نرخ باروری باید به حداقل 2.5 فرزند به ازای هر زن افزایش پیدا کند. اما طرح ممنوعیت فروش لوازم جلوگیری از بارداری که امسال تصویب شد نگرانی هایی برای خانواده ها در پی دارد و هیاهوی زیادی در جامعه و فضای مجازی ایجاد کرده است.

بیشتر سازمان های مختلف بین المللی این قانون را ناقض حقوق زنان ایرانی خوانده و خواهان لغو آن شده اند. همچنین فعالان حقوق زنان، درباره کاهش اشتغال در بین زنان، افزایش کودک همسری و تولد کودکان نارس هشدار می دهند. متاسفانه سیاست افزایش جمعیت ایران با شکست مواجه شده و به همین دلیل این قانون سرسخت را به تصویب رسانده اند. در بخش زیر درباره اثرات این قانون بیشتر توضیح می دهیم.

شیوع بیماری های مقاربتی

به مرور زمان، شاهد افزایش بیماری های مقاربتی همچون HIV+ خواهیم بود. ممکن است برخی از افراد برای تهیه اقلام ضدباری به پزشک مراجعه نکنند و دست به روابط پرخطر بزنند. در این صورت احتمال ابتلا به این بیماری ها افزایش پیدا کرده و گریبانگیر بسیاری از افراد خواهد شد.

افزایش دشواری کار و زندگی برای زنان شاغل

برای خانم های شاغل فرزندآوری ممکن است کمی دشوار باشد. به همین خاطر امروزه بسیاری از خانم های شاغل فقط یک فرزند یا نهایتاً دو فرزند دارند. اما اگر نتوانند این اقلام را تهیه کنند باز هم مجبور به فرزندآوری خواهند شد. نگهداری از نوزادان و کودکان در زمان شاغل بودن خود نوعی مسئله دیگر است. در این صورت شاید دیگر توان کار در بیرون منزل را نداشته باشند و در خانه بمانند. همین کار منجر به افزایش فشار مالی بر پدر خانواده می شود.

 بار مضاعف برای زنان روستایی

زنان روستایی و حتی زنان کم درآمد قربانی اصلی این قانون جدید هستند. خانواده های روستایی معمولاً فرزندان بیشتری نسبت به خانواده های شهری دارند. اما اگر دیگر به این اقلام دسترسی نداشته باشند قطعاً تعداد جمعیت خانواده های روستایی بیشتر شده و ممکن است توانایی تامین مالی فرزندان و تحصیلات آنها را از دست بدهند. زنان روستایی علاوه بر مشقت های فراوانی که برای فرزندان خود می کشند، در طول شبانه روز زحمت های بسیاری در انجام کارها متحمل هستند.

افزایش کودک همسری و مرگ و میر مادران

چنانچه خانواده ها به دلیل وضعیت مالی ضعیف نتوانند اقلام پیشگیری از بارداری را تهیه کنند تعداد فرزندان بیشتر شده و به محض رسیدن سن دختران به حدود 10 سالگی آنها را به ازدواج وا می دارند. ازدواج زودهنگام و کودک همسری یک مسئله جداگانه می شود، بارداری در سن کم هم مسئله ای دیگر! بارداری در سن کم احتمال مرگ و میر را برای مادران ایجاد خواهد کرد.

افزایش فشار اقتصادی بر پدر خانواده

اگر پدر و مادر استطاعت مالی خوبی داشته به احتمال زیاد خود تصمیم می گرفتند فرزند دوم یا سوم هم داشته باشند. اما در سال های اخیر وضع معیشتی اکثر مردم جامعه قدری دشوار شده و نمی توانند برای آینده خود تصمیم بگریند و برنامه ریزی کنند. از این رو توان فرزندآوری دوباره را ندارند. اگر به دلیل وضع مالی ضعیف نتوانند از مراکز بهداشت اقلام پیشگیری از بارداری را تهیه کنند ممکن است برای تهیه این اقلام چشم پوشی کرده و تعداد فرزندانشان بیشتر شود. هزینه های تحصیل و پرورش کودک این روزها نسبت به سال های پیش بسیار بیشتر شده است و این اتفاق بر پدر خانواده فشار مالی زیادی را در بر خواهد داشت.

قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک
قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک

 

نظر خود را درباره «قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره قانون ممنوعیت فروش اقلام پیشگیری از بارداری بدون تجویز پزشک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.