زمان مطالعه: 3 دقیقه
جاده قدیم، روایت یک تراژدی

جاده قدیم، روایت یک تراژدی

جاده قدیم فیلمی است به کارگردانی منیژه حکمت با بازی مهتاب کرامتی و اتیلا پسیانی.

دوشنبه 15 فروردین 1401

چکاوک شیرازی

جاده قدیم، فیلم نسبتا شسته رفته تری در مقایسه با دیگر کارهای منیژه حکمت است. این فیلم داستان زنی را روایت می کند که مورد زورگیری و آزار جنسی زورگیران قرار گرفته است.
فیلم توانسته به خوبی اثرات منفی چنین اتفاقاتی را در خانواده نشان دهد و بگوید در چنین مواردی تنها یک فرد آسیب نمی بیند بلکه اطرافیان او هم دچار اضطراب و سردرگمی می شوند.
مینو (مهتاب کرامتی) و همسرش بهرام با بازی «آتیلا پسیانی» زوجی موفق و خوشبخت هستند که توازن و عشق را در زندگی شان برقرار کرده اند. تنها نکته ای که باید بیشتر به آن دقت می شد دیالوگ های ابتدای فیلم بود که هدفش نشان دادن مناسبات این خانواده بود‌ اما بعد از گذشت هفده سال از زندگی خانوادگی آن ها چنین حرف هایی بی معنا جلوه می کرد زیرا این احساس را به مخاطب القا می کند که «مینو» و همسرش تازه با یکدیگر ازدواج کرده اند. شخصا تا اواسط فیلم فکر می کردم که «مینو »تازه وارد زندگی «بهرام» و فرزندانش شده است.
از این که بگذریم روابط خوبی که بین اعضای این خانواده جاری است به خوبی نمایش داده شده.
اما نظم زندگی این خانواده با اتفاقی بهم به می خورد و این اتفاق بسیار باورپذیر طراحی شده است. برای مینو که رئیس بانک است در راه بازگشت به خانه این مساله اتفاق می افتد، شب سال نو است و ترافیک سنگینی در خیابان ها جاری است و آژانس ها اتومبیلی برای کرایه ندارند، گرفتار زورگیر می شود و حوادثی که در پی آن پیش می آید و باعث به وجود آمدن اختلال در آرامش خانواده می شود.
این بی نظمی و آشفتگی در رفتار سایر اعضای خانواده به خوبی مشهود است. «بهرام» سردرگم است و بیشتر از خانواده اش مراقبت می کند. حتی ازدواج «خسرو» و فرزندی که در راه دارد هم تحت الشعاع این مسئله قرار می گیرد. اما اثری که روی «مینو» دارد چندان عمیق نشان داده نشده است. به لحاظ تصویری ما همان چیزهایی را می بینیم که همیشه در چنین مواردی دیده ایم. او خواب های آشفته می بیند، از شوهرش دوری می کند، رفتار وسواس گونه دارد و به لحاظ روانی بسیار آسیب پذیر است. پس شخصیت اول داستان نمی تواند چیزی اضافه تر به ما ارائه کند. نیاز بود که ما «مینو »را در برخورد با چنین مشکلی بشناسیم. این که او چطور بر چنین حجمی از مشکلات غلبه می کند یا حتی موفق نمی شود و از بین می رود.

سکانسی از فیلم جاده قدیم
سکانسی از فیلم جاده قدیم

اما نکته ی قابل توجه این است که این حادثه تاثیر خود را روی سایر اعضای خانواده نشان داده و این آن ها هستند که عوض می شوند.
«بهرام» و خانواده اش همیشه تحت تسط پدر بهرام بوده اند و او نظارت مستقیم روی رفتار و طرز زندگی آن ها داشت. اما در پس این اتفاق بهرام تصمیم می گیرد که برای محافظت از خانواده اش ابتدا به پدرش اجازه ی دخالت در زندگی شخصی اش را ندهد.
آسیبی که به مینو وارد می شود باعث شکل گیری روابط بهتری در مورد «شیدا» و« خسرو» که خواهر و برادر هستند می شود.
آن دو نسبت به هم پرخاش گر هستند اما وقتی «خسرو »برای محافظت از «شیدا »او را همراهی می کند هر چند خیلی ضعیف و کمرنگ اما به نظر می رسد که روابطشان در طی این آمد و رفت ها بهتر شده است.
متاسفانه بهتر شدن حال «مینو» به گذر زمان واگذاشته شده است و ما هیچ تلاشی و هیچ نقشه ای نمی بینیم که او را به اوضاع بهتر رسانده باشد. در عین حال دلیل امتناع او از اعتراف به این که مورد تعرض واقع شده است هم مبهم است . این در حالی است که بار روانی چنین آسیبی به حدی عمیق و دردناک است که می توان از آن چند داستان نوشت.
به هر حال اوضاع به حالت عادی بر می گردد اما سوالات زیادی برای مخاطب به جا مانده است. مثلا دلیل حرف های مادر مینو به او زمانی که به خانه اش می رود مشخص نیست. او یک سری حرف هایی در مورد گذشته می گوید که ربطی هم به اصل داستان ندارد فقط دوباره یادآوری می کند که «مینو» زن محکمی است. در حالی که ما این استحکام را می بایست در تک تک رفتارهای «مینو »لمس می کردیم و از رفتارش می فهمیدیم که او زن قوی ای است.
فیلم با همه ی ضعف هایش نسبت به سایر کارهای «منیژه حکمت» فیلم تقریبا خوبی از آب درآمده بود و می شد رگه هایی از یک فیلم نامه ی خوب را در آن جستجو کرد و به آن پرداخت. اما کاش کمی بیشتر برای فیلم نامه هایمان زحمت بکشیم‌.

مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در فیلم سینمایی جاده قدیم
مهتاب کرامتی و آتیلا پسیانی در فیلم سینمایی جاده قدیم
مهتاب کرامتی، شیرین یزدان بخش و ترلان پروانه در فیلم جاده قدیم
مهتاب کرامتی، شیرین یزدان بخش و ترلان پروانه در فیلم جاده قدیم
محمدرضا غفاری، هدی زین العابدین و زنده یاد پرویز پورحسینی در سکانسی از فیلم جاده قدیم
محمدرضا غفاری، هدی زین العابدین و زنده یاد پرویز پورحسینی در سکانسی از فیلم جاده قدیم
نظر خود را درباره «جاده قدیم، روایت یک تراژدی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جاده قدیم، روایت یک تراژدی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.