زمان مطالعه: 3 دقیقه
سریال مجتمع مسکونی کلیله و دمنه

سریال مجتمع مسکونی کلیله و دمنه

مجموعه عروسكي مجتمع مسكونى كليله دمنه به كارگردانى مرضيه برومند است و در شبكه نمايش خانگى پخش مى شود.

شنبه 31 ارديبهشت 1401
چكاوك شيرازى

همین ابتدا به عنوان مجموعه نگاهی خریدارانه بیندازید... برای یک مجموعه عروسکی عنوان بسیار جذاب و هوشمندانه ای است، نه؟

زمانی که کودک بودم و سواد خواندن نداشتم پدرم کتابی به من هدیه داد. کتاب، داستان خواهر و برادری بود که پدرشان برایشان بچه آهویی به خانه می آورد. تصویرگری این کتاب بی نظیر بود. زیبایی چهره ها به خصوص بچه آهو و رنگ های خیال انگیز نقاشی ها، توجه همه را جلب می کرد. از آن زمان به بعد هرگز در کارتون ها، کتاب ها یا نقاشی ها آهویی به این زیبایی ندیده بودم تا امروز که زیبایی یک جفت آهوی دلربا نظرم را جلب کرد و همان چند ثانیه که محو تماشای این دو آهوی زیبا شدم، بقیه ی عناصر فیلم چنان گیرا بود که قسمت اول سریال را تا انتها، تماشا کردم.

به محض شنیدن صدای امیرحسین صدیق که صداپیشگی نقش خمار (آهوی نر قصه) را انجام می دهد، حدس زدم که کاری با این کیفیت و با حضور صدیق به عنوان پای ثابت ساخته های بانو مرضیه برومند، سریال کلیله و دمنه ساخته ی این بانوی هنرمند است.

حالا که بزرگتر شدیم و دوباره و دوباره سریال "خونه ی مادربزرگه" را می بینیم، تازه می فهمیم که خانم برومند برای کارهایش و برای کودکان چه ارزشی قائل است. آن وقت ها فقط از تماشای آن ها لذت می بردیم اما حالا می فهمیم که ایشان تا چه حدی به جزئیات اهمیت می دادند زیرا به مخاطبانشان بها می دادند.

مجموعه عروسکی مجتمع مسکونی کلیله و دمنه، کار جدید مرضیه برومند
مجموعه عروسکی مجتمع مسکونی کلیله و دمنه، کار جدید مرضیه برومند

حالا که در کنار فرزندانم "خونه ی مادربزرگه" را تماشا می کنیم مدام توجه شان را جزییات جلب می کنم و در ظاهر به آن ها و در باطن به خودم یادآوری می کنم که مثلا بودن یا نبودن اين اجزا در صحنه چه اهميتىً داشته يا نداشته و خانم برومند با چه دقت و وسواسی همه ی این جزییات را رعایت می كند.

همه آن دقت و نکته سنجی حالا در مجموعه "کلیله و دمنه" جمع شده است و سریال مانند باقی ساخته های ایشان میخش را همان اول محکم کوبیده است.
داستان سریال از این قرار است که یک جفت آهو از دشت ناز کوچ کرده و به شهر می آیند. ماده آهوی زیبا که "ختن" نام دارد راضی به این مهاجرت نیست اما به دلیل خواسته ی همسرش به این کار تن داده است.

مشکلات آن ها در شهر از همان ابتدای ورودشان شروع می شود. دود و ترافیک و شلوغی از یک طرف، موجودات شیاد و فال فروش و شیشه شور و چه و چه از طرفی دیگر، نرسیده دورشان را می گیرد.

طی نشان دادن این ناهنجاری ها به نکته ظریفی هم اشاره می شود. جایی خرگوش و بچه ها یش در حال عبور از خیابان هستند که یک موتوری با سرعت از کنارشان عبور می کند. خانم خرگوشه ناسزا می گوید و بچه هایش یک صدا عین همان را تکرار می کنند. همین کافی ست که نشان دهد مرضیه برومند همان طور که نگران کودکان نسل ما بود هنوز هم دغدغه ی اصلیش کودکان و طبیعت است.

مرضیه برومنده در پشت صحنه مجموعه عروسکی مجتمع مسکونی کلیله و دمنه
مرضیه برومنده در پشت صحنه مجموعه عروسکی مجتمع مسکونی کلیله و دمنه

همه کاراکترها جلب توجه می کنند زیرا به درستی پرداخته شده اند. در قسمت اول با تعدادی از همسایه ها و کاراکترهای مجموعه آشنا می شویم. با خرسی که به واسطه ی اضافه وزنش اجازه ی استفاده از آسانسور را ندارد. یا شیری که از اسب افتاده اما از اصل نه و هنوز می خواهد شکوه زندگی گذشته اش را احیا کند.

مجموعه مانند همیشه دارای عروسک هایی است که مشخص است برای ساختنشان وقت زیادی صرف شده. طراحی لباسشان کاملا با شخصیتشان هماهنگ است. همگی زبان بدن دارند. خصوصا "ختن" که در جایی با خرس در حال درددل است و ساق ترد و نازکش را از غصه بغل کرده، اما عروسک طوری حرکت می کند که انگار حقیقی است و شیرین کاری های دیگر از قبیل نامیدن قورباغه ی آوازخوانی که اسمش را اقاى عطایی گذاشته اند.

مجموعه محدوده ی سنی ندارد و مانند همه کارهای دیگر خانم برومند کوچک و بزرگ می توانند از تماشایش لذت ببرند.

نظر خود را درباره «سریال مجتمع مسکونی کلیله و دمنه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سریال مجتمع مسکونی کلیله و دمنه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.