زمان مطالعه: 3 دقیقه
اریک تن هاگ؛ مربی که در آژاکس معجزه کرد

اریک تن هاگ؛ مربی که در آژاکس معجزه کرد

تیم فوتبال آژاکس در سالهای اخیر، به تمامی افتخارات ممکن دست یافته است؛ بدون یک مرد، دستیابی به این افتخارات غیر ممکن بود.

روز سوم آوریل 1996 وقتی تیم آژاکس در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا در استادیوم المپیک آمستردام مقابل مهمان خود پاناتینایکوس تن به شکست داد، کمتر کسی می توانست به حذف قهرمان اروپا در این مرحله فکر کند. طبیعی هم بود و آژاکسی ها آن‌قدر مقتدر بودند که در بازی برگشت در روز 17 آوریل در استادیوم اسپیریدون لوییس آتن 3 گل به میزبان خود بزنند، فینالیست شوند و تا مدتها تنها تیم لیگ قهرمانان باشند که با وجود باخت در خونه خود، موفق به انجام کامبک شده و حریف خود را حذف کرده است.

بیشتر از یک دهه گذشت و فقط اینتر ایتالیا توانست کار بزرگ آژاکس را تکرار کند.

 وقتی رقابتهای فصل 19-2018 لیگ قهرمانان شروع شد، به نظر نمی رسید آژاکس در مرحله گروهی برابر بایرن شانسی داشته باشد. اما شاگردای اریک تن هاگ دو بار با دو تساوی(1-1) و (3-3) بایرن را متوقف کردند و بدون شکست راهی مرحله دوم شدند. وقتی در قرعه کشی، آنها حریف رئال مادرید شدند، خیلی ها به حال آژاکس دل سوزاندند و وقتی آژاکس در یوهان کرویف آره نا(2-1) مغلوب شد، همه منتظر یک بازی برگشت آسان برای رئال بودند.

اما در بازی برگشت، 77013 تماشاگر حاضر در سانتیاگو برنابئو تصاویری را دیدند که برای همیشه ماندگار شد. جایی که زیاش، نِرِس، تادریچ و شون 4 بار دروازه رئال را باز کردند و قهرمان اروپا در خانه حذف شد.

وقتی آژاکس در مرحله بعد در خانه مقابل یوونتوس(1-1) متوقف شد و در بازی برگشت با گلهای فن دبیک و دلیخت(2-1) یووه را هم حذف کرد، دیگر تردیدی باقی نمانده بود که پشت نتایج درخشان آژاکس، مغزی متفکر وجود دارد.

آژاکسی ها سال 2017 با مربیگری پیتر بوش، نایب قهرمان لیگ اروپا شده بودند. اما با رفتن بوش به دورتموند، لازم بود یک جانشین مناسب برای او پیدا کنند. ابتدا مارسل کایزر انتخاب شد اما نتایج ضعیف او، باعث برکناری اش شد تا آژاکسی ها به دنبال گزینه های دیگری روند. این بار، پاسخ، مردی بود 6 سال کوچک تر از بوش اما همچون او و کایزر، با سری بدون مو!

اریک تن هاگ متولد 2 فوریه 1970 در هاکس برگن هلند بود. دوران بازی این مدافع میانی 181 سانتی متری بدون افتخار سپری نشد. تو فصل 91-90 وقتی عضو تیم خرافسشاپ بود، با این تیم قهرمانی دسته دوم هلند را جشن گرفت و یک سال بعد راهی دسته اول شد. ده سال بعد و در روز 24 می 2001 با تیم توئنته در فینال جام حذفی هلند مقابل آیندهوون طعم پیروزی را چشید تا جام حذفی هلند را تصاحب کند. یک فصل بعد، در حالی که تنها 32 سال داشت، از فوتبال کناره گرفت و حرفه جدید خود را آغاز کرد. مارک اوورمارس او را برای مربیگری« گو اهد ایگلز» دسته دومی انتخاب کرد و مربی تازه کار در اولین فصل حضور در این تیم، عنوان ششمی لیگ را نصیب گو اهد ایگلز کرد. با توجه به نتایج تیمهای صدرنشین جدول در مرحله پلی آف، سرانجام شاگردان تن هاگ جواز صعود به دسته بالاتر را به دست آوردند.

تن هاگ بعد از آن در این تیم نماند تا کار بزرگ خود را ادامه دهد؛ راهی تیم دوم بایرن مونیخ شد و تا 30 ژون 2015 در این تیم ماند. تن هاگ این تیم را در سال 2014 فاتح رگیونالیگا منطقه باواریا کرد و یک فصل بعد هم یک عنوان نایب قهرمانی به دست آورد؛ در رقابتهایی که مسابقات دسته چهارم آلمان به شمار می آیند.

با این تجربیات باارزش، او به هلند بازگشت و راهی اوترخت شد. در اوترخت کسی انتظار جام از او نداشت. اما نتایجی که طی دو سال در این تیم کسب کرد، کمتر از فتح جام نبود. در اوترخت اون یک عنوان پنجمی و یک مقام چهارمی لیگ به دست آورد تا این تیم جواز حضور در لیگ اروپا را به دست آورد.

تن هاگ باز هم ترجیح داد بعد از رسیدن به اوج، تیم خود را ترک کند. این بار مقصدش آژاکس بود؛ تیمی که از سال 1997 حضور در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا را تجربه نکرده بود.

تن هاگ در پایان فصل 18-2017 آژاکس را صاحب 25 برد در 34 بازی لیگ کرد و تیم او 89 گل به ثمر رساند. اما در پایان عنوانی بهتر از دومی نصیب آژاکس نشد. یک فصل بعد همه چیز به شکلی رویایی شروع شد و ادامه پیدا کرد. تیم تن هاگ در آن فصل بازیکنانی از 18 کشور مختلف داشت؛ حتی کشورهایی مثل بورکینافاسو، فنلاند، استرالیا، نروژ و آفریقای جنوبی. این بار هم آژاکس صاحب 25 برد در لیگ شد. تعداد گلهای زده این تیم به 119 رسید و آژاکس قهرمان هلند شد. با قهرمانی در جام حذفی، آژاکس در آن فصل موفق به دبل شد و به انتظار سومین جام ماند. برد مقابل رئال و یوونتوس و برتری(1-0) در نیمه نهایی در خانه تاتنهام، آژاکس را در یک قدمی فینال قرار داده بود؛ مخصوصا با برتری(2-0) در نیمه اول بازی برگشت در خانه. اما همه چیز در نیمه دوم تغییر کرد؛ آژاکس در آخرین ثانیه ها(3-2) باخت و شانس رسیدن به فینال را از دست داد.

در پایان آن سال تن هاگ چهارمین مربی برتر سال شد و دو فصل بعد شاگرداش باز هم دبل کردند. اما وسوسه فتح لیگ قهرمانان شاید تن هاگ را راهی تیم دیگری کند. باید دید تیم بعدی که توسط مرد هلندی متحول می شود، کدام تیم است؟

نظر خود را درباره «اریک تن هاگ؛ مربی که در آژاکس معجزه کرد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اریک تن هاگ؛ مربی که در آژاکس معجزه کرد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.