زمان مطالعه: 2 دقیقه
محرم نویدکیا و آخرین تصمیم مرد شایسته (بخش اول)

محرم نویدکیا و آخرین تصمیم مرد شایسته (بخش اول)

محرم نویدکیا متفاوت فوتبال بازی کرد، متفاوت از فوتبال کنار رفت و حالا متفاوت از تیم سپاهان استعفا داده است. خصوصیات او در فوتبال ایران بی همتاست.

نویدکیا متولد 10 آذر 1361 در روستای خانه سر است. در حالی که در ابتدا نام فامیل وی «گوزلی» به معنای زیبا بود. پدرش اصالتی خانه سری و مادرش اهل روستای هلق بود. محرم فوتبالش را با همین نام شروع کرد و آن قدر با بقیه متفاوت بود که در 16 سالگی توسط مهدی مناجاتی به تیم بزرگسالان سپاهان آورده شد. دو فصل گذشت و در نیم فصل دوم لیگ 80-79 حمید ندیمیان، او را در ترکیب اصلی سپاهان قرار داد.

محرم مدتی بعد، نام خانوادگی خود را به نویدکیا تغییر کرد. خودش در این باره در مصاحبه ای با روزنامه خبرورزشی در سال 1381 گفت: 

پیشنهاد حمید ندیمیان، مربی سپاهان بود که اسمم را عوض کنم. او می گفت در فوتبال ایران، فقط مسائل فنی مطرح نیست و حتی نام خانوادگی افراد می تواند در پیشرفت یا پسرفت بازیکنها تاثیر داشته باشد.

چرا نویدکیا؟

هیچ پیچیدگی در انتخاب نام خانوادگی نویدکیا وجود نداشت. در ثبت احوال یک سری اسم و فامیلی به محرم نشان داده شد و او اسم نوید و پسوند کیا را انتخاب کرد و به این ترتیب نام کنونی محرم شکل گرفت. تمام افتخارات او، با نام جدیدش به دست آمد. این نام فامیل چنان مقبولیتی پیدا کرد که بعد از محرم، تمام اعضای خانواده و خویشاوندان او نیز نام خود را تغییر داده و از فامیلی« نویدکیا» استفاده کردند.

هنرستان تربیت بدنی

نویدکیا از نخستین ورزشکارانی بود که فرصت تحصیل در هنرستان تربیت بدنی را پیدا کرد. محرم دوره دبیرستان خود را در هنرستان شهید چمران اصفهان در توحید غزل باش سپری کرد. از دیگر ورزشکارانی که در این هنرستان بودند می توان به علی مباشری والیبالیست تیم ملی و شایان پرواز ورزشکار تیم ملی فیزیک کشورمان اشاره کرد.

اولین گل ملی

محرم در سال 2001 برای تیم ملی امید به میدان رفت. تیم آماده حضور در بازیهای آسیایی بوسان می شد و قبل از آن در دیدارهای تدارکاتی فراوانی به میدان رفت. محرم در 17 مرداد 1381 در بازی دوستانه مقابل آذربایجان برای تیم ملی بزرگسالان ایران به میدان رفت و در تساوی(2-2) دو تیم، یک گل به ثمر رساند. در آن روز ترکیب ایران را نفرات زیر تشکیل می دادند:

مهدی رحمتی، رحمان رضایی، محمد نصرتی (حمید عزیززاده)، جلال کاملی مفرد، مهدی امیرآبادی، جواد نکونام، سعید لطفی، ایمان مبعلی (ناجی بداوی)، علی کریمی (کاپیتان)، محسن بیاتی نیا (محرم نویدکیا) و رضا عنایتی (جواد کاظمیان)

دو روز بعد محرم باز هم در دیدار دوستانه مقابل آذربایجان به جای محسن بیاتی نیا به میدان آمد.

نخستین عنوان ملی

دومین دوره رقابتهای قهرمانی غرب آسیا، اولین تورنمنت رسمی بود که محرم همراه با تیم ملی در آن شرکت کرد. در این بازیها ایران پس از صعود از گروه خود در نیمه نهایی (6-5) از عراق شکست خورد. در ضربات پنالتی این مسابقه نویدکیا موفق شد یکی از پنالتی های ایران را وارد دروازه حریف کند. وی در روز 7 سپتامبر 2002 نیز مجددا در ضربات پنالتی دروازه سوریه را باز کرد. با این تفاوت که ایران این بار(4-2) پیروز شد.

اولین قهرمانی

بازیهای آسیایی بوسان جایی بود که نویدکیا برای نخستین بار طعم قهرمانی را چشید. او هافبک تیمی بود که مقابل کره جنوبی قهرمانی آسیا را جشن گرفت. آن هم کره ای که بسیاری از نفرات تیم چهارم جام جهانی در آن توپ می زدند. کمی بعد و در بازگشت به ایران، هدیه ای باارزش در انتظار محرم بود.

کاپیتان 21 ساله

نویدکیا به شکل غیرمنتظره ای بازوبند کاپیتانی سپاهان را روی بازوی خود دید. در سال 1381 و پس از قهرمانی تیم امید در آسیا، با پیشنهاد بازیکنان بزرگ تر سپاهان از جمله آرمناک پطروسیان، لئون استپانیان و مجید بصیرت و موافقت فرهاد کاظمی مربی وقت تیم، بازوبند کاپیتانی به محرم اهدا و هافبک سپاهان، در 20 سالگی تبدیل به جوان ترین کاپیتان لیگ فوتبال ایران شد. در حالی که تقریبا از همه اعضای تیم جوان تر بود. اما می شد آینده ای درخشان را در او دید. او قرار بود یک هافبک طراح بی نظیر در فوتبال ایران باشد.

نظر خود را درباره «محرم نویدکیا و آخرین تصمیم مرد شایسته (بخش اول)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره محرم نویدکیا و آخرین تصمیم مرد شایسته (بخش اول) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.