زمان مطالعه: 3 دقیقه
متافیزیک و تفاوت آن با فیزیک کوانتوم

متافیزیک و تفاوت آن با فیزیک کوانتوم

متافیزیک شاخه ­ای از فلسفه است که نخستین اصول وجودیت، هویت و تغییر، فضا و زمان، علت و معلول، الزام و احتمال را مورد بررسی قرار می دهد.

متافیزیک شامل پرسش هایی درباره ماهیت هوشیاری و رابطه بین ذهن و موضوع است. واژه "متافیزیک" برگرفته از دو واژه یونانی است که بایکدیگر از لحاظ لغوی به معنای "(مطالعه­ ی) پس، ماورا یا میان طبیعت" است. در ادامه، آسمونی به مبحث اصول متافیزیک و مطالبی پیرامون فیزیک کوانتوم می پردازد.

متافیزیک ممکن است توسط یک ویرایشگر در قرن یکم پس از میلاد مسیح ایجاد شده که بخش های کوچک مختلفی از فعالیت های ارسطو را با مقاله ای که ما اکنون با نام متافیزیک می شناسیم گردآوری و تجمیع کرده است.

متافیزیک، پرسش های مرتبط با علت وجود چیزها و انواع وجود آنها را مورد بررسی قرار می دهد. متافیزیک به دنبال پاسخ دادن به پرسش های زیر است:

  1. آنجا کجاست؟
  2. و آنجا شبیه به کجاست؟

موضوعات بررسی متافیزیکی شامل، وجود، اشیا و خاصیت، فضا و زمان، علت و معلول و احتمال آنهاست. متافیزیک یکی از چهار شاخه اصلی فلسفه را در میان "معرفت شناسی"، "منطق"و "اصول اخلاق" از آن خود کرده است.

علم متافیزیک در فلسفه به معنای بررسی فلسفی مفهوم وجود و همچنین موضوعاتی همچون فضا، زمان و ... است.

پرسش های محوری متافیزیک

  • هستی شناسی (بودن)

هستی شناسی شاخه ای از فلسفه است که مفاهیمی همچون وجود، بودن، شدن و واقعیت را مورد بررسی قرار می دهد. این قسمت شامل پرسش هایی از این قبیل است: گروه بندی موجودیت ها به طبقه بندی های اصلی چگونه انجام می شود، و کدام یک از این موجودیت ها در سطح بنیادین تری قرار دارد.

  • هویت و تغییر

هویت، یک جنبه متافیزیکی بنیادین است. دانشمندان متافیزیک که هویت را مورد بررسی قرار می دهند با پرسش هایی از چگونگی و چرایی سر و کار دارند. موضوعاتی از هویت برگرفته از موقعیت زمان هستند: "چیزی که در امتداد دو لحظه در زمان، خودش باشد" به چه معناست؟ ما چگونه این امر را به حساب می آوریم؟

  • فضا و زمان

اشیا برای ما بصورت فضا و زمان آشکار می شوند، درحالیکه موجودیت های انتزاعی مانند کلاس ها، خاصیت ها و روابط این امکان را ندارند. فضا و زمان چگونه این عملکرد را بعنوان زمینه ای برای اشیا فراهم می کنند؟ آیا موجودیت های فضا و زمان خودشان دارای چند شکل هستند؟ بیشتر آنها پیش از اشیا وجود دارند؟ آنها دقیقاً چگونه تعیین می شوند؟ زمان مرتبط با تغییر چگونه است؛ باید همیشه چیزی درحال تغییر باشد تا زمان وجود داشته باشد؟

  • علت و معلول

فلسفه کلاسیک تعدادی از علت ها را ازجمله علت های آینده غائی، تشخیص می دهد. در تئوری میدان کوانتوم و رابطه فضایی نیز مفاهیم فضا، زمان و علت و معلول با یکدیگر آمیخته می شوند. قوانین فیزیک در زمان بصورت متقارن در می آیند، بنابراین می توانند برای شرح زمان بعنوان اجرای عقبگردها کاملاً بخوبی به کار روند.

علت و معلول طبیعتاً مستلزم یک زیرسازی برای فلسفه علم هستند اما در صورتی که علم به درک علت ها و معلول ها و در تصمیم گیری های درباره آنها کمک کند.

  • الزام و احتمال

دانشمندان متافیزیک به پرسش هایی درباره روش هایی که جهان می توانست باشد پرداخته اند. یک "حقیقت الزامی" در سرتاسر تمام جهان احتمالی، صحت دارد. یک "حقیقت احتمالی" در دنیای احتمالی صحت دارد، حتی اگر در دنیای واقعی وجود نداشته باشد. بعنوان مثال، احتمال دارد که گربه ها بتوانند دو دم داشته باشند، یا اینکه هر سیبی بتواند وجود نداشته باشد.

علم متافیزیک کاربردی

با اینکه متافیزیک بعنوان یک امر فلسفی بصورت بسیار فرضیه ای می باشد، اما علم و فناوری اطلاعات در بیشتر شاخه های دیگری از فلسفه، جنبه کاربردی دارد. این بخش ها عموماً چند هستی شناسی اصلی (مانند سیستمی از اشیا، خاصیت ها، دسته ها و زمان فضایی)، و همچنین سایر نمونه های متافیزیکی درباره موضوعاتی همچون علت و معلول و عامل را فرض می کنند، سپس تئوری های خاص خود را بر اساس این موارد ایجاد می کنند.

تفاوت متافیزیک و فیزیک کوانتوم

با اینکه علم متافیزیک و فیزیک کوانتوم با بررسی تخصصی دنیای پیرامون در ارتباطند، اما این دو رویکرد نیز از دو رشته مجزا نشات می گیرند، یعنی فلسفه برای متافیزیک و دانش سخت برای فیزیک کوانتوم.

اهمیت متافیزیک بدین معناست که این موضوع نیز پایه و اساس تمام آینده فلسفه است. اما، فیزیک کوانتوم روشی از تلاش برای درک علمی چگونگی فعالیت های جهان به وسیله مطالعه بخش های کوچکتر آن می باشد.

 منشا متافیزیک و فیزیک کوانتوم

واژه متافیزیک (متا به معنای ماورا) به تلفیق مختصری از فعالیت های ارسطو در این باره ارجاع می شود. از آنجایی که آنها از "فیزیک" ارسطو پیروی می کنند پس این فعالیت عنوان متافیزیک را به خود گرفته است.

آغاز فیزیک کوانتوم بسیار جدیدتر از اینهاست، و از فعالیت های طرح اصلی Max Planck در دهه 1900 گرفته شده که از بخش های کوچکتری با عنوان کوانتوم ها و بررسی تاثیر فتوالکتریک آلبرت انیشتن در سال 1905 ایجاد شده است.

مفهوم فیزیک کوانتوم چیست؟

فیزیک کوانتوم
فیزیک کوانتوم

از طرفی دیگر، علم فیزیک کوانتوم نیز بررسی کوانتوم ها می باشد- یعنی بخش های کوچکی که انرژی را ایجاد می کنند. این کوانتوم ها مسئله­ساز­ اند، زیرا آنها در عملکرد و جنبش غیرقابل­ پیش­بینی هستند و همچنین دارای کیفیت هایی یکسان با هر دوی ذرات و امواج­اند.

نظر خود را درباره «متافیزیک و تفاوت آن با فیزیک کوانتوم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره متافیزیک و تفاوت آن با فیزیک کوانتوم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.