زمان مطالعه: 2 دقیقه
لیز هارتل ؛ زنی که رقبای مرد را شکست داد

لیز هارتل ؛ زنی که رقبای مرد را شکست داد

برای سالها و دهه ها رقابت افراد معلول با ورزشکاران عادی در المپیک غیر ممکن به نظر می رسید. همین طور مسابقه دادن زنان با مردان در بازیهای المپیک وبه نظر نمی آمد

لیز هارتل در 14 مارچ 1921 در دانمارک متولد شد. از کودکی ورزش را با اسب سواری آغاز کرد و این رشته را به خاطر علاقه مادرش« السه هولست» انتخاب کرد. مادری که خود، مربیگری لیز را عهده دار شد. کمی بعد « گونار آندرسون» به عنوان مربی هارتل انتخاب شد و با این انتخاب، دوران حرفه ای هارتل در اسب سواری دانمارک فرا رسید. او در سالهای 1943 و 1944 قهرمان مسابقات درساژ دانمارک شد و هیچ رقیبی نتوانست در رقابت با لیز، حریفش شود؛ چه مرد و چه زن.

اما در سپتامبر 1944 به شکلی ناگهانی، قهرمان درساژ دانمارک دچار بیماری پولیو شد و نتیجه این امر، از کار افتادن پاهای او از زانو به پایین بود. این بیماری روی دستهای هارتل هم تاثیر گذاشت و قهرمان دیروز دانمارک، ظاهرا به انسانی ناتوان تبدیل شد. اما هنوز روزنه های امید به طور کامل از بین نرفته بود. مهمترین مساله این بود که فرزندی که لیز به دنیا آورد، سالم بود.

کمی بعد هارتل اسب سواری را از سر گرفت و خیلی سریع قدرت سابق را به دست آورد. در 1947 او نایب قهرمان مسابقات قهرمانی کشورهای اسکاندیناوی شد. این نخستین عنوان او بعد از معلولیت بود. اما هدف بزرگ او شرکت در بازیهای المپیک بود. رقابتی که تا آن زمان در انحصار ارتشی ها بود و کمتر کسی حریف افراد نظامی می شد که در المپیک شرکت می کردند.

بازیهای 1952 در هلسینکی فنلاند برگزار می شد و سفر به این کشور برای دانمارکی ها کار آسانی بود. لیز هارتل هم به یکی از نخستین زنانی بدل شد که در درساژ با رقبای مرد مسابقه داد. در پایان این رقابت، هارتل با کسب مدال نقره المپیک، نخستین زنی شد که در تاریخ بازیها، بالاتر از رقبای مرد خود، برنده مدال شده است. در همان سال هارتل قهرمان درساژ دانمارک هم شد و این عنوان را در سالهای 1953، 1954، 1956 و 1959 هم تکرار کرد.

در سال 1956 بازیهای المپیک در ملبورن برگزار می شد. اما به خاطر قوانین قرنطینه اسبها در کشور استرالیا، قرار شد که اسب سواری المپیک در استکهلم سوئد برگزار شود؛ یک کشور اسکاندیناوی دیگر در نزدیک دانمارک که کار سفر دانمارکی ها را همچون المپیک قبل، آسان می کرد. در این بازیها هم هارتل نایب قهرمان درساژ شد و مدال نقره دیگری را برای کشور خود به ارمغان آورد.

 با پایان دوران قهرمانی و کنار رفتن از مسابقات، هارتل فعالیت های خیره خود را برای حمایت از افراد معلول شروع کرد. هدف او تهیه پول برای افرادی بود که بیماری مشابه بیماری او داشتند و دچار معلولیت شده بودند.

بعدها هم بنیاد خیریه لیز هارتل در کشور هلند کار خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

هارتل در 12 فوریه 2009 در 87 سالگی از دنیا رفت. در حالی که پیش از مرگ شاهد بود که نامش در سال 1992 وارد تالار مشاهیر کشورش شده و در سال 2005 هم یکی از ده ورزشکار برتر تاریخ کشور خود، لقب گرفت.

 

 

نظر خود را درباره «لیز هارتل ؛ زنی که رقبای مرد را شکست داد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لیز هارتل ؛ زنی که رقبای مرد را شکست داد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.