زمان مطالعه: 2 دقیقه
مردی که فوتبال آلمان مدیون اوست

مردی که فوتبال آلمان مدیون اوست

روز 28 ژانویه، فدراسیون فوتبال آلمان 122 ساله شد. اما قدرت همیشگی فوتبال اروپا چگونه با توپ فوتبال آشنا گشت؟

حدود 130 سال قبل، پروفسور «كُنراد كخ» توپ فوتبال را در زمین‌های آلمان به گردش درآورد. این پروفسور كه انگلیسی می‌دانست و فوتبال را در آن جا دیده و پسندیده بود، همزمان با آوردن توپ، مقررات فوتبال را نیز ترجمه كرد و بدین سبب فوتبال در آلمان از همان روز نخست همراه با مقررات به بازی گرفته شد و برلین نخستین پایگاه این ورزش نوین بود.

 پروفسور فوتبال را در مدارس رایج كرد تا فوتبال مدرسه‌ای همچون انگلستان، پایه فوتبال آلمان شده و اندك اندك تمام مدارس برلین به آن روی آوردند. آن‌گاه نوبت به شهرهای نزدیك مثل هامبورگ رسید تا شاهد گسترش فوتبال در مدارس خود باشند.

فوتبال مدرسه‌ای پروفسور كخ نزدیك ده سال در جریان بود تا این كه بچه‌های مدرسه‌ای بزرگ شده و بیرون از مدارس نیز به فوتبال پرداختند و همین كودكان گذشته بودند كه نخستین تیم فوتبال را در سال 1888 و با عنوان «برلینر فوتبال كلوپ جرمانیا 1888» تأسیس نمودند.

رسم قرار دادن سال تأسیس پس نام باشگاه از همین زمان آغاز شد و باشگاههایی چون شالكه 1904 یا هانوفر 1896 نیز از اقدام باشگاه برلینی پیروی كردند. البته باشگاه مونیخی «مونیخ 1860» نیز سال تأسیس مجموعه باشگاه و تیم ژیمناستیك خود را جلوی نام تمام تیمهای خود قرار داد... پس از برلین و هامبورگ، فوتبال به تدریج در دیگر شهرها نیز گسترش یافت و با افزایش تیمها وجود سازمان مركزی فوتبال ضروری تشخیص داده شد. درست مثل انگلستان...

 دو سال پس از تأسیس نخستین باشگاه، سازمان مركزی فوتبال – كه چیزی شبیه فدراسیون بود – شكل گرفت. در 1891 «فدراسیون فوتبال و كریكت آلمان» درحالی تأسیس شد كه شهر برلین در برگزاری مسابقات داخلی پیشروی دیگر شهرها بود. اولین تیمی كه در برلین قهرمان شد، همان «برلینر فوتبال كلوپ جرمانیا» بود.

فوتبال آلمان به همه جا رسیده بود و فدراسیون مشترك با كریكت نیز داشت ولی هنوز خبری از مسابقات بین‌شهری نبود تا آن كه شش سال پس از تأسیس فدراسیون، تیم برلینی رقیب هامبورگی خود را (13ـ0) مغلوب كرد.

 

روز تاریخی:

روز 28 ژانویه 1900، روزی تاریخی بود كه نماینگان تیمهای آلمانی برای تأسیس فدراسیون فوتبال، تشكیل جلسه دادند. 86 نفر به نمایندگی از 86 باشگاه آلمانی در «مارین‌گارتن» واقع در لایپزیك حضور یافتند و جلسه در ساعت 9 صبح رسمیت یافت.

 آن روز یكشنبه‌ای سرد ولی آفتابی بود و تنها یك هدف وجود داشت؛ تأسیس فدراسیون مستقل فوتبال. با این وجود، تقابل عقاید و آرا به حدی زیاد بود و بحث و مشاجره به اندازه‌ای به درازا كشید كه بسیاری از انتظارات اولیه را به باد داد.

 دست بر قضا تعداد مخالفان كم هم نبود و آنها با سرسختی استدلال می‌كردند كه باشگاهها بیش از همه چیز به استقلال خود اهمیت می‌دهند و با تأسیس فدراسیون، استقلال باشگاهها از دست می‌رود و خود به خود در فدراسیون تحلیل خواهند رفت...

نزدیك ظهر بود كه رئیس جلسه به امید آن كه شاید در اثنای صرف ناهار، تلفیقی بین نظرات موافق و مخالف ایجاد شود، جلسه را تعطیل كرد و ادامه جلسه را به بعدازظهر موكول كرد. جلسه عصر رأس ساعت 17:5 به نتیجه رسید و 64 رأی موافق در برابر 22 رأی مخالف سبب تولد فدراسیون فوتبال آلمان شد. «پروفسور فردیناند هویپه» نیز اولین رئیس این فدراسیون شد.

 

نظر خود را درباره «مردی که فوتبال آلمان مدیون اوست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مردی که فوتبال آلمان مدیون اوست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.