زمان مطالعه: 2 دقیقه
ورزشکاری که در یک سال، قهرمان المپیک تابستانی و زمستانی شد!

ورزشکاری که در یک سال، قهرمان المپیک تابستانی و زمستانی شد!

كریستینا لودینگ با قهرمانی در المپیک زمستانی و تابستانی در سال 1988، رکوردی منحصربفرد دارد.

در تاریخ مسابقات ورزشی نام برخی از ورزشكاران تا ابد جاودانه می‌ماند. همیشه هم دلیل آن كمیت مدال‌های آنان نیست بلكه شاهكاری كه آنها بدان دست می‌زنند، چنان استثنائی است كه نام ورزشكار را در تاریخ ماندگار می‌سازد. از جمله این ورزشكاران شریستا (كریستا) روتنبرگر است كه در 4 دسامبر 1959 در ویسواسر آلمان به دنیا آمد و برای اولین بار در 21 سالگی شانس حضور در المپیك را به دست آورد.

 یك سال قبل از المپیك، او یك برنز در مسابقات جهانی اسكیت سرعت كسب كرده بود اما روتنبرگر در المپیك زمستانی 1980 در شهر «لیك پلیسید» عنوان دوازدهم اسكیت سرعت در مسافت 500 متر را از آن خود ساخت. علاوه بر آن در 1000 متر هم شركت كرد و عنوانی بهتر از هجدهم نصیب او نشد.

 در فاصله المپیك 1980 تا المپیك «سارایوو» او یك برنز دیگر هم در مسابقات جهانی اسكیت سرعت كسب كرد و آنگاه ركورد 5000 متر جهان را به نام خود ثبت نمود. سپس نوبت به حضور او در المپیك رسید. كریستا در 1000 متر پنجم شد اما اوج كار او در اسكیت 5000 متر بود كه ركورد جهان را بهبود بخشید و مدال طلا را تصاحب كرد.

بین سال‌های 1984 تا المپیك بعدی، دورانی درخشان برای روتنبرگر بود. جایی او در سال 1985 قهرمان مسابقات جهانی شد و علاوه بر نقره مسابقات جهانی 1986، دو برنز هم از سال 1987 به دست آورد. در طول این مدت ارنست لودینگ مربی كریستا به او اصرار می‌كرد كه برای حفظ آمادگی و در ایام تعطیلات تابستانی به دوچرخه‌سواری بپردازد. چنین شد كه كریستا با اندكی تمرین به یك مدعی بزرگ كسب مدال در مسابقات جهانی دوچرخه‌سواری بدل گشت و در سال 1986 مدال طلای دوچرخه‌سواری سرعت را هم از آن خود ساخت.

كریستا روتنبرگر
كریستا روتنبرگر

 سرانجام سال 1988 فرا رسید همان سالی كه برای روتنبرگر به درخشان‌ترین سال زندگی او بدل گشت. نه به خاطر ازدواج با مربی‌اش «ارنست لودینگ» بلكه به خاطر حضور در المپیك زمستانی كالیاری. جایی كه تنها به خاطر دوصدم ثانیه نسبت به «بونی‌بلیر» مدال طلا را از دست داد اما چهار روز بعد با شكستن ركورد اسكیت سرعت جهان، قهرمان 1000 متر شد. در آن سالهامسابقات المپیك تابستانی و زمستانی در یك سال برگزار می‌شد و به همین جهت تنها هفت ماه بعد نوبت به حضور «كریستالودینگ» در المپیك تابستانی 1988 (سئول) رسید. جایی كه در 1000 متر سرعت برنده مدال نقره شد تا به تنها ورزشكاری بدل گردد كه در یك سال هم در المپیك زمستانی و هم در المپیك تابستانی برنده مدال شده است!

چهار سال بعد نوبت به آخرین حضور لودینگ درالمپیك زمستانی فرا رسید. تا آن زمان او در مسابقات جهانی 1988 (یك طلا) 1989 (یك برنز) و 1992 (یك برنز) دیگر هم كسب كرده بود و جمع مدال‌های خود از مسابقات جهانی را به 3 طلا، 3 نقره و 4 برنز رسانده بود. در المپیك زمستانی آلبرت ویل (1992) هم لودینگ یك برنز در 500 متر سرعت كسب كرد و مدال‌های خود از المپیك زمستانی و تابستانی را به 2 طلا، 2 نقره و1 برنز افزایش داد. او در اسكیت 1000 متر هم هشتم شد و به حضور خود در مسابقات حرفه‌ای خاتمه داد و در این دوران هشت بار ركورد جهان را به نام خود ثبت كرد.

 

نظر خود را درباره «ورزشکاری که در یک سال، قهرمان المپیک تابستانی و زمستانی شد!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ورزشکاری که در یک سال، قهرمان المپیک تابستانی و زمستانی شد! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.