زمان مطالعه: 3 دقیقه
اتو ری هاگل و عجیب ترین قهرمانی تاریخ فوتبال

اتو ری هاگل و عجیب ترین قهرمانی تاریخ فوتبال

قهرمانی در تورنمنت های بزرگ دشوار است و این کار برای تیمهای کوچک، دشوارتر. اما یونان در سال 2004 چنین کاری را انجام داد.

مهدی زارعی- 24 سال قبل، وقتی تیم کایزرسلاترن قهرمان بوندس لیگا شد، یکی از روزنامه های کشورمان صفحه ای را به این قهرمانی اختصاص داد و نوشت:

 

سلطان اتو باز هم معجزه کرد؛ این بار در کایزرسلاترن.

 

اما مگر این قهرمانی چه خصوصیتی داشت که این قدر مورد توجه قرار گرفته بود؟ پاسخ ساده است.

ری هاگل یک فصل را در بایرن مونیخ گذرانده بود و چندان بد هم نتیجه نگرفت. بایرن بعد از دورتموند نایب قهرمان بوندس لیگا شد اما اختلافات او با فرانتس بکن باوئر باعث شد که بایرن ری هاگل را اخراج کند.

برای کسی که فصل 96-95 برای قهرمانی بوندس لیگا می جنگد، حضور در دسته دوم آلمان در فصل بعد، نمی تواند قابل تحمل باشد. آیا اصلا کسی حاضر می شود این کار را انجام دهد؟ اتو ری هاگل حاضر بود این کار را انجام دهد.

در فاصله کمتر از یک سال بعد از حضور در بایرن، او با کایزرسلاترن برای قهرمانی دسته دوم می جنگید؛ کاری که تیمش مقتدرانه انجام داد و با 68 امتیاز و ده امتیاز برتری نسبت به ولفسبورگ، به آن دست پیدا کرد.

قدم بعدی حضور در بوندس لیگا با کایزرسلاترن بود. تیمهای تازه وارد به دسته های بالاتر، همیشه برای ماندن تلاش می کنند اما نه تیمهای ری هاگل. تیم او در خانه مهار نشدنی بود و 13 برد در زمین خود بدست آورد.

 از اواسط فصل، لاترن و بایرن برای قهرمانی همه تیمها را پشت سر گذاشته بودند و سرانجام این شاگردان ری هاگل بودند که باز هم با 68 امتیاز قهرمان شدند؛ این بار در بوندس لیگا و به عنوان اولین تیم تازه وارد از دسته دوم که قهرمان دسته اول می شود.

گنجینه افتخارات ری هاگل کامل شده بود. چون او پیش از این عنوان نیز دو قهرمانی لیگ، دو جام حذفی، سه سوپرکاپ آلمان و یک جام برندگان جام اروپا را با وردربرمن به ارمغان آورده بود.

 

اما بعد از چهار سال حضور در لاترن و یک فصل استراحت، ری هاگل چالشی حیرت انگیز را آغاز کرد و آن ، مربیگری در تیم ملی یونان بود؛ یک تیم کاملا درجه سه و بدون افتخار.

کسی اخبار یونان را دنبال نمی کرد و همه از برد(1-0) یونان در خانه اسپانیا در انتخابی یورو 2004 به عنوان شگفتی یاد کردند.

وقتی یونان به یورو رسید، کم امیدترین تیم برای فتح جام بود. سرانجام زمانی که مراسم افتتاحیه به پایان رسید، به نظر می آمد كه روزی آسان در انتظار پرتغال باشد. سلطان اتو طی سه سال، یونان را به چنان تیمی بدل ساخت كه حالا در بین 16 تیم برتر اروپا قرار داشت. امّا دیگر كسی در انتظار خلق شگفتی یونانی‌ها نبود.

 با این حال این تیم به سادگی تمام، سیستم عوض می کرد.

سیستم (4-4-2) ری‌هاگل، بازی را هجومی آغاز كرد و بعد از ایجاد یكی دو موقعیت، سرانجام در دقیقه هفتم با شوت «كاراگونیس» به گل دست پیدا کرد. شاگردان لوییز فیلیپه اسكولاری برزیلی هر چه کردند، حتی به دروازه یونان نزدیك هم نشد. تا آن كه در نیمه دوم «كریستیانو رونالدو» در محوطه جریمه خطا كرد. «باسیناس» ضربه پنالتی را به گل تبدیل کرد و با برد(2-1) یونان، این کشور غرق در جشن و سرور شد. برای مردمی كه پس از اولین صعود به جام‌جهانی فوتبال (1994) به مربی خودشان لقب «هركول» داده بودند طبیعی بود كه به دنبال این شگفتی بزرگ به ری‌هاگل لقب «زئوس» (خدای خدایان یونان باستان) را بدهند.

یونانی‌ها در دومین دیدار از اسپانیا عقب افتادند؛ امّا ری‌هاگل «تزیارتاس» را به جای «كارآگونیس» وارد میدان کرد و كمی بعد «خاریستئا» بازی را به تساوی (1-1) كشاند تا گزارشگر یونانی هفت بار پیاپی با تمام وجود فریاد «گل» سر بدهد!

یونان در یک چهارم نهایی، با سیستم (4-2-3-1) فرانسه را از پای در آورد. «زاگوراكیس» بعد از دریبلینگی زیبا از روی سر «لیزارازو»، توپ رو برای «خاریستئا» فرستاد و هد محكم او كار فرانسه را یكسره كرد.

یونان در برابر چك به سیستم (4-3-3) رو آورد. در وقت اضافی، چند موقعیت یونان توسط دروازه‌بان و مدافعان چك مهار شد، امّا شاگردان ری‌هاگل به قدری از چپ و راست پاسكاری كردند كه در آخرین ثانیه‌های وقت اول اضافی صاحب ضربه كرنر شدند. ضربه سر «دلاس» یونان را به فینال رساند. جایی كه یونان باز هم اجازه خودنمایی به پرتغال را نداد. كرنری كه «سیتاریدیس» در نیمه دوم از «كریستیانو رونالدو» گرفت، تكرارحكایت نیمه نهایی بود. فقط این بار «باسیسناس» كرنر را زد و ضربه سر «خاریستئا» كار حریف را یكسره كرد.

 جام به یونان رسید و در شرایطی كه همه یونانی‌ها در جشن و پایكوبی به سر می‌بردند، این «ری‌هاگل» بود كه هم از «اسكولاری» مربی حریف و هم از «اوزه‌بیو» اسطوره فوتبال پرتغال دلجویی نمود.

کار ری هاگل ای نقدر بزرگ بود که حتی نامش در بین کسانی قرار گرفت که مشعل المپیک 2004 آتن را در یونان حمل کردند. اون طی ده سال حضورش در یونان، این تیم را به یه جام جهانی و یک یوروی دیگر هم رساند. هرچند که دیگر تمام معجزاتش در یورو 2004 استفاده شده بود.

حالا او 83 ساله است اما بعید است که یونان، کایزرسلاترین و وردبرمن، معجزاتی بزرگ تر از معجزات او را در آینده تجربه کنند.

 

 

نظر خود را درباره «اتو ری هاگل و عجیب ترین قهرمانی تاریخ فوتبال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اتو ری هاگل و عجیب ترین قهرمانی تاریخ فوتبال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.