مهدی زارعی- اندکی قبل از برگزاری جام جهانی 1974 در آلمان غربی، یک افتخار باشگاهی در انتظار فوتبال آلمان بود. در  فصل 74-73 دوران آژاکس آمستردام- قهرمان هر سه دوره قبلی مسابقات اروپایی- به سر رسید و این تیم پس از استراحت در دور اول، مقابل زسکا سپتمبر فلاگ( زسکا صوفیه) بلغارستان(2-1) شکست خورد.

 در این دوره بایرن مونیخ دوران درخشان خود را شروع کرد و پس از یک برد(3-1) مقابل آتویدابرگ سوئد، در مسابقه برگشت(3-1) شکست خورد تا کار به ضربات پنالتی کشیده شده و برد(4-3) بایرن رقم بخورد.

دیدار بعدی بایرن یکی از عجیب ترین مسابقات لیگ قهرمانان بود. بایرن در بازی رفت مقابل دینامو درسدن آلمان شرقی(4-3) پیروز شد و در بازی برگشت تساوی(3-3) موجب صعود نماینده آلمان غربی شد. برد(5-3) مقابل زسکا بلغارستان، این تیم را مقابل اویپشتی دوژا نماینده مجارستان قرار داد که در مراحل قبل، نمایندگان ایرلند و چکسلواکی را شکست داده بود و در این میان موفق شد بنفیکای پرتغال را هم از پیش روی برداشته و به نیمه نهایی اروپا برسد. پیروزی(4-1) مقابل اویپشتی مجارستان، نماینده آلمان را به اولین فینال خود رساند.

از سوی دیگر اتلتیکو مادرید پس از برد(1-0) در برابر گالاتاسرای ترکیه در برابر دینامو بخارست(4-2)، ستاره سرخ بلگراد(2-0) و سلتیک(2-0) پیروز شد و همچون بایرن اولین حضور خود در فینال جام باشگاه های اروپا را تجربه کرد.

ff

**

دیدار نهایی در حضور 48722 تماشاگر و در روز 15 می 1974 در استادیوم هیسل برگزار شد. در ترکیب سفیدپوشان بایرن دو لژیونر دیده می شدند. اولی جانی هانسن مدافع دانماکری این تیم بود و دیگری کونی تورستنسون هافبک سوئدی. در کنار این نفرات، مردانی آلمانی چون سپ مایر،پل برایتنر، هانس گئورگ شوارتسنبک، فرانتس بکن باوئر، راینر سوبل، گرد مولر؛ اولی هوینس، بایرن اودو لاتک را به تیمی شکست ناپذیر تبدیل کرده بودند.

در مقابل اتلتیکوی آن روزگار نیز تیمی اسپانیایی بود که با تفکرات آمریکای جنوبی تقویت شده بود. خوآن کارلوس لورنزو مربی آرژانتینی این تیم از بازیکنانی چون رامون هردیا مدافع آرژانتینی و دومینگو بنگاس پاراگوئه ای برای تقویت تیم خود، سود جسته بود و اتلتیکو چیزی نمانده بود که بایرن قدرتمند را از پیش رو بردارد. این تیم در وقت قانونی دروازه خود را مقابل بایرن بسته نگه داشت و سرانجام در وقت های اضافی و در دقیقه 114 توسط لوییس آراگونس- مربی آینده تیم ملی اسپانیا- گل برتری را به ثمر رساند. تنها شش دقیقه تا قهرمانی مادریدی ها باقی مانده بود اما آلمانی های دهه 70 هرگز اهل تسلیم شدن نبودند. شوارتسنبک در دقیقه 119 بازی را به تساوی کشاند و در فاصله یک دقیقه تا پایان مسابقه اتفاق خاصی رخ نداد.

fff

سرانجام مسابقه با تساوی(1-1) خاتمه یافت تا کار به مسابقه تکراری کشیده شود که دو روز بعد برگزار شد. این دیدار در حضور 23325 تماشاگر برگزار شد و اتلتیکو پس از یک نیمه اول پایاپای، در نیمه دوم همه چیز را بر باد داد تا برای حضور مجدد در فینال مجبور شود نزدیک به 40 سال انتظار بکشد.

در فینال تکراری استادیوم هیسل، بایرن با دو گل از اولی هوینس( 28 و 83) و دو گل از گرد مولر( 58 و 71) مقتدرانه به برتری دست یافت و برای اولین اودو لاتک جام قهرمانان اروپا را برای این تیم به ارمغان آورد.

ffff

اختصاصی آسمونی

نظر خود را درباره «دیدارهای به یادماندنی لیگ قهرمانان اروپا؛ قهرمانی پس از فینال 210 دقیقه ای» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای به یادماندنی لیگ قهرمانان اروپا؛ قهرمانی پس از فینال 210 دقیقه ای فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.