زمان مطالعه: 6 دقیقه
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل، غول آینده لیگ برتر

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل، غول آینده لیگ برتر

هر چند نیوکاسل در مصاف با منچسترسیتی با 5 گل مغلوب شد، اما این شکست نمی تواند مانعی در برابر آینده درخشان این باشگاه باشد.

مهدی زارعی- باشگاه نیوکاسل در ابتدای فصل 22-2021 در قعر جدول لیگ انگلیس دست و پا می زد. در آن شرایط هواداران این تیم تنها به فکر بقاء در لیگ برتر بودند. اما ناگهان بن سلمان ولیعهد عربستان که ثروتی 320 میلیارد پوندی دارد، موفق شد این باشگاه را بخرد. از دو سال قبل سعودی ها به دنبال خرید باشگاه نیوکاسل بودند اما اتحادیه فوتبال انگلیس با واگذاری این باشگاه به کنسرسیوم سعودی مخالف بود. مهمترین مانع در بسته شدن امضای قرارداد با سعودی ها این مساله بود که اتحادیه فوتبال انگلیس اجازه واگذاری هیچ باشگاهی را به دولت سعودی نمی داد؛ زیرا سعودی ها متهم به پخش تلویزیونی مسابقات لیگ برتر بدون دادن حق پخش تلویزیونی بودند و ابتدا باید اثبات می شد که مالکیت نیوکاسل در اختیار دولت عربستان نخواهد بود و 80 درصد از بودجه 300 میلیون دلاری قرارداد توسط صندوق سرمایه‌گذاری عمومی (PIF) تهیه خواهد شد. از طرفی بن سلمان با بوریس جانسون شخصا تماس گرفت و سرانجام انتقال صورت گرفت تا ثروتمندترین مالک جهان فوتبال، صاحب باشگاه نیوکاسل شود.

 

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل و رویاهای رافا بنیتز
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل

 

حالا می توان منتظر ماند تا پرافتخارترین روزهای باشگاه نیوکاسل به لطف پولهای نفتی آغاز شود. همان طور که پیش از این منچسترسیتی با شیخ منصور اماراتی و پاری سن ژرمن با ناصرالخلیفی و قبل از آنها چلسی با رومن آبراموویچ در چنین مسیری قرار گرفتند.

×××××

new-castle-united
new-castle-united

داستان دو تیم

تاریخ رسمی تاسیس باشگاه نیوکاسل به 9 دسامبر 1892 بازمی گردد. البته پیش از تشکیل این باشگاه در منطقه تاین ساید در شرق انگلیس نیز بازی های تیمی رواج داشت. قدیمی ترین سند مربوط به 3 مارس 1877 و باشگاه راگبی السویک است. یک سال پس از آن نیز اولین تیم فوتبال منطقه با نام اتحادیه تاین کار خود را آغاز کرد. اما ریشه تیم فوتبال نیوکاسل به تیم کریکت استنلی برمی گردد. این تیم در نوامبر 1881 تاسیس شد و یک سال بعد در اکتبر 1882 به " نیوکاسل ایست اند" تغییر نام داد. در آگوست همان سال تیم نیوکاسل وست اند هم از بازیکنان تیم کریکت غربی شکل گرفته بود. شرقی ها( ایست اند)  در سال 1886 تیم محله زادگاه خود را ترک کرده و در هیتون اسکور اقامت خود را آغاز کردند. اما در می همان سال بازیهای تیم غربی( وست اند) در سنت جیمزپارک برگزار شد.

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل و رویاهای رافا بنیتز
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل

نامی جدید برای تیم متحد

در همان ایام شرقی ها تصمیم گرفتند نام جدیدی برای خود برگزینند که نشانه ادغام دو باشگاه شرقی و غربی باشد.  نامهای پیشنهادی عبارت بودند از: نیوکاسل اف.سی، نیوکاسل رنجرز، نیوکاسل سیتی و سیتی آو نیوکاسل( شهر نیوکاسل). اما در 9 دسامبر نام نیوکاسل یونایتد در نظر گرفته شد که اشاره ای به اتحاد دو تیم داشت. در 22 دسامبر این نام مورد تایید اتحادیه قرار گرفت اما کارهای قانونی این تغییر نام تا 6 سپتامبر 1895 طول کشید. در فصل 94-1893 تیم به لیگ ملحق شد اما با توجه به استقبال سایر تیمها از مسابقات ناچار شد همراه با تیمهایی چون لیورپول و وولویچ آرسنال در لیگ دو توپ بزند. اولین دیدار این تیم در این لیگ مقابل وولویچ آرسنال برگزار شد که سرانجام با تساوی(2-2) خاتمه یافت.

new-castle-united
new-castle-united

نخستین افتخار در لیگ و نایب قهرمانی های جام حذفی

جادوگران در فصل 99-1898 به لیک یک راه یافتند و در اولین فصل در بین 18 تیم، سیزدهم شدند. تیم به سرعت پیشرفت کرد و نیوکاسل سرانجام در فصل 05-1904 موفق شد اولین قهرمانی خود را در فوتبال انگلستان جشن بگیرد. جادوگران در رقابتی فشرده با اورتون و منچسترسیتی سرانجام با 48 امتیاز از 34 مسابقه قهرمان جزیره شدند. نیوکاسل در بازیهای خانگی خود عالی بود و 14 مسابقه از 17 بازی خود را برد. این در حالی بود که این تیم در خارج از خانه 7 مسابقه از بازیهای خود را شکست خورد اما سرانجام با یک امتیاز برتری نسبت به اورتون فاتح لیگ شد. یک فصل بعد، امتیازات نیوکاسل تنها 5 امتیاز نسبت به فصل 05-04 کمتر بود اما همین تعداد امتیاز کافی بود که لیورپول، پرستون و ونزدی بالاتر از این تیم قرار گیرند.

در سال 1905 وقتی نبرد دو تیم نیوکاسل و پلیموث آرگیل به نبرد سوم کشیده شد، به نظر نمی رسید که نیوکاسل در شمار مدعیان فتح این دوره رقابتها باشد. نیوکاسل بالاخره در بازی سوم (2-0) برنده شد و در مرحله بعد هم تاتنهام را در دومین مسابقه شکست داد. استون ویلا و نیوكاسل یونایتد دو تیم دسته اولی بودند كه دیدار فینال را برگزار كردند.  استون ویلا با ترکیبی کاملا انگلیسی و هدایت یک اسکاتلندی( جرج رمزی منشی باشگاه) مقابل نیوکاسل که از 6 بازیکن اسکاتلندی بهره می گرفت و هدایت آن نیز بر عهده فرانک وات( مربی اسکاتلندی باشگاه) بود، دو بار توسط هری همپتون به گل دست یافت و با  پیروزی (2-0) فاتح جام گردید.

یک سال بعد نیوکاسلی ها داستانی کمابیش مشابه داشتند. این بار نیز در برابر گریمسبی تاون و بیرمنگام کار آنها به بازی تکراری کشید. اما سرانجام این بار نیز به فینال رسیدند.

نیوکاسلی ها این بار با هفت اسکاتلندی در فینال حضور پیدا کردند . اما مجددا Runner up شدند؛ با یك گل و در برابر اورتون. اورتونی‌ها برای رسیدن به جام در هر شش مسابقه خود به پیروزی رسیده و در ازای خوردن چهار گل، 14 باز نیز دروازه رقبا را باز كردند؛ از جمله برد نیمه نهایی با دو گل در برابر لیورپول در ویلاپارک( ورزشگاه بیرمنگام).

فرانک وات مربی نیوکاسل هم برای بالا بردن جام حذفی ناچار شد انتظار بکشد و سرانجام در سالهای 1910 و 1924 به این افتخار دست یافت.

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل و رویاهای رافا بنیتز
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل

رکورد حیرت انگیز در خانه

با این وجود جادوگران خیلی زود به اوج فوتبال انگلیس بازگشتند و این بار هم به لطف آمار حیرت انگیز بازیهای خانگی خود قهرمان انگلیس شدند. نیوکاسل در 19 بازی خانگی خود 18 مسابقه را برد و تنها یک بار مقابل شفیلدیونایتد با تساوی(0-0) متوقف شد. البته در مقابل، آمار 4 برد در 19 بازی خارج از خانه برای قهرمان لیگ فاجعه بود. با این وجود کسب 51 امتیاز با 74 گل زده و 46 گل خورده، این تیم را با 3 امتیاز برتری نسبت به بریستول سیتی به عنوان قهرمانی لیگ رساند. نیوکاسل در فصل بعد همچنان در خارج از خانه ضعیف کار می کرد و همان آمار 4 برد فصل قهرمانی را تکرار کرد اما این بار در خانه اقتدار گذشته را نداشت و با 11 برد و 4 باخت خود سرانجام صاحب 42 امتیاز شد تا پایین تر از منچستریونایتد، استون ویلا و منچسترسیتی یک بار دیگر به مقام چهارم جدول سقوط کند.

new-castle-united
new-castle-united

فتح لیگ پس از شکست(9-1) در دربی!

اما روند قهرمانی های یکی در میان تیم در سال 1909 هم تکرار شد. در فصل 09-08 وقتی نیوکاسل در روز 8 دسامبر در خانه(9-1) مقابل ساندرلند خرد شد، بدترین نتیجه خانگی را در طول فصل در بین تمامی تیم های لیگ به جای گذاشت با این حال، این شکست تنها یکی از 4 شکست خانگی تیم بود و یکی از شکست های نه گانه تیم در طول فصل. این بار جادوگران در خارج از خانه بهتر عمل کردند و 10 برد کسب کردند تا در مجموع با 24 برد، 5 تساوی و کسب 53 امتیاز مقتردانه تر از همیشه قهرمان لیگ شوند. اختلاف آنها با اورتون نایب قهرمان 7 امتیاز بود!

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل و رویاهای رافا بنیتز
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل

قهرمانی جام حذفی در گودیسون پارک

جادوگران موفق شدند در فصل 10-1909 و در 23 آوریل فینال مسابقات حذفی را مقابل سرخپوشان بارنزلی برگزار کنند. دیداری که در حضور 77747 هوادار استادیوم کریستال پالاس(1-1) تمام شد. در حالی که نیوکاسل تا دقیقه 83 بازنده بود اما جاک راترفورد در این لحظه کار را به تساوی کشاند. 5 روز بعد دیدار تکراری در حضور 60 هزار تماشاگر در گودیسون پارک برگزار شد و این بار نیوکاسل با دو گل آلبرت شپرد( 52 و 62) پیروز میدان شد تا اولین جام حذفی از جامهای ششگانه خود در این مسابقات را به دست آورد. عناوینی به سالهای 1910، 24، 31، 52 و 55.

new-castle-united
new-castle-united

تنها قهرمانی پس از جنگ جهانی

نیوکاسل پس از جنگ جهانی اول تنها یک بار توانست عنوان قهرمانی لیگ را از آن خود سازد و این قهرمانی پس از سه گانه هادرزفیلدتاون به دست آمد. در فصل 27-26 باز هم جادوگران عملکردی فوق العاده در بازی های خانگی برجای نهادند و در 21 مسابقه صاحب 19 برد و یک مساوی شدند! به این ترتیب در پایان لیگ، نیوکاسل 56 امتیازی هادرزفیلد 51 امتیازی را پشت سر گذاشت و قهرمانی لیگ را برای چهارمین بار از آن خود کرد؛ آخرین قهرمانی در دسته اول لیگ!

معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل و رویاهای رافا بنیتز
معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل

ناکامی در استانه فتح لیگ برتر

پس از درخشش در دهه 50 و سه قهرمانی در جام حذفی، دوران زوال جادوگران آغاز شد و مهم ترین عنوان این تیم قهرمانی سال 1969 در فیرکاپ بود؛ تنها عنوان اروپایی این تیم. از زمان شروع لیگ برتر هم نیوکاسل همواره در بین تیم های متوسط لیگ قرار داشته است. عنوان سومی سال 94 و نایب قهرمانی های سالهای 96 و 97، پایانی بود بر دوران طلایی راه راه پوشان.

 اختصاصی ورزشی آسمونی  

نظر خود را درباره «معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل، غول آینده لیگ برتر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های باشگاهی ؛ نیوکاسل، غول آینده لیگ برتر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.