زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 73-72)؛ آژاکس- یوونتوس

فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 73-72)؛ آژاکس- یوونتوس

در فصل 73-72 نوبت به دربی کانتی قهرمان انگلیس بود که بدون هیچ سابقه درخشانی راهی نیمه نهایی جام قهرمانان شود.

با کاهش تیم های حاضر در جام باشگاه های اروپا به 30 تیم، در مرحله اول علاوه بر مدافع قهرمانی( آژاکس)، به تیم اسپارتاک ترناوا چکسلواکی نیز استراحت خورد. آژاکس پس از آن مقابل زسکا صوفیه(6-1)، بایرن مونیخ(5-2) و رئال مادرید(3-1) به برتری دست یافت و در فینال مقابل  یوونتوس قرار گرفت.

 یووه مقابل مارسی(3-1)، ماگدبورگ آلمان شرقی(2-0)، اوژپشتی مجارستان(2-2) و داربی کانتی انگلیس(3-1) به برتری دست یافته بود و برد این تیم مقابل نماینده مجارستان تنها به لطف گل زده در خانه حریف به دست آمد؛ جایی که فرنس به نه در دقیقه یک و آندراش توث(13) شروعی طوفانی را برای مجارها رقم زدند اما یووه سرانجام بازی را مساوی کرد و به لطف تساوی بدون گل در خانه خود در بازی رفت، راهی دور بعدی شد. داربی کانتی هم به لطف رهبری بی مانند بریان کلاف بزرگ حریف یووه در نیمه نهایی شده بود؛ اما داربی دیدار نیمه نهایی مقابل یوونتوس و تیم داوری را با ناکامی به پایان رساند و حریف ایتالیایی با مربیگری چِستمیر ویسپالِک اهل چکسلواکی راهی فینال شد.

یوونتوس در شرایطی فینالیست شده بود که در آن روزها دو تیم آژاکس و بایرن آماده ترین تیم های اروپا بودند اما در یک چهارم نهایی به هم خوردند. بایرن در دور اول(7-1) گالاتاسرای ترکیه را در هم کوبید و سپس در دور بعد مقابل اومونیا قبرس(13-0) به برتری دست یافت؛ مسابقه رفت(9-0) شد و گرد مولر در آن پنج گل زد. اما مسابقه باواریایی ها در برابر آژاکس حکایتی متفاوت داشت و آژاکس به لطف برتری(4-0) در خانه، بایرن بکن بائر و گردمولر را از پیش روی برداشت. دیدار دو تیم در مرحله رفت، تنها یک نیمه پایاپای داشت، اما آری هان در دقیقه 53 گلباران بایرن را آغاز کرد و دو دقیقه بعد از گل دقیقه 68 خری موهرن، گل سوم آژاکس را به ثمر رساند. سرانجام یوهان کرویف در دقیقه 89 آخرین گل بازی را نیز زد تا عملا کار بایرن تمام شود.

دو هفته بعد و در روز 21 مارچ، پیت کیزر در هفتمین دقیقه باز هم آژاکس را پیش انداخت. در ادامه گرد مولر در دقایق 29 و 37 دو گل برای بایرن زد تا تعداد گلهای خود را در این تورنمنت به عدد 12 افزایش دهد؛ دو برابر بیشتر از نزدیک ترین رقبایش در جدول گلزنان! اما برد(2-1) برای صعود بایرن کفایت نمی کرد.

رئال مادرید هم دو باخت(2-1) و (1-0) را برابر هلندی ها تجربه کرد تا آژاکس به سومین فینال پیاپی خود صعود کند.

Ajax-Juve 1973: malgrado Belgrado | Storie di Calcio

فینال در حضور 89484 تماشاگر اشتادیون چرونا ژوژدان شهر بلگراد برگزار شد و شاگردان اشتفان کواچ که در این بازی یکدست قرمز پوشیده بودند، با گل دقیقه 4 جانی رپ به برتری دست یافتند و عنوان قهرمانی را برای سومین بار پیاپی از آن خود کردند. این بار با کاپیتانی یوهان کرویف.

این فینال دو آلمانی هم داشت؛ هورست بلانکِنبورگ مدافع آژاکس و هلموت هالر هافبک یوونتوس.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 73-72)؛ آژاکس- یوونتوس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 73-72)؛ آژاکس- یوونتوس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.