زمان مطالعه: 2 دقیقه
فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 71- 70)؛ آژاکس- پاناتینایکوس

فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 71- 70)؛ آژاکس- پاناتینایکوس

فصل 71- 70 جام قهرمانان اروپا چهار تیمی که به آخرین مراحل جام قهرمانان رسیدند عبارت بودند از: آژاکس، اتلتیکو مادرید، پاناتینایکوس یونان و ستاره سرخ بلگراد.

فوتبال هلند باز هم یک نماینده در فینال جام باشگاه ها داشت. اما ایبن نماینده فاینورد- مدافع عنوان قهرمانی- نبود. فاینورد در دور نخست با قرعه آسانی روبرو شد. اما در روز 16 سپتامبر 1970 در خانه مقابل یوتا آراد رومانی(1-1) متوقف شد. دیدار برگشت هم در رومانی بدون گل خاتمه یافت تا قهرمان دوره قبل مسابقات به خاطر قانون گل زده در خانه حریف از دور مسابقات کنار برود! اما داستان هلندی ها در این جام به پایان نرسید.

رقابتهای دور نخست باز هم یکطرفه و پرگل بود. از جمله برد(7-0) استاندارد لیژ بلژیک در برابر روزنبورگ نروژ، برتری(14-0) سلتیک گلاسکو مقابل کا پ و نماینده فنلاند، پیروزی(9-0) اسپورتینگ پرتغال در برابر فلوریانا مالت، پیروزی(16-0) مونشن گلادباخ آلمان مقابل لاماکا نماینده قبرس، برد(9-2) اورتون مقابل کفلاویک ایسلند و سرانجام برتری(7-1) پاناتینایکوس یونان در برابر نماینده لوگزامبورگ.

اما این بار آژاکس در اولین قدم برای سه قهرمانی پیاپی خود مقابل ننتوری تیرانا آلبانی(4-2)، بازل سوییس(5-1)، سلتیک(3-1) و اتلتیکو مادرید(3-1) به برتری دست یافت و فینالیست شد. آژاکسی ها در برابر سلتیک و اتلتیکو مادرید داستانی مشابه را پشت سر گذاشتند، باخت با یک گل در خانه حریف و برتری با 3 در زمین خودی. در نیمه نهایی دو گل از سه گل این تیم در ده دقیقه پایانی به ثمر رسید و سرانجام نماینده هلند فینالیست شد. خاویر ایرورتا بازیکن اتلتیکو مادرید و زننده تک گل پیروزی این تیم مقابل آژاکس هم بعدها به عنوان مربی دپورتیوو لاکرونیا به لیگ قهرمانان اروپا بازمی گشت.

در سوی دیگر فرنس پوشکاش ستاره دهه 50 فوتبال مجارستان و باشگاه رئال مادرید یک بار دیگر به فینال رسید. پوشکاش این بار مربی پاناتینایکوس یونان بود و شاگردان او موفق شدند مقابل یئونس انش لوگزامبورگ(7-1)، اسلووان براتیسلاوا چکسلواکی(4-2)، اورتون(1-1) و ستاره سرخ بلگراد(4-4)به برتری دست یابد که دو برد آخر این تیم به لطف قانون گل زده در خانه حریف به دست آمد. در برابر اورتون، هرچند نماینده انگلیس در خانه و در دقیقه 90 از شکست گریخت، اما تساوی بدون گل در یونان کار اورتون را تمام کرد. اورتون در مرحله قبل هم دو تساوی(1-1) مقابل مونشن گلادباخ آلمان کسب کرد اما در ضربات پنالتی در خانه(4-3) پیروز شد تا ضربات پنالتی هم وارد لحظات جذاب لیگ قهرمانان اروپا شود.

پاناتیناکوس در نیمه نهایی در روز 14 آوریل (4-1) در بلگراد مغلوب ستاره سرخ شد اما دو گل از آنتونیس آنتونیادیس بهترین گلزن این دوره- با 10 گل زده- زمینه ساز برتری(3-0) نماینده یونان و صعود این تیم به فینال شد.

****

مطمئن باش که می بری

 فینال بازهم در ومبلی برگزار شد. یوهان کرویف یکی از بازیکنان آژاکس در فینال 1971 درباره حس عمومی بازیکنان تیم در فینال می گوید:

 

نمی دانستیم که در میانه یک مسیر پنج ساله در فینال جام قهرمانان اروپا هستیم که تیمهای هلند فینالیست اروپا می شوند و آژاکس قرار است سه پیروزی پشت سر هم به دست بیاورد. تنها می دانستیم که به هیچ عنوان بعد از فینال 1969مقابل میلان شکستی دیگر را قبول نخواهیم کرد. نمی گویم بازیکنان خیلی خوبی داشتیم، ما هافبک های هجومی داشتیم و سال ها بود که تیم های اسپانیایی، ایتالیایی و یا انگلیسی فینال را مال خود کرده بودند. آژاکس می خواست نشان دهد که انجام بازی زیبا و گرفتن نتیجه با هم امکان پذیر است.

 

در دوم ژوئن 1971، شاگردان رینوس میشل با گل های دیک فان دیک(5)و آری هان(87) در حالی در حضور83179 نفر جشن قهرمانی را برپا کردند که در ترکیب قهرمان اروپا تنها کاپیتان وِلیبور واسوویچ یوگسلاو بود و سایر نفرات همه هلندی بودند.

 

نظر خود را درباره «فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 71- 70)؛ آژاکس- پاناتینایکوس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فینال لیگ قهرمانان اروپا( فصل 71- 70)؛ آژاکس- پاناتینایکوس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.