زمان مطالعه: 2 دقیقه
فیلم مالیخولیا

فیلم مالیخولیا

این فیلم درباره آدم هایی است که مالیخولیا دارند.

سه شنبه 14 دی 1400

لاله عالم

نگاهی به فیلم مالیخولیا

مالیخولیا فیلمی است به کارگردانی و تهیه کنندگی مرتضی آتش زم و نویسندگی کارگردان به همراه مجید شاکرین و حسین مرتضایی ابکنار .بازیگران آن عبارتند از لیلا اوتادی،محمدرضا هدایتی و لاله اسکندری.
فیلمبردار تورج اصلانی است و موسیقی از بابک میرزا خانی است.تدوین این فیلم را کاووس آقایی به عهده داشته است و توزیع کننده آن شکوفا فیلم بوده است.این فیلم در تاریخ خرداد 1396 به اکران عمومی در امده است و در حال حاضر نیز به صورت آن لاین در سایت فیلمیو و... در حال نمایش است.

بعد از دیدن فیلم مالیخولیا ، مخاطب با خود فکر می کند آیا واقعا کدام یک از شخصیت های فیلم مالیخولیا داشته است؟!
چون داستان و صحنه ها چند بار تکرار می شوند و هر بار بیننده تصور می کند که آنچه تا به حال دیده فقط تصورات و مالیخولیای یکی از قهرمانان داستان است.
گرچه کارگردان در شیوه روایت فیلمش از سبک مدرن بهره برده است اما این دلیل نمی شود که مخاطب بالاخره سر در نیاورد که بالاخره داستان از چه قرار است .
در ابتدای فیلم می بینیم که زنی ( با بازی لاله اسکندری) از شخصی ( با بازی محمدرضا هدایتی) طلب کمک می کند، اما همسر مرد ( با بازی لیلا اوتادی) از اینکه مرد به کمک آن زن برود، ناراضی است.

لاله اسکندری و محمدرضا هدایتی در فیلم مالیخولیا
لاله اسکندری و محمدرضا هدایتی در فیلم مالیخولیا

برای این شروع فیلم، ما یک پایان می بینیم و بعد دوباره ماجرای فیلم از جایی دیگر شروع می شود.
ما در می یابیم که زن و شوهر فیلم پیمانکاری مرمت یک بنای تاریخی در شهر اصفهان را به عهده دارند و زن دیگر نیز کارمند مرمت کار شرکت آنهاست .
زن که صاحب شرکت است با همسرش مشغول جر و بحث بر سر زن دیگر است که کارش را جدی نمی گیرد و نا منظم بر سر کار می اید.
خوب با این شروع مجدد بیننده تصور می کند به شیوه برخی از فیلم های مدرن، آنچه در ابتدای فیلم بوده در حقیقت انتها یا قسمتی از فیلم بوده است و داستان تازه شروع می شود تا دوباره به صحنه ای که دیدیم برسیم یعنی شاهد فرم روایت دایره وار هستیم.اما بعد از آن متوجه می شویم که هر چند یک بار یکی از صحنه های فیلم تکرار می شود.
در سکانس ابتدایی بیننده تصور می کند فردی واقعا گرفتار است و مرد برای کمک از منزل خارج می شود و همسر مرد بی خودی شکاک است .
با ادامه داستان ، اینجور به مخاطب نشان داده می شود که زن دیگر با همسر سابقش بر سر حضانت فرزندشان دچار مشکل است و شوهر سابق وی برایش ایجاد مزاحمت و دردسر می کند از پنجر کردن لاستیک های تا شکستن شیشه های ماشین و ...
در صحنه های بعدی ، بیننده شاهد رویدادهای دیگری است که با آنچه در ابتدای فیلم دیده شده کاملا متغیر است. زمانی مخاطب تصور می کند این زن صاحب شرکت است که شک بی جا به کارمندشان دارد و او همان کسی است که مالیخولیا دارد ، زمانی دیگر هم آنچه مخاطب می بیند ، دال بر مالیخولیا داشتن زن دیگر است و نهایتا در صحنه اخر ، بیننده تصور می کند ، مرد دچار مالیخولیا بوده و آنچه در سرتاسر فیلم دیدیم، تصورات وی بوده است.

لیلا اوتادی
لیلا اوتادی

بهرحال چون راوی فیلم مشخص نیست و معلوم نیست این رویدادها از زاویه دید چه کسی است تمام این سوال ها بی جواب می ماند و می ماند برداشت مخاطب و یک سوال بزرگ نیز در سر مخاطب شکل می گیرد که آیا اگر افراد نا شناخته یا کم شهرت تر از بازیگران فعلی این فیلم نقش های اصلی را به عهده داشتند آیا کسی حاضر می شد تا انتهای فیلم را ببیند؟
سوال دوم اینکه ظاهرا این فیلم در اصفهان فیلمبرداری شده است و واتفاقات در این شهر می گذرد، چرا هیچ یک از شخصیت های اصلی و فرعی فیلم لهجه ندارند؟

نظر خود را درباره «فیلم مالیخولیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فیلم مالیخولیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.