زمان مطالعه: 3 دقیقه
یادداشتی بر فیلم بدنام ساخته هیچکاک

یادداشتی بر فیلم بدنام ساخته هیچکاک

فیلم بدنام یکی از ساخته های جذاب و دیدنی آلفرد هیچکاک کارگردان افسانه ای سینمای هالیوود است که در سال 1946 ساخته شده.
در این مطلب می خوانید : [بستن]

1401/02/27

فیلم بدنام یکی از ساخته های جذاب و دیدنی آلفرد هیچکاک کارگردان افسانه ای سینمای هالیوود است که در سال 1946 ساخته شده. فیلمی که تمامی خصیصه های یک فیلم هیجان انگیز هیچکاکی را دارد.

معرفی فیلم بدنام 

فیلم بدنام
فیلم بدنام

این فیلم روایت گر زن زیبای بلوندی است که اسیر اتفاقات ناگواری می شود و تا آستانه مرگ پیش می رود. در همین خلاصه داستان می توان فهمید که این فیلم سرشار از تعلیق و حس ترس است و با داستان گیرای خود و زیبایی بصری به خوبی می تواند بینندگان را تا پایان فیلم با خود همراه کند به طوری که، حتی با گذر بیش از 76 از ساخت فیلم بدنام هنوز هم بسیار هیجان انگیز و تاثیر گذار است.

اینگرید برگمن ستاره سرشناس سوئدی تبار هالیوود در این فیلم به عنوان بازیگر نقش اول زن به ایفای نقش پرداخته و نکته جالب توجه اینجاست که این فیلم تنها پروژه ای است که اینگرید برگمن با آلفرد هیچکاک همکاری کرده و پس از این فیلم دیگر در هیچ یک از آثار این کارگردان مطرح برتانیایی حضور نداشته است. شاید یکی از مهمترین دلایل این موضوع، سلیقه هیچکاک در انتخاب بازیگر زن باشد. زیرا که آلفرد هیچکاک زنان زیبای بلوند با قد متوسط را برای فیلم هایش مناسب می دانست و قامت بلند این بازیگر سوئدی چندان برای هیچکاک جذاب نبود. این کارگردان مطرح اعتقاد داشت که همیشه زنان باید قدشان کوتاه تر از مردان باشد! اعتقادی که این روزها در فضای هالیوود به شدت مورد شماتت قرار می گیرد. ولی هیچکاک کارگردانی از نسل کلاسیک و با سلیقه ای متفاوت بود که این روزها چندان خریدار ندارد.

دیگر بازیگر سرشناس این فیلم کری گرانت در نقش یک جاسوس آمریکایی است که دلباخته اینگرید برگمن می شود و از آن سو برگمن نیز دلباخته او می شود و همین عشق دو سویه باعث به خطر افتادن شخصیت زن در فیلم می شود و تمامی تعلیق داستان نیز مربوط به همین بخش از فیلم است.
بر خلاف اینگرید برگمن که دیگر در هیچ فیلم دیگری با هیچکاک به همکاری نپرداخت، اتفاقا کری گرانت از بازیگران مورد علاقه هیچکاک بود و در فیلم های دیگر از جمله سرگیجه و شمال از شمال غربی این کارگردان به ایفای نقش پرداخته است و هیچکاک بسیار به او اعتماد داشت.

ساخت فیلم بدنام 

فیلم بدنام
فیلم بدنام

فیلم بدنام دقیقا یکسال پس از جنگ دوم جهانی ساخته شده است. در دورانی که هنوز تمامی دنیا در تبعات و اثرات این جنگ خانمانسوز به سر می برد. هیچکاک نیز به سراغ قصه ای می رود که هر چند غیر مستقیم اما مربوط به مسائل حاشیه این جنگ مهم در تاریخ است.

در واقع فیلم روایت گر نبرد سرویس های اطلاعاتی آلمان نازی و ایالات متحده آمریکا به عنوان دو طرف درگیر جنگ در آمریکای جنوبی و در شهر ریودوژانیروی برزیل است. داستانی که با چاشنی های عاشقانه نیز همراه می شود و جذابیتش برای مخاطب دو چندان.

در این میان اینگرید برگمن که یک آمریکایی با اصالت آلمانی است و پدرش با نازی ها همکاری می کرده، بسیاردر میان آمریکایی بدنام شده و حتی متهم به همکاری با نازی ها هم هست. رفتار سبکسر و جلف او نیز باعث شده که در میان آلمانی ها هم معروف به زنی بی بند و بار و بی قید بند باشد. بنابراین از هر دو سو مورد اتهام و قضاوت های فراوانی قرار می گیرد. ایفای چنین نقشی برای برگمن با چهره زیبا و معصوم در نوع خودش جالب توجه بوده. با تمامی این پیش داوری ها در طول فیلم متوجه می شویم که او به منافع کشوری که در آن متولد شده بیشتر وفادار است و تمامی قضاوت ها درباره اش اشتباه است.

با گذر سال ها و تماشای فیلمی چون بدنام بیش از گذشته به هنر هیچکاک در ایجاد تعلیق و دلهره می توان پی برد. او حتی یک داستان جاسوسی در آمریکای جنوبی را هم تبدیل به روایتی سراسر دلهره و ترس می کند.  به طوری که شخصیت اینگرید برگمن تا مرگ فقط ذره ای فاصله دارد و تا لحظه آخر مخاطب با سرنوشت او همراه می شود. از همین روی تماشای این فیلم برای کسانی که بسیار به تماشای فیلمی کاملا هیچکاکی علاقه دارند می تواند بسیار جذاب و هیجان انگیز باشد.

نظر خود را درباره «یادداشتی بر فیلم بدنام ساخته هیچکاک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره یادداشتی بر فیلم بدنام ساخته هیچکاک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.