زمان مطالعه: 3 دقیقه
نگاهی به فیلم بیمار قلابی

نگاهی به فیلم بیمار قلابی

در این مطلب از آسمونی نگاهی می اندازیم به فیلم کمدی بیمار قلابی با بازی زوج کمدی جری لوئیز و دین مارتین.

سه شنبه 15 تیر 1400

نقد رسانه های آمریکا در قالب یک فیلم کمدی موزیکال

فیلم بیمار قلابی یکی از فیلم های بسیار معروفی است که زوج کمدی “جری لوئیز” و “دین مارتین” در آن به ایفای نقش پرداخته اند. این فیلم در سال 1954 ساخته شد یعنی دورانی که زوج کمدی لوئیز و مارتین در اوج محبوبیت در میان مخاطبان سینما قرار داشتند. 

این فیلم توسط “نورمن تاروگ “کارگردان قدیمی سینمای هالیوود ساخته شد که در دهه سی میلادی یکی از موفق ترین کارگردانان هالیوود به شمار می رفت و یک بار نیز در سال 1931 توانست برای فیلم “اسکیپی “جایزه بهترین کارگردانی را در اسکار به خود اختصاص دهد.

داستان فیلم “بیمار قلابی “درباره یک مدیر ایستگاه راه آهن به اسم “هومر “در یک شهر بسیار دورافتاده با نقش آفرینی “جری لوئیز” است. “هومر “به طور اتفاقی سوار یک ماشین رادیو اکتیو می شود و تصور می کند که آلوده به مواد رادیو اکتیو شده است. اما دکتر شهر با نقش آفرینی “دین مارتین “متوجه می شود که او هیچ مشکلی ندارد و آلوده به رادیو اکتیو نشده و بنابراین نمی میرد.

اما هومر” آرزوی سفر به نیویورک را دارد و زمانی که همه فکر می کردند آلوده به رادیواکتیو شده است درباره این آرزویش با یک روزنامه سراسری صحبت کرده است .خبر آلوده شدن “هومر “به رادیو اکتیو در مطبوعات آمریکا می پیچد و یک روزنامه مطرح در نیویورک می خواهد “هومر “را به آرزویش برساند و به او کمک می کند تا به نیویورک سفر کند. 

دکتر شهر برای رسیدن “هومر “به آرزویش با او همراه می شود و او را یک بیمار جا می زند و ادعا می کند که او تا دو هفته دیگر بیشتر زنده نیست و از این طریق با “هومر “به نیویورک سفر می کند.

در این میان شوخی های خاص و بامزه جری لوئیز در کنار جدیت و شخصیت کاریزماتیک دین مارتین باعث خلق صحنه های بسیار با مزه و کمدی می شود. دین مارتین که در کنار بازیگری خواننده مطرح و موفقی هم در آمریکا بود، در این فیلم کمدی موزیکال بارها شروع به آواز خواندن می کند و همین باعث می شود که فیلم بیمار قلابی را به شدت تماشاگر پسند کند.

دیگر چهره مطرح این فیلم “جانت لی “در نقش یکی خبرنگار مطرح نیویورکی است. بازیگری که بیشتر به واسطه فیلم روانی آلفرد هیچکاک در نزد مخاطبان سینما شناخته شده است. 

روزنامه نیویورکی که هزینه سفر هومر را پرداخت کرده در ظاهر قصد خیرخواهانه دارد اما به مرور مشخص می شود که تنها به دنبال فروش و سود بیشتر است و این بیمار رادیو اکتیو تبدیل شده است به راهی برای  سو استفاده بسیاری از افراد در شهر نیویورک، که هومر رویای سفر به آنجا را داشت! به طور مثال مدیر روزنامه بعد از دو هفته به خبرنگارش می گوید که چرا هومر نمی میرد و زنده ماندنش طولانی شده و این باعث کمتر شدن سود روزنامه شده است!

فیلم صحنه های کمدی و به یاد ماندنی دارد که در تاریخ سینمای کمدی جهان ماندگار شده است و در واقع اجرای فوق العاده “جری لوئیز” که باید مریض جلوه کند صحنه های کمدی خاصی را در این فیلم خلق می کند که به غیر از جری لوئیز بازیگر دیگری را نمی توان در این فیلم تصور کرد.

نکته جالب توجه درباره بیمار قلابی این است که در کنار فضای کمدی و سرخوشانه ای که دارد به انتقاد از فضای رسانه های آمریکا می پردازد و نشان می دهد که روزنامه های مهم آمریکا بیش از اینکه به دنبال اخبار واقعی باشند، فقط به دنبال سود بیشتر هستند و حتی برای این منظور خبرها را آن طور که دوست دارند می سازند. به طور مثال در پایان فیلم که مشخص می شود هومر با نقش آفرینی جری لوئیز یک بیمار دروغین است، مدیر روزنامه با همکاری خبرنگارش سعی دارد که هومر را مجبور به پریدن در رودخانه کند، تا اینطور جلوه دهند که او دست به خودکشی زده و با درج خبر خودکشی هومر به سود بالا برسند!

جری لوئیز و دین مارتین که زوج بسیار محبوب هالیوود در دهه پنجاه میلادی بودند در مجموع در 17 فیلم سینمایی با هم همبازی شدند و فیلم بیمار قلابی با نام اصلی Living it up  دوازدهمین همکاری این زوج کمدی در یک فیلم سینمایی است. همکاری که تا سال 1956 ادامه پیدا کرد و باعث شد که این دو به یکی از به یادماندنی ترین زوج های کمدی تاریخ سینما تبدیل شوند.

نرگس خرقانی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نگاهی به فیلم بیمار قلابی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به فیلم بیمار قلابی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.