زمان مطالعه: 3 دقیقه
فاتح تریم؛ قیصر بسفور

فاتح تریم؛ قیصر بسفور

در تاریخ فوتبال ترکیه، نام فاتح تریم به عنوان پرافتخارترین مربی این کشور می درخشد.

سال 1993 دوازدهمین دوره بازیهای دریای مدیترانه در حالی به میزبانی فرانسه برگزار می شد که رقابتهای فوتبال این بازیها از 16 تا 27 ژوئن با حضور 10 تیم در سه گروه انجام شد. تیمها از بازیکنان زیر 21 سال خود استفاده می کردند و وقتی جوانان ترکیه در اولین مسابقه با فرانسه میزبان- که از بازیکنانی مثل لیلیان تورام و زین الدین زیدان استفاده می کرد- (1-1) مساوی کردند، مشخص شد که ترکها زنگ تفریح این گروه نیستند. ترکیه در بازی های بعدی مرحله گروهی (3-0) مقابل تونس و (3-2) مقابل کرواسی برنده شد و به نیمه نهایی رسید. در یک قرعه کشی عجیب، ترکها دوباره با فرانسه بازی کردند و این بار(1-0) پیروز شدند تا راهی فینال و مسابقه با الجزایری شوند که ایتالیا و ستارگانی مثل کریستین ویری و فرانچسکو تولدو را در نیمه نهایی شکست داده بود. مسابقه فینال با دو گل به سود ترکیه به پایان رسید تا فاتح تریم، مربی ترکها اولین افتخار تاریخ تیم ملی ترکیه را به نام خود ثبت کند. تیمی که او ساخته بود، جوانانی مثل هاکان شوکور، آلپای اوزالان، توگای کِریم اوغلو، اِرگون پِنبه و عبدالله اِرکان را در ترکیب خود می دید؛ جوانهایی که قرار بود طی یک دهه بعد، ترکیه را به یک قدرت بزرگ در فوتبال اروپا و جهان تبدیل کنند.

بعد از این بازیها فاتح تریم مربی تیم ملی بزرگسالان ترکیه شد و دوران نوین تیم ملی ترکیه هم شروع.

تریم در دوران بازی هم چهره گمنامی نبود. مدافع 172 سانتی متری تیمهای آدانا دمیراسپور و گالاتاسرای زمانی چنان در تیمهای خود می درخشید که با مقایسه بازی او با فرانتس بکن باوئر، از او با عنوان« قیصر بسفر» یاد می شد.

تریم متولد 4 سپتامبر 1953 در آدانا بود؛ پدر او« طلعت» یک ترک ساکن قبرس بود که برای همیشه به ترکیه مهاجرت کرد و با نوریه تریم ازدواج کرد.

فاتح دوران ابتدایی فوتبال را از 1963 تا 1969 در آدانا دمیر اسپور سپری کرد و تا سال 1974 برای تیم بزرگسالان این باشگاه توپ زد. تریم 125 بازی برای این تیم انجام داد، 25 گل زد، به تیم ملی رسید و مورد توجه گالاتاسرای قرار گرفت. تا سال 1985 فاتح در 327 بازی، 16 گل برای گالاتاسرای به ثمر رساند، سه بار قهرمانی جام حذفی و یک بار در سال 1982 برنده لیگ شد و در این مدت در تیمهای جوانان، امید و بزرگسالان ترکیه هم به میدان رفت. در حالی که از 1975 تا 1984 مجموعا 51 بازی ملی برای ترکیه انجام داد و سه بار هم موفق به گلزنی شد.

اما وقتی از سال 1987 با باشگاه« آنکارا گوچو» مربیگری را آغاز کرد، دورانی جدید و درخشان از زندگی تریم شروع شد. حضور در این تیم و باشگاه گوزتپه مقدمه ای بود برای نشستن روی نیمکت مربیگری تیم جوانان ترکیه و قهرمانی بازیهای مدیترانه و سرانجام مقطع سه سال مربیگری در تیم ملی ترکیه.

وقتی کار تریم در تیم ملی ترکیه شروع شد، هنوز خاطرات باختهای(8-0) ترکیه مقابل انگلیس از ذهن اکثر فوتبالدوستان ترک پاک نشده بود. اما ترکیه در مرحله مقدماتی جهانی 1994 نروژ، لهستان و سن مارینو را شکست داد و مقابل هلند و انگلیس هم شکستهای آبرومندانه ای داشت.

ترکها در مقدماتی یورو 96 بالاتر از سوئد، مجارستان و ایسلند قرار گرفتند و به مرحله نهایی یورو صعود کردند. هرچند در آن مسابقات سه باخت پیاپی برابر کرواسی، پرتغال و دانمارک نصیب ترکیه شد، اما ستاره هایی مثل روشتو رکبر، بولِنت کورکماز و سِرگِن یالچین به جوانهایی اضافه شدند که تریم در تیم ملی مطرح کرده بود. ترکها درخشش خود را ادامه دادند و تریم ها راهی گالاتاسرای شد. او در چهار مقطع سرمربی این تیم شد. در مقطع اول که تا سال 2000 طول کشید، تیم او 130 برد در 203 مسابقه کسب کرد و آمار بیش از 64 درصد برد را به جا گذاشت. چهار قهرمانی پیاپی لیگ، دو فتح جام حذفی و قهرمانی جام یوفا عملکرد بی نظیر تریم را در گالا نشان داد و او تبدیل به چهره بین المللی فوتبال ترکیه شد.

فصل 01-2000 راهی سری آ و باشگاه فیورنتینا شد و هرچند در 28 بازی فقط 7 مسابقه را باخت، اما انتظارات از او خیلی بیشتر بود و روبرتو مانچینی جایگزینش شد. یک فصل بعد، تریم مربی میلان شد و هرچند برد(4-2) میلان مقابل اینتر با مربیگری او کسب شد، اما میلانی ها صبر نداشتند و تریم را اخراج کردند. احتمالا اگر اهل ترکیه نبود، فرصت بیشتری به او داده می شد.

دوران بعدی زندگی تریم با تکرار داستان همیشگی گذشت. بعد از مربیگری گالا، سر از تیم ملی درآورد و در یورو 2008 تیمش را به شکلی دراماتیک و با گلهای ثانیه های پایانی در تمامی مسابقات، تا نیمه نهایی جام رساند. آن گاه مجددا مربیگری گالا، حضور دوباره در تیم ملی و بازگشت مجدد به گالا. قیصر بسفور مردی است که تا امروز 8 بار فاتح لیگ، سه بار برنده جام حذفی و 5 بار فاتح سوپرکاپ ترکیه شده است. با رکوردهایی منحصر بفرد و تکرار نشدنی.

 

نظر خود را درباره «فاتح تریم؛ قیصر بسفور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره فاتح تریم؛ قیصر بسفور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.