زمان مطالعه: 2 دقیقه
آلمان و انگلیس؛ دیداری مهم‌تر از جنگ جهانی!

آلمان و انگلیس؛ دیداری مهم‌تر از جنگ جهانی!

دیدارهای دو تیم آلمان و انگلیس، مملو از خاطرات فراموش نشدنی است. از جمله مسابقه دو تیم در سال 1938.

مهدی زارعی- فوتبال را انگلیسی‌ها در سراسر جهان گسترش دادند و آلمانی‌ها یكی از نخستین شاگردانی بودند كه این هنر را آموختند و به سرعت از جزیره‌نشین‌ها پیشی گرفتند. به این ترتیب رقابت دو تیم به سرعت به نبردی كلاسیك بدل شد و دیدارهای ماندگار زیادی در رقابت‌های دو تیم به جای ماند. مسابقه دو تیم در لیگ ملتهای اروپا بهانه‌ای شد برای مرور رقابت‌هایی كه در تاریخ جاودانه شدند و آلمان و انگلستان، نقش‌آفرینان این مسابقات بودند.

 عكس ننگ: سلام نازی‌ انگلیسی‌ها در آلمان!

دیدار روز 14 می 1938 نخستین دیدار دو تیم انگلستان و آلمان نبود. امّا بی‌شك ماندگارترین نبرد دو تیم در نیمه اول قرن بیستم محسوب می‌شد. در ابتدای قرن بیستم، بیشتر نبردهای دو تیم مربوط به دیدارهای تیم آماتور انگلستان در برابر آلمان بود و اكثراً با پیروزی‌های پرگل جزیره‌نشین‌ها تمام می‌شد. اختلاف گلهای دو تیم، یك بار به عدد 9 هم رسیده بود!

 اما دیدار دوستانه دو تیم در استادیوم المپیك برلین تنها به دلیل اتفاقات آغازین مسابقه جاودانه شد. حزب نازی در اوج قدرت بود و كسی یارای مقابله با «آدلف هیتلر» را نداشت مسابقه در استادیومی برگزار می‌شد كه دو سال قبل، میزبان المپیك بود. المپیكی كه از لحاظ سازماندهی در طول تاریخ، نظیر نداشت.

 آلمان‌ها در سال 1934 به مقام سوم جام جهانی دست یافته بودند اما انگلیسی‌ها علاقه‌ای به حضور در مسابقات نشان نمی‌دادند. مسابقه در حضور 100 هزار تماشاگر برگزار شد و آلمان‌ها مطابق رسم حكومت نازی دستهای خود را بلند كرده و «سلام نازی» دادند امّا این حركت تنها مختص آلمانها نشد! انگلیسی‌ها نیز به دستور «سر نویل هندرسون» سفیر بریتانیا و «استانلی روز» دبیر وقت اتحادیه فوتبال انگلستان، از آنها تقلید كرده و به سبك نازی‌ها سلام دادند!

 این حركت در آن زمان چندان جنجال‌آمیز نبود. امّا وقتی در جنگ جهانی دوم، دو كشور مقابل هم ایستادند، بیشتر نمود پیدا كرد و از تصاویر بازیكنان انگلستان به عنوان  تصاویر شرم‌آور یاد شد!

سرانجام سوت آغاز مسابقه توسط «ژان لانژ نوس» داور مشهور بلژیكی به صدا درآمد. كلیف باستین ستاره آرسنال در دقیقه 12 مردان جزیره را پیش انداخت امّا «گاسل» در دقیقه 20 كار را به تساوی كشاند. طوفان انگلستان طی 13 دقیقه و گلهای جگ رابینسون (26)، فرانك برومه (36) و «استانلی ماتیوس» (39) اختلاف دو تیم را افزایش داد و گل دقیقه 42 «گلش» نتیجه نیمه اول را (4ـ2) كرد.

رابینسون در دقیقه 50 گل پنجم انگلستان را به ثمر رساند و گولدن (72) تنها دو دقیقه پس از گل «پزا» برای آلمان، نتیجه را (6ـ3) كرد. «دان ولش» بازیكن انگلستان در آن مسابقه، بعدها گفت:

 

شكی نیست كه آن تیم، بهترین تیم تاریخ فوتبال بود. ما در نیمه دوم به مماشات پرداختیم اما صادقانه می‌گویم كه اگر با جدیت نیمه اول بازی می‌كردیم به راحتی 10 گل می‌زدیم.

 

در آن تیم «جك رابینسون» 20 ساله در كنار استانلی ماتیوس می‌درخشید. «لن گولدن» هم با گلی كه از 30 یاردی به ثمر رساند، نتیجه‌ای را رقم زد كه حواشی «عكس ننگ» را كم كرد. آن تیم انگلستان می‌توانست در سطح جهان بدرخشد. امّا «سه شیرها» در جام جهانی شركت نكردند.

پس از آن نیز «جنگ جهانی» دروازه‌ای را برای گشودن بر جای نگذاشت. بریتانیا در جنگ جهانی دوم پیروز شد و آلمان باز هم همچون جنگ جهانی اول، شکست خورد.

 

نظر خود را درباره «آلمان و انگلیس؛ دیداری مهم‌تر از جنگ جهانی!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آلمان و انگلیس؛ دیداری مهم‌تر از جنگ جهانی! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.