زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیوگرافی علیرضا دبیر

بیوگرافی علیرضا دبیر

علیرضا دبیر یکی از کشتی گیران سابق ایران است که مدال های زیادی را در این رشته ورزشی به دست آورده. وی جدای ورزش در سیاست هم بوده است.

علیرضا دبیر یکی از کشتی گیران معروف ایران است. وی سیاستمدار و مدیر ورزشی نیز می باشد. فعالیت های علیرضا دبیر در کشتی درخشان بوده و بارها قهرمان این رشته شده است. وی جدای ورزش مدتی هم در شورای شهر تهران مشغول به کار بود. یکی از مصاحبه های او با اهالی رسانه در سال 1400 و صحبت هایش پیرامون کشور آمریکا مسائلی را برای کشتی ایران به وجود آورد. در ادامه با آسمونی باشید و بیوگرافی و حاشیه بوجود آمده را هم ببینید.

درباره علیرضا دبیر

علیرضا دبیر
علیرضا دبیر

علیرضا دبیر 25 شهریور ماه 1356 در کوی 13 آبان، شهر ری، تهران به دنیا آمد. پدرش سرمربی تیم فوتبال آبان بود و به فوتبالیست شدن او پافشاری می‌ کرد اما دبیر به ورزش کشتی روی آورد. وی تک پسر خانواده است و سه خواهر دارد. علیرضا دبیر تحصیلات خود را در رشته مدیریت بازرگانی آغاز کرد و با اخذ مدرک دکترای مدیریت منابع انسانی از دانشگاه شهید بهشتی به پایان رساند. او در سال 1385 ازدواج کرد و صاحب یک پسر و یک دختر است.

دنیای کشتی

علیرضا دبیر در سن 11 سالگی با تماشای کشتی اکبر فلاح و سیمون اشتروف بلغاری در المپیک 1988 سئول به کشتی علاقه‌ مند شد و به همراه چند تن از بچه‌ محل هایش در باشگاه صدری ثبت نام کردند. وی 25 شهریور 1367 که در آن زمان 24 کیلوگرم وزن داشت در این باشگاه ثبت نام کرد. باشگاه صدری در محله سیزده آبان شهر ری بود و پرویز نورمحمدی و ابراهیم خیرالله‌ زاده هم مربی بودند. دبیر در رده نونهالان در مسابقات قهرمانی شهر ری دوم شد و در توابع تهران و استان تهران به مقام قهرمانی رسید. او در رقابت‌ های بین‌ المللی روز جهانی کودک هم در سال 1372 قهرمان شد.

علیرضا دبیر سال 1373 عنوان قهرمانی جوانان ایران در مجارستان را کسب کرد. وی در مسابقات قهرمانی جهان 1998 که در تهران برگزار می‌ شد، اولین حضورش را در رقابت قهرمانی جهان در وزن 58 کیلوگرم تجربه کرد و توانست 5 حریف خود را شکست داده و به مقام قهرمانی جهان برسد. سال بعد در مسابقات قهرمانی جهان 1999 آنکارا که دبیر به فینال راه یافت، برخلاف سال گذشته از هارون دوغان ترک شکست خورد تا به مدال نقره برسد. دبیر در جام جهانی 1999 در فیرفاکس آمریکا برگزار شد حضور یافت و صاحب مدال طلا شد. دبیر در اولین رقابت بازی‌ های المپیک 2000 سیدنی توانست به مدال طلا برسد. وی در رقابت قهرمانی جهان 2001 صوفیه به فینال رسید اما در دیدار نهایی برابر سرافیم بارزاکوف بلغار به نائب قهرمانی رسید. او در بازی‌ های آسیایی 2002 بوسان هم به نائب قهرمانی رسید. دبیر در سال 1381 به دلیل آسیب دیدگی کتف در ایران عمل کرد و مجبور شد در سن 26 سالگی برای همیشه کشتی را کنار بگذارد.

افتخارات علیرضا دبیر

  • مدال طلای قهرمانی دانشجویان جهان 2002 ادمونتون
  • مدال برنز بازی‌ های آسیایی 2002 بوسان
  • مدال برنز قهرمانی جهان 2002 تهران
  • مدال برنز قهرمانی جهانی 2001 صوفیه
  • مدال طلای جام جهانی 2001 بالتیمور
  • مدال طلای بازی ‌های المپیک 2000 سیدنی
  • مدال طلای جام جهانی 2000 فیرفاکس
  • مدال برنز قهرمانی جهان 1999 آنکارا
  • مدال طلای جام جهانی 1999 اسپوکن
  • مدال طلای قهرمانی جهانی 1998 تهران
  • مدال طلای جام جهانی 1998 استیل واتر
  • مدال طلای قهرمانی دانشجویان جهان 1998 آنکارا
  • مدال طلای قهرمانی جوانان جهان 1997 هلسینکی
  • مدال برنز مسابقات قهرمانی آسیا و اقیانوسیه 1996 چین
  • مدال طلای قهرمانی جوانان جهان 1994 مجارستان

علیرضا دبیر در شورای شهر

علیرضا دبیر در سال 1385 نامزد انتخابات سومین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در تهران، ری و تجریش شد و با کسب اکثریت آرا به عنوان هفتمین منتخب شهر تهران به عضویت این شورا درآمد. او در سال 1392 در انتخابات چهارمین دوره شوراها هم شرکت کرد که با کسب بیش از 400 هزار رأی به عنوان نفر دوم اعضای اصلی شورای تهران شد. دبیر در سال 1396 با حضور در ائتلاف اصولگرایان با نام «لیست خدمت» برای سومین بار در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر در تهران شرکت کرد اما در این دوره با حدود 528 هزار رای به عنوان نفر بیست و سوم فقط در میان اعضای علی‌ البدل این دوره از شورای تهران قرار گرفت.

ریاست فدراسیون کشتی

نخستین بار پس از برکناری محمدرضا طالقانی علیرضا دبیر برای انتخابات ریاست فدراسیون کشتی ثبت نام کرد اما سازمان تربیت بدنی در دوران ریاست محمد علی‌ آبادی او را به دلیل پایین بودن سنش رد صلاحیت کرد. تا اینکه وی پس از پایان حضورش در شورای شهر و استعفای رسول خادم در تیرماه 1398 سه روز مانده به انتخابات ریاست فدراسیون در این انتخابات شرکت کرد. 26 تیر 1398 در دور دوم مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی، دبیر با کسب 31 رای از مجموع 43 رای رسما به عنوان رئیس جدید این فدراسیون انتخاب شد.

ماجرای شعار ضدآمریکایی

علیرضا دبیر در یکی از صحبت های ویدئویی خود گفته بود: ما همیشه شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم اما مهم این است که آن را در عمل نشان دهیم. بعضی‌ ها زیاد حرف می‌ زنند اما کار زیادی نمی‌ کنند. ما باید این را شعار را در عمل ثابت کنیم.» یکی از رسانه های آمریکایی به این مصاحبه عکس العمل نشان داد و گفت کسی که گرین کارت دارد نباید چنین حرفی بزند. علیرضا دبیر هم در دی ماه 1400 در مصاحبه ای با اصحاب رسانه توضیحاتی در مورد گرین کارت داشتنش گفت. وی گفت گرین کارت را مدت هاست پس داده ام وی گفت سفارت آمریکا به ایمیل فدراسیون نامه ارسال کرد که چرا گرین کارت را پس دادی و من هم گفتم چون از کشورتان خوشم نمی آید. کشتی ایران که به دعوت فدراسیون کشتی آمریکا قرار بود دیدار دوستانه‌ ای در آمریکا داشته باشد اما عدم صدور ویزا از سوی سفارت آمریکا برای علیرضا دبیر و چند کشتی‌ گیر کاروان تیم ملی دردسرساز شد. بسیاری مطمئن هستند که مصاحبه های سیاسی و ضدآمریکایی علیرضا دبیر به عنوان رئیس یک فدراسیون ورزشی باعث این مسائل شده است.

تصاویر علیرضا دبیر

علیرضا دبیر در شورای شهر تهران
علیرضا دبیر در شورای شهر تهران
علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر و پسرش
علیرضا دبیر و پسرش
ثبت‌نام علیرضا دبیر برای انتخابات شورای شهر تهران سال 1396
ثبت‌نام علیرضا دبیر برای انتخابات شورای شهر تهران سال 1396
مدال طلای علیرضا دبیر
مدال طلای علیرضا دبیر
علیرضا دبیر در خندوانه
علیرضا دبیر در خندوانه
علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر در فدراسیون کشتی
علیرضا دبیر و حمید سوریان
علیرضا دبیر و حمید سوریان
نظر خود را درباره «بیوگرافی علیرضا دبیر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی علیرضا دبیر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.