زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیوگرافی صمد مرفاوی

بیوگرافی صمد مرفاوی

صمد مرفاوی بازیکن پیشین و مربی فوتبال ایرانی می باشد او در دوران بازیگری، عضو باشگاه استقلال تهران و تیم ملی ایران بود.
نام   عبدالصمد
نام خانوادگی مرفاوی
محل تولد خرمشهر، ایران
تاریخ تولد 6 مرداد 1343
حرفه کاری بازیکن و سرمربی فوتبال
سمت فعلی
سرمربی تیم ملی جوانان ایران

 

درباره صمد مرفاوی

صمد مرفاوی بازیکن پیشین و مربی فوتبال ایرانی می باشد او در دوران بازیگری، عضو باشگاه استقلال تهران و تیم ملی ایران بود. مرفاوی در دو دوره سرمربی‌گری استقلال تهران را در فصل‌های 86–1385 و 89–1388 بر عهده داشت. او سابقه قهرمانی با استقلال در جام باشگاه های آسیا را دارد که در این مسابقات توانست عنوان آقای گلی را نیز به دست آورد.

دوران بازی صمد مرفاوی

صمد مرفاوی در استقلال
زمان حضور مرفاوی در استقلال

مرفاوی در دوران حضور فوتبالی‌اش در ایران بارها در تیم‌های مختلفی از جمله نیروی‌زمینی٬دارایی٬استقلال٬بهمن و در خارج از ایران تیم‌های الکویت و تیونگ بارو بازی کرد. آخرین فصل حضورش در دارایی تهران، یعنی در فصل 1367 مسابقات باشگاه‌های تهران، در دیدار بین تیم‌های دارایی و استقلال که بر سر مقام نایب قهرمانی در جدال بودند، 2 گل وارد دروازه استقلال کرد تا دارایی 3–0 استقلال را شکست دهد.

تیم ملی

دوران بازی مرفاوی در تیم ملی
صمد مرفاوی در تیم ملی

در سال 1365 و پس از استعفای 14 نفر از بازیکنان تیم ملی پرویز دهداری بازیکنان جوانی را به تیم دعوت کرد و صمد مرفاوی که در آن زمان 21 سال سن داشت یکی از همین جوانان بود. او در مسابقات مقدماتی المپیک مقابل کویت، اولین بازی ملی خود را انجام داد. در قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی 1990 حضور موفقی به عنوان مهاجم مکمل فرشاد پیوس داشت و یک گل حساس در مرحله یک چهارم نهایی به ژاپن زد. از بازی رفت ایران-الجزایر در چارچوب جام بین قاره‌ای در سال 1991 به عنوان بهترین بازی ملی او یاد می‌شود که توانست هر دو گل ایران را به ثمر برساند.

دوران مربیگری مرفاوی


استقلال تهران

عبدالصمد مرفاوی در دو دوره به عنوان سرمربی تیم فوتبال استقلال تهران را هدایت کرد، که هر دو دوره بعد از قهرمانی استقلال در فصل پیشین توسط امیر قلعه نویی و دستیاری خود او بوده‌است. وی در اولین دوره در لیگ برتر 86–85 به عنوان سرمربی سکان هدایت استقلال تهران را بر عهده گرفت، در آن فصل استقلال در حالی که تا چند هفته پایانی لیگ صدرنشین بود در پایان به رتبه جهارم بسنده کرد. او در فصل 1388–1389 برای دومین بار سرمربی استقلال تهران شد. در انتهای فصل مدیر عامل وقت استقلال واعظ آشتیانی قرارداد وی را برای یک سال دیگر تمدید نمود، اما در پایان آخرین بازی لیگ و پس از تساوی در برابر تیم پیکان و از دست دادن عنوان نایب قهرمانی، از سمت خود استعفا داد.

او در مهر 1399 در پی انتخاب محمود فکری به عنوان سرمربی استقلال تهران، با وی راهی استقلال و به عنوان یکی از اعضای کادر فنی معرفی شد تا پس از 10 سال به استقلال بازگردد.

مس کرمان

صمد مرفاوی بعد از استعفا از سرمربی‌گری استقلال در خرداد 1389 سرمربی‌گری مس کرمان را بر عهده گرفت. او در دوره دهم لیگ برتر موفق به کسب رتبه هفتم در لیگ شد.

صبای قم

مرفاوی در تاریخ 4 مهر 1391 به سمت سرمربی‌گری این تیم انتخاب شد.  وی در پایان فصل از تیم رفت و محمد مایلی‌کهن جانشینش شد؛ اما دوباره در نیم فصل لیگ سیزدهم مرفاوی به تیم سابق خود بازگشت و به رتبه نهم رسید و قراردادش را به مدت یک فصل دیگر تمدید کرد.

در فصل 96–95 پس از به توافق نرسیدن مسوولان صبای قم با علی دایی هدایت این تیم مجدداً به صمد مرفاوی سپرده شده، اما نتوانست سهمیه این تیم را در لیگ برتر حفظ کند و برای دومین بار در طول دوران مربیگری‌اش موفق به بقا نشد.

پیکان تهران

در نیم فصل لیگ برتر 94–93 با استعفای مرفاوی از هدایت صبای قم و به دنبال برکناری منصور ابراهیم‌زاده، مرفاوی هدایت تیم پیکان تهران را برعهده گرفت، اما موفق به بقا نشد و سقوط کرد.

نساجی مازندران

پس از انتخاب محمود فکری به عنوان سرمربی نساجی مازندران در هفته بیست و یکم در فصل 99–98، با توجه به حساسیت مسابقات در هفته‌های پایانی، مرفاوی به عنوان مدیرفنی تیم نساجی مازندران انتخاب شد.

تیم ملی جوانان ایران

در تاریخ 25 خرداد 1401 صمد مرفاوی به عنوان سرمربی تیم ملی جوانان انتخاب شد و در حال فعالیت می باشد.

افتخارات صمد مرفاوی

  • قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (75–1374) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در سوپر جام تهران (1373) همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (1371) همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران 1370 همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا 1370 همراه با استقلال تهران
  • قهرمانی در لیگ باشگاه‌های ایران (لیگ قدس) 1369 همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (1369) همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران (1368 و 1369) همراه با استقلال تهران
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های آسیا (92–1991) همراه با استقلال
  • نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های تهران (1367) همراه با دارایی تهران

عکس های صمد مرفاوی

صمد مرفاوی در کنار منصور پورحیدری
صمد مرفاوی در کنار منصور پورحیدری
صمد مرفاوی در کنار علی دایی
صمد مرفاوی و علی دایی
صمد مرفاوی
صمد مرفاوی
نظر خود را درباره «بیوگرافی صمد مرفاوی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی صمد مرفاوی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.