زمان مطالعه: 4 دقیقه
شایعه هک تلفن همراه با تماس تلفنی مشکوک واکسن کرونا

شایعه هک تلفن همراه با تماس تلفنی مشکوک واکسن کرونا

در چند وقت اخیر مطالب زیادی با محوریت هک تلفن های همراه با برقراری تماس با کاربر در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است.

به گزارش آسمونی و به نقل از برنا،  شایعه هک تلفن همراه پس از پاسخگویی به شماره تماس هایی از یک شماره خاص چند روزی است که در فضای مجازی دست به دست می شود و موجب نگرانی تعداد زیادی از هموطنانمان شده است.

داستان از آن جایی شروع شد که تعدادی از هموطنان پس از دریافت تماس های مشکوک تزریق واکسن متوجه شدند که به محض پاسخ دادن حساب بانکیشان هک شده است. در نتیجه تعدادی از آن ها شروع به پخش پیام هایی در همین خصوص کردند که در این بخش دو پیام را با هم بررسی می کنیم.

با اوج گیری ویروس کرونا در کشورمان و اهمیت زیاد تزریق واکسن کرونا برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری برخی سودجویان با برقراری تماس های مشکوک تزریق واکسن کرونا و دریافت اطلاعات شخصی افراد سعی می کنند از آن ها سو استفاده و حتی به حساب های بانکی آن ها دست پیدا کنند که در دو پیام زیر به این امر اشاره شده است:

لطفا حتما و حتما توجه کنید .
شاید گوشی شما زنگ بخوره و یه خانم خوشصدا از طریق سرور بشما سلام کرده و با احترام سئوال کنه که آیا دوز دوم یا سوم واکسن خودرا تزریق کردید یا خیر ؟
جواب بله ، عدد 1 را بزنید
جواب خیر ، عدد 2 را بزنید

هر عددی که بزنید گوشی شما بلافاصله خاموش شده و بمحض روشن کردن گوشی به سرور آقای هکر متصل میشین و بهیچوجه تا خالی شدن اطلاعات گوشی ، خاموش نمیشه

اطلاعات گوشی یعنی اطلاعات کارتهای بانکی
پسوردهای تمام اپلیکیشنهای نصب شده روی گوشی که در حافظه گوگل ذخیره شده و گالری و خلاصه هرچی

پس مراقب این تماسها باشید .

ُسئوالی که پرسیده میشه شاید درباره واکسن ، شاید درباره داشتن پاسپورت یا کارت ملی جدید یا داشتن گواهینامه باشه .

به همه اطلاع بدین تا مراقب باشن

خبر فوری
از دیشب تا به امروز حساب دویست نفر از مشتریان بانکهای مختلف جمهوری اسلامی توسط هکرهای حرفه ای حک شده رئیس بانک مرکزی گوش زد کرده تا اطلاع ثانوی از اپلی کیشنهای 780 وآپ استفاده نکنید یا رمز دوم حسابهای خود را غیر فعال کنید این گروه از هکرها اهل مشهد هستند توی گروهای که می شناسید انتشار دهید تا بستگان و دوستانتان طعمه  این از خدا بی خبرها نشوند
05138062
این پیش شماره از مشهد زنگ میزنه اصلا بهش جواب ندین باعث میشه وارد سیستم گوشی شما بشه و اطلاعاتتون هک بشه : همگی خانواده ها و دوستاتون رو آگاه کنید. در رابطه با هک شدن کد ملی تمام مردمه. خیلی خیلی مهمه.

زنگ میزنن به طرف و کد ملی و نام و نام خانوادگی و پسوندش رو کامل میگن.
هوشیار باشید.
لطفا به گروه‌هایی که دارید اطلاع رسانی کنید:

کلاهبرداری جدید:
با تلفن تماس میگیرند و از شما مپرسند که آیا با واکسن سوم واکسینه شده اید یا خیر اگر چنین است، روی عدد 1 کلیک کنید.
فشار دادی؟ بلافاصله پس از آن گوشی قفل و هک شد.
بسیاری از ما کارت های اعتباری شخصی و مشخّصات بانکی را روی تلفن داریم
لطفاً مراقب باشید که اطّلاعات را در اختیار خانواده و دوستان قرار دهید تا همه بتوانند جلوی این کلاهبرداری ها را بگیرند.

همراهان عزیز آسمونی؛

این متن هم اکنون در شبکه های اجتماعی در حال دست به دست شدن می باشد، لذا درستی آن نیز  توسط پورتال جامع آسمونی تایید یا تکذیب نمی‌شود و صرفا جهت در دسترس بودن حواشی شبکه های اجتماعی و بازخورد مخاطبین گرامی درج شده است.

حال در پاسخ به این شایعه پس از جستجو در پایگاه ها و رسانه های خبری مختلف اطلاعات زیر به دست آمده است:

  1. در بخش ابتدایی شایعه مربوط به سال 1398 است که خبرگزاری تسنیم در تاریخ 19 آبان 1398به آن پرداخت. در این گزارش چنین آمده است: سرهنگ تورج کاظمی در گفت‌وگو با تسنیم درباره خبر منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر حمله گسترده به حسابهای بانکی شهروندان و برداشت یک تا سه میلیون تومانی از این حسابها، اظهار کرد: بنده این موضوع را تأیید نمی‌کنم و در تهران چنین اتفاقی روی نداده است.
    مدیران نظام بانکی نیز رسماً به خبرگزاری تسنیم اعلام کردند که این خبر صحت ندارد و حساب‌های بانکی به صورت گسترده و یکباره هک نشده است.
  2. شماره تلفن ذکر شده در پیام متعلق به شرکت نرم افزاری آموت، یک محصول مخابراتی معتبر و موثر است که در میان شرکت ها، افراد و مجموعه های دولتی و خصوصی از جایگاه کاربردی مناسبی برخوردار است. این شماره قابلیت اطلاع رسانی انبوه پیام صوتی را دارد. این ویژگی آثار مثبت و متعددی را شامل میشود، از جمله آن که کلیه کسب و کارها میتوانند با استفاده از امکان ارسال پیام صوتی منطقهای برای اطلاع رسانی و تبلیغات حوزه کسب و کار خود اقدام کنند و صدای خود را به مشتریانشان برسانند.
  3. رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی، این پیامک را جعلی می‌داند و درباره پشت پرده آن دو موضوع را مطرح می‌کند، اول آنکه در بیشتر پرونده‌های مشابه افراد به منظور جذب مخاطب بیشتر اقدام به ساخت این شایعات می‌کنند و موضوع بعدی تخریب رقبایشان است که این موضوع در این پرونده محتمل‌تر است.
  4. در پاسخ به بخش دوم شایعه باید گفت گرچه رعایت احتیاط در پاسخ به شماره های ناشناس و تماس های مشکوک در موارد مختلف مانند تماس های مشکوک مربوط به تزریق دوز سوم واکسن کرونا عمل به خواسته های آنان شرط عقل است اما در مورد هک اطلاعات با شگرد واکسن نوبت سوم خبر موثقی یافت نشده است و تنها هشدار پلیس درمورد کلاهبرداری با کارت واکسن کرونا، در منابع معتبر منتشر شده است‌.

در پایان لازم به ذکر است که بر اساس گفته های رسول لطفی، رئیس مرکز عملیات سایبری پلیس فتا ناجا این امکان وجود ندارد که صرفا با جواب دادن یک تماس تلفنی، تلفن همراه مقصد هک شود و یا به اطلاعات موبایل دسترسی پیدا کرد و این شایعه با اهدافی خاص از سوی برخی سودجویان طراحی شده است.

وی در پایان تاکید کرد که احتمال دارد برخی با شهروندان تماس بگیرند و از طریق مهندسی اجتماعی بخواهند در حین تماس تلفنی اقداماتی شهروندان روی تلفن همراه خود انجام دهند اما صرفا با پاسخگویی تلفن همراه چنین مقوله ای ممکن نیست. با توجه به امکاناتی که روی تلفن های هوشمند وجود دارد این امر امکان پذیر نیست.

نظر خود را درباره «شایعه هک تلفن همراه با تماس تلفنی مشکوک واکسن کرونا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شایعه هک تلفن همراه با تماس تلفنی مشکوک واکسن کرونا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.