زمان مطالعه: 3 دقیقه
شایعه جاسوسی از راه باتری گوشی های سامسونگ

شایعه جاسوسی از راه باتری گوشی های سامسونگ

در چند وقت اخیر کلیپی با محتوای جاسوسی و استراق سمع از طریق باطری های تلفن همراه در حال دست به دست شدن است.

به گزارش آسمونی، این روز ها شایعه ای در فضای مجازی منتشر شده که در باتری های گوشی های هوشمند سامسونگ یک کیت جاسوسی وجود دارد و به محض اتصال به اینترنت اطلاعات شما را در اختیار سرویس های جاسوسی قرار می دهد!

در واقع این شایعه از آن جایی شروع شد که یک فرد پاکستانی در اینترنت یک ویدیو از فرآیند باز کردن یک باتری لیتیومی در یک گوشی سامسونگ منتشر کرد و در این ویدیو نشان می دهد که در بخش خارجی باتری و درست زیر لایه خارجی آن یک نوار سیاه رنگ و یک پورت کوچک وجود دارد که به باطری متصل است.

در کشور های دیگر از جمله ایران نیز برخی از کاربران اقدام به باز کردن باطری های گوشی های خود کردند و به عبارتی دیگر آن ویدیو ابتدایی را یک بار دیگر بازسازی کردند و در شبکه های مجازی و وبسایت های داخلی کشور های خودشان مننتشر کردند. در تمام این ویدیوها از کاربران خواسته می شود که با باز کردن پوشش روی باتری ها، این ورقه نازک را خارج کنند تا خطری امنیت گوشی شان را تهدید نکند.

در ویدیویی که منتشر شده است تنها با این ادعا مواجه هستیم که این قطعه دارد اطلاعات خصوصی تلفن همراه شما را را بدون اینکه خبرداشته باشید، و از طریق اتصال تلفن همراه هوشمند شما به اینترنت منتشر می کند، اما هیچ دلیلی برای این ادعا ارایه نمی شود.

نکته مهمی که در این ویدیو ها وجود دارد این است که فردی که در ویدیو صحبت می کند نمی گوید از کجا متوجه شده که این ورقه نازک توانایی این را دارد که اطلاعات داخل گوشی را استراق سمع یا هک کند. تنها چند باتری را نشان می دهد که بعضی داخل پوشش باطری این قطعه را دارند و بعضی نه، و بعد به این نتیجه می رسد که این قطعه که در زیر لایه خارجی باتری ها پنهان شده است برای یک کار خاصی آن جا است که احتمالا آن کار سرقت اطلاعات است.

باز کردن باتری تلفن همراه برای جدا سازی NFC
باز کردن باتری تلفن همراه برای جدا سازی NFC

 

اما چیزی که کاملا واضح است این امر می باشد که برای جاسوسی از محتوای داخلی تلفن های هوشمند اصلا نیازی به سخت افزار نیست و با برنامه های خاص و پیچیده نرم افزاری هر کمپانی می تواند به محتوای داخل گوشی ها دسترسی داشته باشد که البته این امر توسط سازمان های مختلف بین المللی منع شده است و با قاطعیت می توان گفت تلفن شما در حالت عادی از امنیت بالایی برخوردار است.

 حال به علت وجود این ورقه نازک سیاه رنگ در داخل باتری گوشی های سامسونگ می پردازیم. این ورقه مدار الکترونیکی نازک در حقیقت یک آنتن NFC است. اگر گوشی سامسونگ شما قابلیت NFC داشته باشد معمولا عبارت NFC روی جعبه گوشی و معمولا در پشت بدنه گوشی نوشته می شود همچنین از طریق کاتالوگ های مربوط به هر تلفن همراه که در  جعبه هر کدام از آن ها قرار دارد می توانید از پشتیبانی کردن گوشی خود از این قابلیت مطلع شوید.

 آنتن NFC ممکن است در جاهای متفاوتی تعبیه شوند، مثلا در قاب پشت گوشی یا داخل پوشش باتری. طبیعتا اگر گوشی قابلیت NFC نداشته باشد، آنتن آن را هم نخواهد داشت.

NFC مخفف Near Field Communication به معنای ارتباط در محدوده نزدیک است. NFC  برای ارتباط دستگاههای الکترونیک در برد کوتاه به کار می رود؛ تقریبا مثل بلوتوث اما با بردی خیلی کمتر از بلوتوث. برد NFC  حداکثر 20 سانتی متر است. NFC  برای کارهایی نظیر پرداخت الکترونیک در فروشگاهها به کار می رود. بعبارتی دیگر با NFC  گوشی شما به یک کارت اعتباری تبدیل می شود (مثل کارت پارکها یا کارت مترو و …) همچنین NFC برای تبادل اطلاعات بین گوشی ها هم به کار می رود.

محل قرارگیری آنتن NFC  بر روی باتری گوشی های سامسونگ
محل قرارگیری آنتن NFC  بر روی باتری گوشی های سامسونگ

 

اگر آنتن را طبق گفته های ویدیو بکنید، در عملکرد معمول گوشی شما اختلالی ایجاد نخواهد شد اما گوشی شما دیگر قابلیت NFC نخواهد داشت، قابلیتی که مطمئنا در قیمتی که برای گوشی پرداخته اید تاثیر زیادی داشته است و بخشی از قیمت گوشی ها در واقع امکانات آن ها می باشد. البته در کشور ما بر خلاف بعضی کشورها، از تکنولوژی NFC استفاده آن چنانی نمی شود و بنابراین اگر به توصیه ویدیو عمل کرده اید زیاد نگران نباشید.

اگر آنتن گوشیتان را کنده اید و حالا می خواهید از NFC گوشی تان استفاده کنید، باید دوباره باتری اوریجینال سامسونگ با قابلیت  Near Field Communication  که بر روی بدنه آن حک شده است تهیه کنید.

نظر خود را درباره «شایعه جاسوسی از راه باتری گوشی های سامسونگ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره شایعه جاسوسی از راه باتری گوشی های سامسونگ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.