زمان مطالعه: 3 دقیقه
سینمای مستقل در جهان

سینمای مستقل در جهان

آشنایی با سینمای مستقل و فیلم‌های بر خلاف جریان روز سینما

يكشنبه 23 مرداد 1401
نرگس خرقانى

مفهوم سینمای مستقل سالهاست که در سینمای جهان مطرح بوده است و عمر این سینما تقریبا با عمر تولد سینما در جهان برابری می کند.
در واقع با تولد سینما و شکل گیری استودیوهای فیلمسازی بزرگ و قدرتمند در نزدیکی شهر لوس آنجلس، گروهی از فیلمسازان حاضر نشدند که از قوانین و قواعد سینمای استودیویی در هالیوود تبعیت کنند و ترجیح دادند که به شکلی مستقل در سینمای جهان فعالیت کنند و در واقع فیلم هایی خلاف جریان روز سینمای هالیوود بسازند.
این روند در اروپا به شکل گسترده تری نسبت به آمریکا شکل گرفت و سینمای مستقل در قاره سبز با استقبال گسترده تری نیز هم از سوی مخاطبان و هم فیلمسازان همراه بود. به طوری که برخی از مکتب های مهم تاریخ سینما از دل سینمای مستقل در اروپا شکل گرفتند و سینمای دیگر مناطق جهان را تحت تاثیر خود قرار دادند.
وقوع جنگ دوم جهانی دوم در اروپا نیز تاثیر بسیار زیادی بر سینمای مستقل و کارگردانان مستقل داشت. در واقع با وقوع جنگ سینمای تجاری اروپا به شدت آسیب دید و در برخی کشور از جمله آلمان تا مرحله نابودی کامل هم پیش رفت. اما سینمای کم هزینه و مستقل در دل مصیبت جنگ سعی کرد که تصویری واقعی از آنچه در اروپا می گذرد را به مخاطب جهانی ارائه دهد.

فیلم رم؛ شهر بی دفاع
فیلم رم؛ شهر بی دفاع


بدون شک سینمای نئو رئالیست ایتالیا نقش عمده ای در بحبوحه جنگ دوم جهانی ایفا کرد و ساخت فیلم های مهمی چون« رم شهر بی دفاع »ساخته روبرتوروسولینی و «دزد دوچرخه »توسط ویتوریو دسیکا نقش مهمی در شکل گیری سینمای مستقل در ایتالیا و اروپا داشتند. فیلم هایی که با گذشت زمان تبدیل به الگوهایی برای بسیاری از فیلمسازان مستقل در جهان شدند.
سبک فیلم های نوآر که هم در اروپا و هم آمریکا مورد توجه قرار گرفتند نیز شکل دهنده بخش دیگری از سینمای مستقل در جهان بودند.
اما یکی از مهمترین موج های سینمای مستقل در کشور فرانسه شکل گرفت. موج نوی سینمای فرانسه را فیلمسازانی شکل دادند که در ابتدا منتقد فیلم در مجله کایه دو سینما بودند و با ساخت فیلم سینمایی سعی داشتند تا خود شخصا در مقابل سینمای استودیویی و تجاری جهان بایستند. آنها حتی قواعد تدوین و دکوپاژ مرسوم در سینمای کلاسیک را زیر پا گذاشتند و پایه گذار قواعد جدیدی در سینما شدند.
کارگردانانی چون ژان لوک گدار، ژاک دمی، فرانسوا تروفو، اریک رومر، کلود شابرول، ژاک ریوت همگی در زمره فیلمسازان موج نوی سینمای فرانسه قرار می گیرند.
این فیلمسازان خود را تحت تاثیر سینمای نئورئالیست و نوآر می دانستند و به شدت به فیلم های آلفرد هیچکاک علاقه داشتند. فرانسوا تروفو کارگردان فیلم مهم چهارصد ضربه نیز با آلفرد هیچکاک گفتگوی بسیار طولانی داشت و بر اساس آن کتابی نیز به چاپ رساند تا ارادت خود را به هیچکاک و سینمایش به طور کامل نشان دهد.
نکته جالب توجه این است که این کارگردان مهم و تاثیر گذار بریتانیایی هیچگاه موفق به دریافت جایزه از آکادمی اسکار بابت فیلم هایش نشد و تنها در اواخر عمر یک اسکار افتخاری دریافت کرد.
سینمای مستقل در آمریکا به دلیل قدرت بسیار زیاد استودیوهای هالیوودی بسیار ضعیف تر از اروپا بود. اما با ظهور جنبش های اعتراضی و خصوصا وقوع جنگ ویتنام این نوع از فیلمسازی در دهه 60 و 70 میلادی در آمریکا نیز مورد توجه گروهی از فیلمسازان قرار گرفت و حتی این سبک از فیلمسازی به استودیوهای هالیوودی نیز راه پیدا کرد.

فیلم دزدان دوچرخه
فیلم دزدان دوچرخه


فیلمسازانی چون استنلی کوبریک، فرانسیس فورد کاپولا، رومن پولانسکی و مارتین اسکورسیزی هر چند که در استودیوهای هالیوودی فیلم می ساختند اما فیلمهای شان شباهتی به فیلم های دوران کلاسیک و عصر طلایی استودیوهای هالیوودی نداشتند.
شکل گیری جشنواره ساندنس توسط رابرت ردفورد ستاره سرشناس هالیوودی در اوائل دهه هشتاد میلادی نیز واکنشی بود در مقابل آکادمی اسکار و جایزه گلدن گلوب که تنها به فیلم های استودیویی روی خوش نشان می دادند. در واقع جشنواره ساندنس تبدیل شد به محلی برای عرضه فیلم های مستقل در سینمای آمریکا و حمایت از این نوع از سینما که تا به امروز نیز ادامه داشته است.
نکته جالب توجه این است که در سال های اخیر آکادمی اسکار نیز به فیلم های سینمای مستقل علاقه نشان داده و بسیاری از فیلم های موفق در جوایز اسکار در زمره فیلم های کم خرج و و سینمای مستقل بوده اند.
پیشرفت تکنولوژی در صنعت فیلمسازی و فیلمبرداری با دوربین های دیجیتال ظرف بیش از دو دهه اخیر بیش از گذشته به کمک سینمای مستقل جهان شتافته است و باعث شده تا فیلمسازان مستقل با بودجه های بسیار اندک فیلم های خود را بسازند و به لطف وجود تعداد زیادی جشنواره و البته شبکه های تلویزیونی بسیاری از فیلمسازان مستقل مجال این را یافته اند که فیلم های خود را بسیار آسان تر از گذشته عرضه کنند و با مخاطبان خود ارتباط بگیرند.

نظر خود را درباره «سینمای مستقل در جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سینمای مستقل در جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.