زمان مطالعه: 3 دقیقه
سپاهان و حمله به صدر جدول در هفته های پایانی

سپاهان و حمله به صدر جدول در هفته های پایانی

برای رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ برتر فوتبال ایران، نیازی نیست که از ابتدای فصل، در صدر جدول بود.

مهدی زارعی - در تاریخ لیگ برتر ایران، بارها و بارها اتفاق افتاده که قهرمان لیگ برتر در هفته پایانی یا هفته ماقبل نهایی تغییر کرده است. این اتفاقات در دهه نخست شکل گیری لیگ برتر فوتبال ایران- دهه 80- که هنوز لیگ ایران اسیر بی برنامگی، ورود بی حساب و کتاب پول و نابودی تیمهای مختلف نشده بود، بیشتر به چشم می آمد. در همان دوران بود که سپاهان به پرافتخارترین تیم لیگ برتر تبدیل و چهار بار در یک دهه قهرمانی لیگ را از آن خود ساخت؛ عنوانی که بعدها به پنج نیز افزایش پیدا کرد. اما سپاهانی ها در هر دوره از چه زمانی صدر را در دست گرفته و سرانجام بر جام قهرمانی بوسه زدند؟ آیا تیمی که در هفته 21 لیگ برتر صدرنشین جدول است، در هفته 30 لیگ هم می تواند همچنان صدرنشین باقی بماند؟

 

صدرنشین مطلق

اولین باری که سپاهانی ها قهرمان لیگ برتر شدند، فصل 82-81 لیگ برتر بود؛ زمانی که مسابقات لیگ با 14 تیم برگزار می شد و تیمهایی چون ابومسلم، برق شیراز، استقلال اهواز، سایپا و فجرسپاسی در لیگ برتر بازی می کردند؛ تیمهایی که امروز و تنها بعد از دو دهه یا نابود شده اند و یا دیگر اثری از آنها در لیگ برتر نیست. مسابقات در 26 هفته برگزار شد و سپاهان هرچند روز نخست در برابر صنعت نفت آبادان(4-1) برنده شد، اما به خاطر برد(4-0) فجرسپاسی در برابر ملوان، در رده دوم لیگ ایستاد. سپاهان در روز دوم مسابقات هم در مشهد مقابل ابومسلم(1-1) متوقف شد تا جایگاه دوم خود را هم به پیروزی تهران بدهد. هرچند برد(3-2) در ورزشگاه تختی تهران مقابل استقلال، باعث شد که طلایی پوشان در هفته سوم مجدا به رده دوم جدول بازگردند. سرانجام در هفته چهارم بود که سپاهان با برتری(2-0) مقابل ملوان و تساوی(0-0) فجرسپاسی و پیکان، با سپاسی هم امتیاز شد. یک هفته بعد سپاهان(3-1) فولاد خوزستان را شکست داد و از آن به بعد، شاگردان فرهاد کاظمی صدر جدول را به هیچ تیمی واگذار نکردند! برق شیراز، پیکان تهران، سایپا و ذوب آهن دیگر تیمهایی بودند که پشت سر هم در برابر طلایی پوشان مغلوب شدند و سرانجام در هفته دهم با برتری(2-1) مقابل پیروزی علی پروین، اختلاف سپاهان با تیم دوم جدول به 8 امتیاز افزایش پیدا کرد! تا پایان فصل، اختلاف سپاهان با رقبا حفظ شد و حتی وقتی در آخرین روز در نقش جهان، سپاهان از نزدیک ترین رقیب خود- پاس تهران-(3-2) باخت، قهرمان لیگ 52 امتیاز داشت و پاس 45 امتیاز!

 

اقتدار 24 هفته ای اصفهانی ها

در فصل 89-88 لیگ برتر فوتبال ایران 18 تیمی بود و در طول 34 هفته ای که تیمها رقابت کردند، صدرنشینی 24 هفته لیگ متعلق به اصفهانی ها بود. ذوب آهن در روز نخست با 3 گل سایپا را در هم کوبید و پس از تساوی(0-0) با تراکتورسازی در هفته دوم، در برابر استیل آذین هم (3-1) پیروز شد و مجددا به صدر بازگشت. با برتری(2-1) در خانه ابومسلم، سبزپوشان اصفهان، هفته چهارم را هم با صدرنشینی به پایان رساندند. اما در ادامه نوبت به مقاومت سپاسی، پیکان و استقلال تهران بود که 9 هفته صدر جدول را بین خود مبادله کردند و سرانجام از هفته سیزدهم بود که سپاهان صدر جدول را به خود اختصاص داد. سپاهان که پس از باخت(1-0) برابر استقلال در هفته اول و شکست(3-1) مقابل مقاومت در هفته سوم، خود را در رده های پانزدهم و دوازدهم جدول هم دید، کم کم به شرایط آرمانی بازگشت و تا هفته یازدهم به رده چهارم مسابقات رسید. حتی باخت خانگی(1-0) در برابر استیل آذین در هفته سیزدهم هم مانع از آن نشد که سپاهان از رتبه سوم جدول پایین تر بیاید و سرانجام شاگردان امیر قلعه نویی با برتری(1-0) مقابل راه آهن از هفته چهاردهم در صدر جدول ایستادند و این رتبه را دیگر از دست ندادند. ذوب آهن هم از هفته شانزدهم با برتری(1-0) مقابل فولاد، خود را به رده دوم جدول رساند و در باقی هفته های لیگ، تنها یک بار به رده سوم نزول کرد.

سرانجام در پایان مسابقات، کهکشانی های قلعه نویی 67 امتیاز کسب کردند و قهرمان شدند و ذوب آهن منصور ابراهیم زاده با 61 امتیاز، رده دوم لیگ را از آن خود کرد.

 

نظر خود را درباره «سپاهان و حمله به صدر جدول در هفته های پایانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سپاهان و حمله به صدر جدول در هفته های پایانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.