سه شنبه 8 تیر 1400

به مناسبت سالروز تولد سیدنی پولاک

کارگردانی که از ستارگان خوب بازی می گرفت!

یکی از چهره های مشهور هالیوود که در ماه جولای متولد شده است بدون شک سیدنی پولاک کارگردان، تهیه کننده و بازیگر سرشناس آمریکایی است، که با وجود اینکه در 2008 درگذشت اما هنوز آثارش مورد توجه بسیاری از مخاطبان و منتقدان در کشورهای مختلف است. 

شاید برای عامه مردم او بیشتر به عنوان بازیگر فیلم چشمان کاملا بسته واپسین ساخته استنلی کوبریک شناخته شده باشد. اما در نزد منتقدان او بیشتر یک کارگردان موفق و اسکاری بود که فیلم هایش در زمانه خود در هالیوود بسیار مهم و گاهی جریان ساز بودند.

سیدنی پولاک اول جولای سال 1934 در لافیت ایالت ایندیانای آمریکا متولد شد، اما برای پیشرفت در کارش به نیویورک رفت و آغاز دوران حرفه ای اش نیز از همین شهر بود. در واقع پولاک کار هنری را در 17 سالگی و در تئاتر آغاز کرد و پس از چندین سال فعالیت در عرصه تئاتر از سال 1960 وارد تلویزیون و سپس سینما شد.

پولاک به عنوان کارگردان توانست خیلی سریع خوش بدرخشد و نخستین موفقیت او ساخت فیلم مگر آنها اسب ها را خلاص نمی کنند؟ بود. فیلمی با حضور جین فوندا ستاره دهه 60 هالیوود که نامزدی اسکار را برای پولاک به همراه داشت.

اما فیلمی که بیشتر سیدنی پولاک را مشهور کرد فیلم توتسی با حضور داستین هافمن بود که نه تنها نامزدی اسکار را در سال 1982 برای پولاک به همراه داشت بلکه تبدیل به یکی از فیلم های بسیار محبوب و مهم هالیوود در دهه هشتاد میلادی شد. 

بازی درخشان داستین در نقش مردی که با گریم خود را تبدیل به زن می کند. آنقدر طبیعی و واقعی جلوه کرد که تبدیل به یکی از محبوب ترین نقش های این بازیگر نیز شد و راه را برای ساخت فیلم هایی از این دست باز کرد. 

اما زمان لازم بود تا سیدنی پولاک بالاخره به اسکار دست یابد و این اتفاق با فیلم خارج از آفریقا و در سال و در سال 1985 افتاد. فیلم خارج از آفریقا بسیار خوش تصویر و پرخرج بود و البته پروژه ای بلند پروازانه برای سیدنی پولاک بود و هفت نامزدی اسکار را برای این فیلم به همراه داشت. دو ستاره هالیوود یعنی مریل استریپ و رابرت ردفورد در این فیلم حضور داشتند اما بدون شک بهترین فیلم سیدنی پولاک به شمار نمی رفت و به مانند بسیاری از فیلم های اسکاری دهه 80 میلادی فیلمی متوسط اما خوش ساخت به شمار می رفت.

با وجود اینکه با گذشت زمان بیش از گذشته متوسط بودن این فیلم برای منتقدان مشخص شده است اما هر چه بود سیدنی پولاک را بعد از ساخت چندین فیلم خوب و لایق اسکار به این جایزه ارزشمند رساند. سیدنی پولاک تهیه کننده این فیلم نیز بود و بنابراین بیش از هر فرد دیگری قدر این اسکار مهم را می دانست.

کارنامه سیدنی پولاک تنها به این فیلم ها محدود نمی شود و می توان به فیلم سه روز کندور با حضور ستارگانی چون رابرد ردفورد و فی داناوی اشاره کرد که فیلمی جاسوس بازی در فضای اعتراضی هالیوود در دهه هفتاد بود و یا فیلم مهمی چون هاوانا باز هم با بازی رابرت رد فورد سوپر استار مورد علاقه پولاک در کنار فیلم سابرینا با حضور هریسون فورد دیگر ستاره مطرح هالیوود در سال 1995 که همگی فیلم هایی مهم در دوره خود به شمار می رفتند که با حضور ستارگان مطرح هالیوود هم نظر منتقدان را تامین می کردند و هم برای مخاطبان عام فیلم های جذابی بودند.

پولاک مشهور بود به کارگردانی که با ستارگان هالیوود راحت کار می کرد و خیلی خوب می توانست از آنها بازی بگیرد. شاید بخشی از این مهارت پولاک مربوط به بازیگر بودنش بود اما خودش در جایی گفته بود "اگرچه اسب‌های اصیل (بازیگران تراز اول) گاهی بدخلق و تند مزاجند، وقتی بتوانید از آنها سواری بگیرید، تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش است."

پولاک در بیشتر سال های فعالیت حرفه ای خود در سطح اول سینمای هالیوود مشغول به فعالیت بود و چهره ای مورد احترام و بسیار شناخته شده در نزد بسیاری از سوپراستارهای هالیوود به شمار می رفت. اما بیماری سرطان باعث شد که هالیوود زودتر از حد انتظار این کارگردان کارکشته را از دست دهد و سیدنی پولاک در سال 2008 و در سن 74 سالگی پس از 9 ماه مبارزه با بیماری سرطان در منزلش در لوس آنجلس ایالت کلیفرنیا در گذشت. 

نرگس خرقانی

نظر خود را درباره «نگاهی به زندگی و آثار سیدنی پولاک کارگردان، بازیگر و تهیه کننده مشهور هالیوودی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نگاهی به زندگی و آثار سیدنی پولاک کارگردان، بازیگر و تهیه کننده مشهور هالیوودی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.