زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی سعید روستایی

بیوگرافی سعید روستایی

سعید روستایی کارگردان فیلم برادران لیلا است که در جشنواره کن و همینطور پس از آن با حواشی همراه بوده. او به همین دلیل حکم زندان گرفته است.
نام و نام خانوادگی سعید روستایی
تاریخ تولد 23 مرداد 1368
محل تولد تهران-ایران
محل زندگی تهران- ایران
ملیت ایرانی
حرفه کارگردان و فیلمنامه نویس
وضعیت تاهل مجرد

 

سعید روستایی (Saeed Roustayi) کارگردان فیلم برادران لیلا است. او کارگردان و فیلمنامه نویس می‌باشد. فیلم جدید او با حواشی همراه بود. سعید روستایی در اوایل تیر ماه 1401 به جشنواره فیلم مونیخ واقع در آلمان رفت که این فیلم مورد تقدیر هیئت داوران قرار گرفت.

وی در اواسط تیر ماه 1401 نیز به فرانسه رفت تا فیلم برادران لیلا را در این کشور با حضور سینماگران معروف به تماشا بنشینند و با دوچرخه به سالن تئاتر LUMINOR در پاریس حاضر شد. اما مرداد ماه 1402 برای فیلم برادران لیلا، حکم زندان گرفت. در ادامه با آسمونی باشید و بیوگرافی سعید روستایی را ببینید.

فوتوکال سعید روستایی در جشنواره فیلم مونیخ 2022

درباره سعید روستایی

سعید روستایی 23 مرداد ماه 1368 در تهران به دنیا آمد. او از 15 سالگی وارد هنرستان سیما شد. وی مدرک کارشناسی سینما از دانشگاه سوره را دارد. روستایی از دوران نوجوانی علاقمند به فیلمسازی و نشان دادن جزئیات مشکلات جامعه بود.

زندگی هنری سعید روستایی

سعید روستایی با ساخت فیلم های کوتاه وارد دنیای هنری شد. فیلم کوتاه «شنبه» را در سال 1390، سال 1391 فیلم کوتاه «مراسم» و فیلم کوتاه «خیابان خیلی خلوت» را هم در سال 1393 کارگردانی کرد.

سال 1394 سعید روستایی فیلم «ابد و یک روز» را نوشت و کارگردانی کرد که برای این فیلم جوایز زیادی را هم دریافت کرد. سعید روستایی سال 1396 فیلمنامه فیلم «سد معبر» را برعهده داشت این فیلم به کارگردانی محسن قرایی می باشد. روستایی سال 1397 فیلم «متری شیش و نیم» را نیز نوشت و کارگردانی کرد.

سعید روستایی اما سال 1400 فیلم «برادران لیلا» را ساخت که با حواشی زیادی همراه بود. این فیلم در جشنواره کن 2022 به نمایش درآمد و برنده جایزه فدراسیون بین‌ المللی منتقدان فیلم شد. فیلم برادران لیلا در جشنواره مونیخ 2022 هم پذیرفته و اکران شد.

سعید روستایی در کنار بازیگران فیلم برادران لیلا در جشنواره کن 2022

فیلم های سعید روستایی

1400 برادران لیلا
1397 متری شیش و نیم
1394 ابد و یک روز
1393 خیابان خیلی خلوت
1391 مراسم
1390 شنبه

 

سعید روستایی در روز اکران فیلم برادران لیلا در فستیوال کن 2022 در کنار بازیگران

حواشی سعید روستایی در جشنواره کن 2022

فیلم برادران لیلا در 25 مه 2022 در فستیوال کن 2022 به نمایش درآمد. سعید روستایی پس از بازگشت به ایران با حواشی همراه شد. سازمان سینمایی به فیلم وی اجازه اکران در ایران را نداد زیرا معتقد بودند این فیلم بدون اجازه نمایش از سوی سازمان در فستیوال کن پذیرفته و این خلاف قانون می باشد. سعید روستایی در پیج شخصی خود از این اقدام سازمان سینمایی آزرده شد و گفت که فیلم برادران لیلا را با خون دل ساخته و برای ساختنش تمام روحش زخمی شده پس تحقیر و تهدید را تمام کنید.

محکومیت سعید روستایی

سعید روستایی در مرداد ماه 1402 به شش ماه حبس تعزیری محکوم شد که یک بیستم آن قابل اجرا و مابقی به مدت پنج سال تعلیق شده است. علت هم به‌خاطر حضور غیرقانونی او در جشنواره کن برای فیلم برادران لیلا و حواشی پس از آن بوده است. پس از آن بسیاری از بازیگران و کارگردانان مطرح جهان به این حکم، اعتراض کردند.

سعید روستایی در جشنواره فجر

جوایز سعید روستایی

  • 1401 فیلم برادران لیلا: برنده جایزه فدراسیون بین‌ المللی منتقدان فیلم
  • 1398 فیلم متری شیش و نیم: بهترین کارگردانی
  • 1397 فیلم متری شیش و نیم: بهترین فیلم از نگاه تماشاگران
  • 1394-1395-1396 فیلم ابد و یک روز: بهترین فیلم، کارگردان و فیلمنامه نویس
  • 1392 فیلم مراسم: بهترین فیلم داستانی

راه ارتباطی سعید روستایی

گالری تصاویر سعید روستایی

سعید روستایی و ژان ژاک آنو فیلمساز فرانسوی در تیر ماه 1401
سعید روستایی با دوچرخه به اکران فیلم برادران لیلا در پاریس، فرانسه رفت
سعید روستایی در کنار پیمان معادی و نوید محمدزاده در جشنواره فجر سی و هفتم
سعید روستایی در جشنواره فیلم سزار فرانسه برای فیلم متری شیش و نیم

 

نظر خود را درباره «بیوگرافی سعید روستایی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی سعید روستایی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.