زمان مطالعه: 3 دقیقه
سرتشی چیست؟! آیا همان خارپشت یا جوجه تیغی است؟!

سرتشی چیست؟! آیا همان خارپشت یا جوجه تیغی است؟!

سرتشی یا تشی هندی یک حیوانی شبیه به جوجه تیغی است؛ درواقع به آن خارپشت می گویند که برخی افراد آن را با جوجه تیغی اشتباه می گیرند.

سرتشی یا تشی هندی دارای نام علمی Indian Crested Porcupine از دسته تشی های قدیم است. این جانور پستاندار بوده و در مناطق جنگلی، کوهستانی و حتی بیابانی زندگی می کند. ایران هم یکی از زیستگاه های این حیوان است. برخی از افراد محلی، آنها را چوله یا سیخور می نامند. تشی هندی بزرگ ترین جونده ایران است و بر روی بدن خود دارای لایه ای از خار در قسمت پشت است. خارپشت درواقع همان سرتشی است. در ادامه مطلب آسمونی درباره جزئیات بیشتر این حیوانِ کمترشناخته شده می پردازیم.

نام

سرتشی (تشی هندی)

وضعیت بقا

کمترین نگرانی (جمعیت ثابت)

گونه

H. Indica

جرم

17 کیلوگرم (بالغ)

دوره تکوین

112 روز

تراز خوراکی

همه چیز خوار

طول

75 سانتی متر (بالغ)

 

تفاوت سرتشی و جوجه تیغی

تفاوت سرتشی و جوجه تیغی
تفاوت سرتشی و جوجه تیغی

بدن جوجه تیغی تقریباً گرد است و سطح پشت بدنشان پر از خارهای متراکم، بلند و تیز است ولی در زیر آنها موهای نرمی دارند. خارپشت ها در پهلوهایشان ماهیچه دارند تا بتوانند به شکل گلوله در آیند. در مناطق سردسیر به خواب زمستانی می روند.

اما تشی یا همان خارپشت جانوری جونده است که کل بدنش از تیغ پوشیده شده است و نباید آن را از خانواده جوجه تیغی ها در نظر گرفت. خارهای تشی بلند است و خارهایش در ناحیه گردن و شانه نازک و همچنان بلندند. موقعی که خارهایش را باز می کند به شکل بادبزن در می آید. خارهای قسمت پشت کوتاه تر و اندکی ضخیم تر با نوارهای سیاه و زرد، و خارهای قسمت دم کوتاه و سفید هستند.

طول سر و تنه تشی 70 تا 90 سانتی‌متر، دم 8 تا 10 سانتی‌متر، طول خار 18 تا 35 سانتی‌متر، وزن 11 تا 25 کیلوگرم است.

طول عمر تشی هندی فقط حدود 15 سال است. تاکنون مسن ترین تشی برابر با 27 سال بوده است.

طبق نظر عوام خارپشت همان جوجه تیغی است، اما از نظر علمی خارپشت با جوجه تیغی تفاوت های بسیاری دارد. درواقع خارپشت همان سرتشی است که کمتر کسی آن را می شناسد!

رفتار

یکی از عادات تشی، بیرون آمدن از لانه در هنگام شب و تاریکی است. تشی های بالغ حدود 7 ساعت هر شب بیرون می آیند. آنها معمولاً در ماه های زمستان در زیر نور ماه هم بیرون نمی آیند زیرا ممکن است شکار شوند. اما در فصل تابستان، به راحتی بیرون می آیند، هرچند زیاد از لانه خود دور نمی شوند.

آنها نمی توانند به خوبی بدوند یا بپرند. بیشتر زندگی آنها در زیر زمین سپری می شود؛ اما شناگران خوبی هستند.

برخلاف جوجه تیغی، سرتشی نمی تواند هنگام ترس از خود خار پرتاب کند. بلکه فقط خارهای خود را مانند بادبزن باز می کند تا بزرگتر به نظر برسد. سپس با تولید صدا و تکان دادن خارهایش دشمن را می ترساند.

از جمله حیواناتی که می توانند تشی ها را شکار کنند عبارتند از:

  • کاراکال
  • پلنگ
  • گرگ
  • کفتار راه راه
  • کروکدیل
  • انسان

تغذیه

تشی ها دارای عادات تغذیه ای بسیار متنوع و گسترده ای هستند. آنها همه نوع مواد گیاهی و طبیعی را می خورند. آنها بخاطر نوع سیستم گوارشی شان می توانند حتی علوفه هم بخورند. همچنین بخاطر جذب مواد معدنی مانند کلسیم، به استخوان خوار هم معروف اند. خوردن استخوان به رشد آنها کمک می کند.

زیستگاه سرتشی

زیستگاه سرتشی
زیستگاه سرتشی

تشی هندی به خاطر تنوع غذایی، به راحتی می تواند خود را با شرایط مختلف محیط زیست وفق بدهد. او می تواند در مناطق استپی و بیابانی، جنگلی و کوهستانی و حتی در زمین های کشاورزی زندگی کند. احتمال خیلی کمی دارد تا در طول روز بتوانید این حیوان را ببینید. زیرا فقط بعد از تاریک شدن هوا از لانه خود بیرون می آید. تشی به صورت گله یا دسته جمعی زندگی نمی کند، بلکه تنها زندگی می کند. معمولاً در سنگ ها، غارها، خرابه ها و جاهای تاریک و مخروبه و متروک لانه دارد. گونه این حیوان در معرض انقراض یا تهدید قرار ندارد زیرا کمتر کسی آن را می شناسد. جمعیت سرتشی فعلاً ثابت است.

تولید مثل

نوزاد سرتشی
نوزاد سرتشی

دوره زمانی بارداری سرتشی 240 روز است. یک بار در سال باردار می شود و 2 الی 4 نوزاد به دنیا می آورد. آنها نیز تک همسر هستند و اگر شکار نشوند، تا پایان عمر در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

نوزادهای تشی چند ساعت بعد از تولد، موهایشان به خار تبدیل می شود و تا 13 الی 19 هفته توسط والدین خود مراقبت و تغذیه می شوند. حتی تا 2 سالگی هم با خانواده زندگی می کنند. 

حفاظت و تهدیدها

در شبکه های اجتماعی فیلمی وایرال شده که جنگ جوجه تیغی و پلنگ را نشان می دهد. اما این حیوان در اصل سرتشی یا همان خارپشت است نه جوجه تیغی. در نگاه اول شاید متوجه تفاوت آنها نشوید اما اگر عکس هر دو را کنار یکدیگر قرار دهید متوجه تفاوت های فاحش آنها خواهید شد.

مکانیسم دفاعی خارپشت یا سرتشی
جنگ خارپشت و پلنگ
واکنش دفاعی سرتشی
واکنش دفاعی سرتشی صرفاً توسط بازکردن تیغ هایش

 

نظر خود را درباره «سرتشی چیست؟! آیا همان خارپشت یا جوجه تیغی است؟!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سرتشی چیست؟! آیا همان خارپشت یا جوجه تیغی است؟! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.