زمان مطالعه: 1 دقیقه
سامپا لایونِن

سامپا لایونِن

از سامپا لایونن به عنوان سلطان اسکی نوردیك یاد می شود؛ اما او در پنج سالگی رکوردی عجیب تر از مدالهای المپیکی خود برجای نهاد.

اولین باری كه «سامپا لایونن» فنلاندی در یك رقابت صحرانوردی اسكی شركت كرد، تنها دو سالش بود! او كه با نام كامل سامپا كالوی لایونن در 23 آوریل 1979 در توركو واقع در فنلاند به دنیا آمد، بسان بسیاری دیگر از كودكان سرزمین‌های سردسیر اسكاندیناوی، به سرعت جذب ورزش اسكی شد و هنگامی كه پنج ساله بود، طی یك سال 300 مایل اسكی كرد!

از چهار سال بعد هم تصمیم گرفت كه پرش با اسكی را هم به تمرینات خود اضافه نماید. بدین ترتیب او شرایط لازم برای پرداختن به مسابقات نوردیك مختلط را به دست آورد.

 لایونن در 1997 و در شرایطی كه تنها 17 سال داشت در مسابقات جام‌جهانی نوردیك مختلط قهرمان شد. یك سال بعد نوبت به حضور او در المپیك زمستانی ناگانو (ژاپن) رسید و او در اسكی نوردیك تیمی و انفرادی برنده دو مدال نقره شد.

 بین المپیك ناگانو و 2002 (سالت لیك سیتی). اسكی‌باز فنلاندی چهره‌ای درخشان داشت و علاوه بر طلای مسابقات جهانی (1999)، سه مدال نقره در سال‌های 1999 و 2001 و یك برنز نیز در سال 2001 تصاحب كرد. بدین ترتیب دومین حضور او در المپیك فرا رسید. درحالی كه سومین ماده مسابقات نوردیك مختلط نیز به برنامه بازی‌ها افزوده شده بود تا یك شانس دیگر نیز به شانس‌های مدال سامپا اضافه گردد. در بخش انفرادی، لایونن پس از مسابقه پرش با اسكی پس از هموطن خود یاكو تالوس در جای دوم قرار گرفته بود و در آغاز مسابقه 15 كیلومتر اسكی استقامت نیز 53 ثانیه عقب‌تر از رقیب هموطن قرار داشت. اما لحظه به لحظه از اختلاف خود كاست و با 24.7 ثانیه برتری نسبت به یاكو مدال طلای المپیك را از آن خود ساخت. در بخش تیمی نیز لایونن دو تا از بهترین پرش‌های مسابقات را برجای نهاد و آنگاه با تیم فنلاند راهی بخش اسكی استقامت شد تا طلای دیگری را از آن خود سازد.

 سومین طلای او نیز در مسابقات سرعت به دست آمد تا جمع مدال‌های المپیكی او به 3 طلا و 2 نقره افزایش یابد. با 2 برنزی كه او در مسابقات جهانی 2003 كسب كرد. در 24 سالگی، مدال‌های جهانی خود را هم به یك طلا، 4 نقره و 3 برنز افزایش داد.  اما چرا مدالهای او از این عدد فراتر نرفت؟

پاسخ ساده است. لایونن در فصل 04-2003 از رقابتهای قهرمانی خداحافظی کرد تا با خیال راحت در رشته اقتصاد دانشگاه ییواسکیلا به تحصیل بپردازد. او در سال 2007 از این دانشگاه فارغ التحصیل شد تا علاوه بر ورزش، در تحصیل نیز کارنامه ای موفق از خود به جای گذارد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «سامپا لایونِن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره سامپا لایونِن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.