زمان مطالعه: 7 دقیقه
ساعات سعد و نحس

ساعات سعد و نحس

ساعات سعد یعنی ساعات خیر و ساعات نحس یعنی ساعات شوم . در بین مردم بیشتر قابل مشاهده است که برخی ساعات را ساعت سعد و برخی اوقات را نحس می دانند.

ساعات سعد و نحس اصطلاحی است که احتمالا شما نیز آن‌ را شنیده باشید. برای مثال می گویند انجام اعمال عبادی، نوشتن دعا، خواستن حاجات، ازدواج و خرید و فروش و هم چنین بسیاری از موارد دیگر نباید در ساعت نحس انجام شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ساعات سعد و نحس آشنا کنیم و ذکر کنیم که انجام دادن چه کار هایی، در ساعت های سعد یا ساعات نحس خوب و یا بد می باشد.

ساعات سعد و نحس
ساعات سعد و نحس

 

سعد و نحس بودن روز ها چه معنایی دارد و آیا ساعات سعد و نحس واقعیت است یا خرافات؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که سعد و نحس بودن ساعت هایی از روز حقیقت دارد و در منابع دینی بیان شده است. امور انسان در ساعاتی امکان دارد خوب پیش رود و در بعضی از ساعت ها انجام دادن چنین کار هایی برعکس نتیجه می دهد. برای مثال شب های قدر، بسیار خوش یمن و پربرکت است و جزو ساعت های سعد می باشد و لطف خدا نسبت به بنده مؤمن در این شب ها بیشتر می شود. اما بعضی از ساعت ها به همین اندازه پر برکت نمی باشند و کار های شما با مشکلات بیشتری رو به رو می شود. یعنی پروردگار اسباب رحمت خود را در این زمان ها محدود تر می نماید که از این زمان ها می توان به زمان قرار گرفتن قمر در عقرب اشاره کرد. انجام دادن بعضی از کار ها مانند ازدواج و سفر در زمان قمر در عقرب توصیه نمی شود.

قمر در عقرب

ساعات سعد و نحس

معنای اصلی سعد، نیک بختی و خوشی بوده و نحس به معنای بدیمن، ناگوار و شور بختی می باشد. منظور از روز های نحس، ایامی هستند که طبق دیدگاه‌ ها و دلایل مختلفی مناسب انجام تصمیمات کلیدی و کار های مهم زندگی نبوده و قطعا با موفقیت همراه نمی باشند. روز های سعد به طور کلی همه ساعات و روز ها را به غیر از روز و ساعات نحس را شامل می‌ شود. در بعضی از اعتقادات در سال نیز روز های به خصوصی به عنوان روز های سعد و خوش یمن وجود دارد. نکته قابل توجه‌ این می باشد که بر اساس اعتقادات و در نگاه شرعی، تمام روز های هفته و سال و ساعت های آن آفرینش خداوند است و در نزد آن یکسان است، به همین علت همه ی دقیقه ها و ساعت ها را باید سعد و مبارک دانست و هیچ فرقی را نباید به آن ها نسبت نداد.

ساعات سعد و نحس

دلایل وجود ساعات سعد و نحس

 شناخت این امور به صورت کلی دور از علم بشر است و فقط با وحی الهی این کار ها شناخته می شوند، پس بشر قادر نیست به صورت قطعی به دلیل وجود ساعات سعد و نحس پی ببرد. به همین دلیل بعضی وقت ها مشاهده می گردو که این کار ها با خرافات ترکیب شده و زمینه را برای منحرفان فراهم می سازد که برای شناخت و کشف این امور و در امان ماندن از این منحرفان باید از سخنان اهل بیت که به علم بی پایان الهی متصل می باشند، غافل نباشید و از انجام دستورات آن ها کوتاهی نکنید.

ساعت سعد و نحس

ساعات سعد و نحس طبق روز های هفته

تقسیم بندی دیگری نیز وجود دارند که ایام سعد و نحس را طبق روز های هفته تقسیم بندی می‌ کنند. ایام هفته و ساعت های شبانه روز هر کدام به دو قسمت سعد و نحس تقسیم بندی می‌ شوند که شامل بخش‌ های اصغر و اکبر هستند و به یکی از سیاره ها منسوب می باشند.

خصوصیت های هر سیاره

  • زحل

 در این ساعت زراعت، تجارت و عقد قرارداد بسیار خوب است و نیز در آن هر نوع طلسم و... نتیجه بسیار خوبی می دهد. لازم به ذکر است که کسی که در این ساعت به دنیا بیاید عمر طولانی خواهد داشت.

  • مشتری

این ساعت، ساعتی مناسب و نیکوست برای خرید و فروش، شروع کار، دیدار مریض، خریدن لباس و نیز طلب حاجت از خداوند و اگر فرزندی در این ساعت چشم به جهان بگشاید از صالحان و نیکوکاران روزگار می شود. لازم به ذکر است که به دیدار مفسد و کافر رفتن در این ساعات شایسته نیست.

  • مریخ

 برای پوشیدن رخت نو، این ساعت، ساعتی نیکو است. در صورتی که فرزندی که در این ساعت به دنیا بیاید به ریختن خون علاقمند خواهد بود.

  • شمس

این ساعت، ساعتی خوب است برای خرید و فروش، پوشیدن لباس نو و انجام هر نوع طلسم ها. لازم به ذکر است که برای طلسم های شر و حسد خوب نمی باشد و اگر فرزندی در این ساعات به دنیا آید دارای دانشی زیاد و عمری طولانی خواهد بود.

  • زهره

برای ازدواج، مسافرت، طلسم نیکو، عیادت از مریض، پوشیدن لباس نو این ساعات نیکو هستند. اگر فرزندی در این ساعت به دنیا بیاید دوست دارد همیشه در حال شادی، خوشی و تفریح باشد.

  • عطارد

برای آموزش به کودک و هم چنین انجام طلسم هایی مانند محبت و شروع به کار های جدید ساعتی خوب است. اگر کسی در این ساعات متولد گردد عالم، باهوش و زیرک خواهد بود. لازم به ذکر است که در این ساعت انجام حجامت، بریدن لباس نو، مسافرت، انجام کار های پنهانی و معالجه بیمار شایسته نیست.

  • قمر

برای پیغام فرستادن، حجامت کردن و خوردن دارو، مسافرت و انجام دادن کارهای خیر این ساعت، ساعت خوبی است.

ساعات سعد

 به جز ساعات نحس سایر ساعت ها ساعات سعد محسوب می شوند. اما بعضی از ساعات شبانه روز و هم چنین بعضی روز ها از فضیلت بسیار زیادی برخوردار هستند که در ادامه به توضیح این روز ها می پردازیم.

  • کف الخضیب

کف الخضیب یکی از زمان‌ های مبارک و معروف می باشد. در کتاب کشف اللثام و قواعد الاحکام از شخصی به نام فاضل هندی نقل شده است که فردی از امام صادق سوال کرد که از پیامبر اکرم مردم نقل می‌ کنند که ساعتی در شب است که مومن دعا نمی‌ کند مگر این که اجابت شود، آیا این داستان صحیح است؟ امام صادق عرض کردند بله. مرد پرسید آن ساعت چه زمانی می باشد، امام فرمود نیمه های شب تا اذان صبح ساعتی می باشد که دعای مؤمن مستجاب می شود. ۱۱ ساعت و ۱۵قیقه بعد از اذان ظهر نیمه شب شرعی به حساب می آید که بعضی از بزرگان در مورد همین روایت فرمودند که زمان کف الخضیب شاید این ساعت باشد. مرحوم جزایری روایتی را از امام صادق در کتاب تحفه السنیه نقل می‌ کند که در چهار زمان به گرفتن حاجت از خداوند دستور دادند که دست به دعا ببرند که (( عند وصول کف الخضیب الی وسط السماء )) یکی از آن ها بود یعنی زمانی است که کف الخضیب به میان آسمان برسد که در این موقع می توان دعا کرد و نیز به مستجاب شدن آن امیدوار بود.

  • ایام سعد

ایامی که به علت پیشینه تاریخی‌ شان به روز سعد و مبارک توصیه شده‌اند عبارتند از:

ساعات نحس

به طور کلی در دو حالت ساعات نحس اتفاق می افتد:

 یکی زمان محاق و دیگری زمان قمر در عقرب است.

  • زمان قمر در عقرب

 ۱۲ صورت فلکی در آسمان وجود دارد که تاثیرات زیادی دارند. ماه‌ های شمسی از فروردین ماه تا اسفند ماه به نام‌ های جوزا، حمل، سرطان، ثور، سنبله، اسد، میزان، عقرب، جدی، قوس، دلو و حوت نام دارند. در صورتی که خورشید در ماه عقرب قرار بگیرد شمس در عقرب می نامند و در صورتی که ماه در برج عقرب قرار بگیرد، قمر در عقرب می‌ نامند. برای تشخیص آن ها می بایست از ابزار آلات ستاره شناسی استفاده نمود، تقویم های نجومی هم موجود می باشند که زمان قمر در عقرب را نیز نشان می دهند.

با چشم های غیر مسلح پدیده قمر در عقرب قابل مشاهده نمی باشد. اگر شما با بروج و صور فلکی آشنا باشید، در هنگام شب می توانید به کمک فاصله بین ماه و صورت عقرب زمان قمر در عقرب را متوجه گردید. لازم به ذکر است که منظور از قمر در عقرب این می باشد که کره ماه یک دور کامل در ماه قمری، به دور آن می چرخد و قطعا در هر یک از ماه های قمری یک بار از برج عقرب رد می شود. لازم به ذکر است که پدیده قمر در عقرب ۶۰ ساعت می باشد. در روایات عبارت قمر در عقرب آمده و هم چنین تا به حال مشخص نشده است که آیا منظور از قمر در صورت فلکی عقرب می باشد یا هم در قمر برج عقرب می باشد. پس خوب است، احتیاط کنید و دو روز به آن اضافه کنید و جمعا چهار روز و نیم حساب کنید. البته در هر سال روز های قمر در عقرب متفاوت است و می بایست هر ساله محاسبه شوند.

  • محاق

شب‌ های آخر ماه قمری محاق نامیده می شود. محاق در واقع شب هایی است که ماه به سختی رؤیت می‌شود که ذکر شده است انجام دادن کار های خیر در این دو زمان توصیه نمی شود. طبق روایات و علم شماره شناسی و اختر شناسی خواندن عقد ازدواج، اقدام برای بچه دار شدن، مسافرت، افتتاح کسب و کار، تجارت، تعیین و تغییر نام و حجامت در روز های نحس و ساعت نحس و زمان قمر در عقرب توصیه نمی شود. توصیه بر این است که انجام هر یک از کار های خیر را به ساعت سعد واگذار کنید.

راهکار هایی برای رفع نحوست ایام و ساعات

انجام کار هایی از جمله صله رحم، صدقه دادن، به یتیمان کمک کردن و انجام دادن کار های نیک از انسان بلا را دفع نموده و موجب برکت و خیر و سعادت در زندگی می گردند. لازم به ذکر است که نباید با این گمان که هر روز با پرداخت کردن صدقه دیگر با ساعات سعد و نحس کاری نداریم، بلکه به این امور باید توجه نمود.

نحوست

 

نظر خود را درباره «ساعات سعد و نحس» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ساعات سعد و نحس فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.