زمان مطالعه: 2 دقیقه
درباره محمد بنا؛ مردی که هنوز مربی محبوب ایرانیان است

درباره محمد بنا؛ مردی که هنوز مربی محبوب ایرانیان است

به بهانه پایان جشنواره یک صد از شبکه ورزش تلویزیون و انتخاب محمد بنا به عنوان مربی برتر ورزش از نگاه مردم، مروری داریم بر زندگی وی.

زمانی که مدال آور ایران در رقابتهای جهانی 1983 کیف در سی سالگی  از کشتی خداحافظی کرد و راهی کشور آلمان شد، دیگر کسی نمی توانست تصور کند که بعدها در کشتی ایران، نامی از محمد بنا در خاطره ها بماند. بنا که در 15 مرداد 1337 در تهران به دنیا آمده بود، در ابتدا عاشق فوتبال بود. هنوز هم فوتبال را دوست دارد و خودش درباره تیم محبوبش می گوید:

 

 عاشق رنگ آبی هستم اما طرفدار تیم پرسپولیس.

 

او در فوتبال هم مدتی فعالیت داشت و می توانست دروازه بان شود اما سرانجام سر از تشک های کشتی درآورد و کم کم مورد توجه مربیان تیم ملی قرار گرفت. با این حال هنوز نام او بیشتر از عملکرد او مورد توجه رسانه ها بود. به طوری که در دهه 50 کیهان ورزشی در صفحه ای با موضوع« کاریکاتورهای بامسمای ورزش ایران» تصویری از او در حال بنایی کشید و در زیر آن، نام محمد بنا را قرار داد.

بنا در سال 1983 در رقابتهای قهرمانی آسیا که به میزبانی تهران برگزار شد، عنوان قهرمانی را از ان خود کرد. در همان سال دررقابتهای جهانی به فینال وزن 68 کیلوگرم مسابقات کشتی فرنگی صعود کرد اما در برابر تاپیوسی پیلا- نماینده فنلاند- تن به شکست داد و دوم شد. سه سال بعد از دنیای کشتی وداع کرد و در آلمان، دوران جدیدی از زندگی خود را آغاز کرد که خودش علاقه ای به صحبت از آن ندارد؛ دورانی دور از کشتی.

زمانی که او مجددا به کشتی کشور بازگشت، ایران سالها بود که در کشتی فرنگی حرفی برای گفتن نداشت. در تمام طول این سالها کشتی فرنگی به مدال برنز محمد پذیرا در المپیک 1960، طلای فیروز علیزاده( آرلوزاده) و نقره المپیکی رحیم علی آبادی در دهه 1970 دل خوش کرده بود و در سطح جهانی هم حسن رنگرز هرچند یک بار طلا گرفت، اما خودش هم دیگر نتوانست این نتیجه درخشان را تکرار کند تا به نظر رسد همه چیز کشتی فرنگی به لطف حادثه ها رقم خورده است.

اما با ورود محمد بنا کشتی فرنگی جانی تازه گرفت و تحولات در آن به سرعت آغاز شد. در سال 2005 این تحولات به خوبی عیان شد. زمانی که شاگردان بنا در کشتی فرنگی یک طلا و یک نقره توسط حمید سوریان و علی اشکانی در رقابتهای جهانی کسب کردند و کشتی آزاد تنها یک برنز توسط مراد محمدی در رقابتهای جهانی به دست آورد. مدتها بود کسی به خاطر نداشت کشتی فرنگی نتایجی بهتر از کشتی آزاد در رقابتهای جهانی کسب کرده باشد.

یک سال بعد در سطح جهانی، کیفیت نتایج دو تیم ملی آزاد و فرنگی همچون یکدیگر بود. با این حال وقتی بنا به دلیل اختلاف با رئیس فدراسیون از تیم ملی کنار رفت، ملی پوشان در المپیک پکن حتی یک برنز نیز کسب نکردند و نتیجه بازگشت مجدد بنا به تیم ملی بود. در طول این سالها فرنگی کاران مختلف یکی پس از دیگری بر قله کشتی جهان قرار گرفتند. بعد از المپیک لندن و سه طلای ایران، نوبت به طالب نعمت پور بود که به طلایی های فرنگی ایران در مسابقات جهانی اضافه شود. ایران در سال 2013 قهرمان کشتی فرنگی جهان شد و سرانجام وقتی در سال 2016 بنا از تیم ملی کنار رفت، مجموعا شاگردانش صاحب 3 طلا و 2 برنز کشتی فرنگی شده بودند.

میثم دالخانی، محمدرضا گرایی، محمدهادی ساروی و علی اکبر یوسفی آخرین طلایی های فرنگی ایران در مسابقات جهانی 2021 بودند و ادامه دهنده مسیری که از دو دهه قبل توسط بنا در کشتی فرنگی آغاز شد.

نظر خود را درباره «درباره محمد بنا؛ مردی که هنوز مربی محبوب ایرانیان است» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درباره محمد بنا؛ مردی که هنوز مربی محبوب ایرانیان است فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.