زمان مطالعه: 1 دقیقه
می زند باران به شیشه... برای از دست رفتن فتحعلی اویسی

می زند باران به شیشه... برای از دست رفتن فتحعلی اویسی

فتحعلی اویسی فعالیت حرفه ای خود را از سال 1357 آغاز کرد و تاریخچه ای درخشان از خود به یادگار گذاشت...

سه شنبه 13 مهر 1400

نويسنده: على جعفر زاده

يكى دو هفته پيش بود؛ كمى كمتر يا بيشتر و درست پيش از خبر-شايعه ى تاييد-تكذيب شده ى جدال فتحعلى اويسى با مرگ ، در رسانه اى مجازى نوشتم: " خيلى زشته من تا امروز فكر مى كردم ⁧ زهرا اويسى⁩ دختر ⁧ فتحعلى اويسى⁩ هستش؟؟ "

و اين تغيير فضاى ذهنى از شوخى با زندگى تا گريستن در تلاقى با مرگ چقدر تامل برانگيز است. اصلا پاييز معنى نوازش صورت مسحور كننده و رنگارنگ مرگ است. مرگى به رمزآلودگى حيات... ريزشى به زيبايى رويش...

پيش از انقلاب از آن سوى اقيانوس آتلانتيك و از دانشگاه ايالتى تگزاس تصديق بازيگرى و كارگردانى گرفت و از سال پنجاه و هفت تا همين چند وقت پيش در تمام حوزه هاى كار نمايشى قدم نهاد و تاريخچه اى از خود به يادگار گذاشت و يكى ديگر از برگ هاى مهر را با نام و قلب خويش مهر و موم كرد و رفت. از بازيگرى تا كارگردانى و ناگهان در هفتمين دهه از عمرش خوانندگى ؛ از تله تئاتر گرفته تا سينما و سريال هاى تلويزيونى ؛ جايى نبود كه اويسى در آن حضور نيافته باشد. مرد بلند بالا و چشم درشت و صورت سنگى كه براى من و خيلى از كمى جدى ترهاى سينما سرهنگ "ناخدا خورشيد" بود و دكتر "هامون". و براى اكثريت مردم پاى ثابت سريال هاى تاريخى. مگر مى شد دليران تنگستان و سربداران و سردارجنگل و تنهاترين سردار و ولايت عشق را بدون حضور اويسى حتى تصور كرد. با آن صورت عبوس و ز مخت ساخته شده بود براى نقش بدمن هاى پنهان در صفحات تاريخ...

اما زندگى هنرى او درست مثل ابتداى همين متن چرخشى عجيب داشت. اويسى كاركشته و كاربلد در تغييرى شگرف و خلاف انتظار عمومى ، با تيزهوشى مهدى مظلومى ، پا به عرصه طنزهاى نود شبى دهه هشتاد نهاد. اتفاقى كه جامعه هنرى را با لايه اى پنهان از يك هنرمند قديمى آشنا كرد. و آنقدر در اين حوزه درخشيد كه حالا چند نسل او را با كاووسى "در حاشيه" مى شناسند.

اويسى مجموعه نامتناهى از دوگانگى هاى گاه متعارض بود كه در تلاقى شوخى و جدى روزگار از ميان ما رفت. هنرمندى كه امضاى بزرگى روى دفتر فرهنگ اين سرزمين گذاشته است.

علی جعفرزاده

نظر خود را درباره «می زند باران به شیشه... برای از دست رفتن فتحعلی اویسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره می زند باران به شیشه... برای از دست رفتن فتحعلی اویسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.