زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمین موقوفه چیست؟

زمین موقوفه چیست؟

زمین موقوفه یا همان ملک اوقافی هم مانند زمین های دیگر دارای سند است اما تفاوت اندکی با سند ملکی دارد که در ادامه این پست به بررسی کامل آن می پردازیم.

زمین اوقافی یا زمین موقوفه را هنگام خرید و فروش زمین ممکن است شنیده باشید، این زمین ها معمولاً قیمت کمتری نسبت به بقیه زمین ها در همان منطقه دارند. اما هنوز برخی از افراد هنگام خرید زمین یا خانه وقفی تردید دارند و ممکن است برایشان سوال پیش بیاید که آیا در آینده ممکن است شخصی به عنوان مدعی آن زمین یا خانه را از آنها بگیرد؟ پس بهتر است در قدم اول درباره اینکه زمین موقوفه چیست اطلاعاتی کسب کرد؛ از این رو در ادامه مطلب آسمونی با جزئیات زمین موقوفی آشنا خواهیم شد.

خرید و فروش زمین موقوفه

خرید و فروش اموال موقوفه امکان پذیر نیست اما درمورد زمین و خانه های اوقافی می توان این کار را به رعایت شرایطی انجام داد. بدین صورت که برای فروش ملک موقوفی باید از متولی اجازه گرفت یعنی باید به شهرداری مراجعه کرده و بعد از دریافت نامه، شخص به اداره اوقاف یا شخص متولی مراجعه می کند. سپس متولی یا اداره اوقاف باید مبلغی که توسط خریدار زمین موقوفه پرداخت می شود را صرف امور واقف کند. بنابراین با اطمینان و خیال راحت می توان خانه های اوقافی را خرید و فروش کرد.

اجاره زمین موقوفه

اجاره زمین از اوقاف تحت شرایطی امکان پذیر است. البته اجاره ملک موقوفه دارای همان شرایطی است که در تمام قراردادهای اجاره وجود دارد. یکی از شرایط ایجاد درآمد برای موقوفه اینست که اجاره دادن بخشی از آن ملک اوقافی باید به منظور صرف در اجرای نیات واقف خرج شود.

نحوه تشخیص سند اوقافی

شایان ذکر است که خانه ها و زمین های موقوفی هم دارای سند هستند و هیچ مشکلی هم در خرید و فروش یا رهن و اجاره برای آنها وجود ندارد. با اینکه این زمین ها دارای سند معتبر هستند اما بخاطر قیمت پایین آنها و تفکر اشتباه افراد در جامعه نسبت به آنها دید خوبی وجود ندارد.

از مزایای سند زمین اوقافی می توان به قیمت آن توجه کرد. افرادی که بودجه کمتری دارند می توانند ملک اوقافی را اجاره یا خریداری کنند و همچنین امکان دریافت وام و همچنین ساخت و ساز آن هم وجود دارد.

سند اوقافی تنها تفاوت اندکی با سندهای معمولی دارد و آن اینست که به مالک اختیار کامل نمی دهد و وی باید هرساله به اداره اوقاف قسط های اندکی را پرداخت کند. این سندها 99 ساله هستند و پس از گذشت این دوره باید درباره اجاره یا فروش ملک اوقافی تصمیم گیری شود.

تفاوت سند اوقافی با سند ملکی

تفاوت سند زمین وقفی با سند ملکی این است که بدون مجوز امکان خرید و فروش ندارد و همچنین درباره تغییرات در املاک باید از اداره اوقاف مجوز گرفت.

تصویر سند اوقافی
تصویر سند اوقافی

تغییر کاربری زمین موقوفه

تغییر کاربری زمین اوقافی امکان پذیر نمی باشد. چنانچه کسی قصد دارد زمین کشاورزی یا مسکونی را خریداری کند و سپس آن را تغییر کاربری دهد در ابتدا قبل از خرید باید استعلام بگیرد. زیرا در صورت اطلاع از موقوفه بودن آن، امکان تغییر کاربری را ندارد و با وی برخورد قانونی می شود.

سهم اوقاف از فروش ملک اوقافی چقدر است؟

در زمان نقل و انتقال زمین وقفی باید علاوه بر هزینه‌های جاری خرید و فروش یک زمین، مبلغی را برای نقل و انتقال به متولی موقوفه پرداخت کنید. این مبلغ برابر با ۱۰‌درصد مابه التفاوت قیمت کارشناسی زمین هنگام خرید با قیمت کارشناسی زمین هنگام فروش است. متولی موقوفه وظیفه دارد این مبلغ را صرف اموری کند که واقف برای آن زمین در نظر گرفته است.

نظر خود را درباره «زمین موقوفه چیست؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زمین موقوفه چیست؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.