زمان مطالعه: 3 دقیقه
ایگور نتو و جوانمردانه ترین حرکت در تاریخ جام جهانی

ایگور نتو و جوانمردانه ترین حرکت در تاریخ جام جهانی

از مجسمه بازیکن اسطوری ای باشگاه اسپارتاک مسکو در بیرون ورزشگاه این تیم رونمایی شد.

ایگور الكساندروویچ نتو بازیكن همیشه وفادار اسپارتاك مسكو و كاپیتان فوتبال شوروی به مدّت یك دهه برای همیشه نام خود را در مسابقات «یورو» جاودانه ساخت. نتو در 9 ژانویه 1930 در مسكو به دنیا آمد و از 19 سالگی پیراهن اسپارتاك مسكو را به تن كرد. او فوتبال را به عنوان مدافع چپ آغاز كرده بود امّا توانایی بالای نتو در هنگام حمله و قدرت فراوان او در دریبل سبب شد كه او را به هافبك ببرند و او در این پست تا سالهای سال بدرخشد. نتو در سال 1952 با اسپارتاك قهرمان لیگ شوروی شد و در همان سال اولین بازی ملّی خود را انجام داد. او در سال 1953 نیز در لیگ قهرمان شد، و عنوانی كه درسال 1956 نیز تكرار شد. سال 1956 سال برگزاری المپیك ملبورن بود و نتو كه از دو سال قبل كاپیتان تیم ملّی شده بود، در اوج دوران آماگی خود بود. او چهاربار برای تیم ملّی كشورش به میدان رفت و سه گل زد تا در پایان، شوروی با پیروزی مقابل یوگسلاوی عنوان قهرمانی المپیك را از آن خود سازد.

 دوسال گذشت و اسپارتاك در سال 1958 نیز قهرمان لیگ و جام‌حذفی شوروی شد. نتو هم مثل همیشه كاپیتانی جوانمرد، بااخلاق بود. او در جام‌جهانی سوئد نیز مثل همیشه كاپیتان و صاحب شماره شش تیم ملّی بود و آماده برای درخشش. امّا در اولین مسابقه اسیر خشونت بازیكنان برزیلی شد و چنان مصدوم شد كه شانس ادامه بازی در این جام را از دست داد و از بیرون میدان شاهد حذف شوروی در مرحله یك چهارم نهایی بود.

اندكی بعد زنگ آغاز مرحله مقدماتی اولین دوره جام ملّت‌های اروپا به صدا درآمد و روس‌ها با پیروزی در برابر رقبا به مرحله نیمه نهایی رسیدند. جایی كه آن‌ها پس از پیروزی بر چكسلواكی در فینال مقابل یوگسلاوی قرار گرفتند. در پایان 120 دقیقه نبرد پایاپای، این روس‌ها بودند كه (2-1) پیروز شدند تا «ایگور الكساندروویچ نتو» اولین كاپیتان فاتحی لقب گیرد كه جام ملّت‌های اروپا را تصاحب كرده است.

 پس از این موفقیت تاریخی، درخشش نتو در اسپارتاك ادامه یافت. او در 1962 برای پنجمین و آخرین بار فاتح لیگ شد و در حالی دومین جام‌جهانی زندگی خود را تجربه كرد كه این بار پیراهن 10 را به تن كرده بود. نتو در هر چهار مسابقه تیمش به میدان رفت و هرچند كه روس‌ها در یك چهارم‌نهایی اسیر شیلی میزبان شدند امّا كار شگرفی كه نتو انجام داد، تا ابد در تاریخ جام‌جهانی جاودانه شد: در دیدار شوروی و اروگوئه و زمانی كه بازی (1-1) پیش می‌رفت، «ایگور چیسلنكو» گل برتری روس‌ها را به ثمر رساند. داور و كمك داور متوجه حقیقت ماجرا نشده بودند امّا واقعیت این بود كه چیسلنكو توپ را از كنار دروازه به سمت دروازه شوت كرده بود و توپ از سوراخ كنار تور دروازه وارد چهارچوب شده بود. چیزی نمانده بود كه روس‌ها صاحب گل شوند امّا كاپیتان باوقار و محبوب روس‌ها به نزد داور و كمك‌داور رفت و ترجیح داد تیمش صاحب چنین گلی نشود. امّا در عوض بازی جوانمردانه را رعایت كرده باشد. دقایقی بعد «والنتین ایوانف» روس‌ها را صاحب گل دوم كرد. این بار بدون حرف و حدیث!

نتو تا سال 1963 كاپیتان تیم ملّی شوروی بود و در 54 بازی ملّی 4 گل نیز به ثمر رساند. او در سال 1963 برنده جام‌حذفی كشورش شد و سرانجام وقتی در سال 1966 از فوتبال كناره‌گیری كرد، 367 بار پیراهن اسپارتاك را به تن كرده بود و 37 گل نیز به ثمر رسانده بود. پس از آن دوران مربیگری او شروع شد و او در تیمهای «آ.سی. اومونیا (1967)، شینیك یاروسلاو (1968) مربیگری كرد و آن‌گاه مربی تیم ملّی ایران شد كه عازم بازی‌های آسیایی بانكوك (1970) بود.

در این بازی‌ها نتو خیلی دیر توسط فدراسیون فوتبال ایران استخدام شد و وقتی هم كه مربیگری به وی سپرده شد، اختیاری توسط مصطفی مكری، رئیس فدراسیون فوتبال ایران به وی داده نشد! چنین بود كه نتو خیلی زود از تیم ایران كنار رفت. او در سالهای 1973 تا 1975 كمك مربی اسپارتاك مسكو بود فصل 77-1976 را در اف.ث.پانیونیوس و سال 1979 را در نفتچی باكو مربیگری كرد. كاپیتان اسطوره‌ای روس‌ها و یكی از برترین بازیكنان تاریخ فوتبال اروپا در 30 مارس 1999 در مسكو دارفانی را وداع گفت.

نظر خود را درباره «ایگور نتو و جوانمردانه ترین حرکت در تاریخ جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ایگور نتو و جوانمردانه ترین حرکت در تاریخ جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.