زمان مطالعه: 9 دقیقه
آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر - 10 روش موثر برای تبلیغات

آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر - 10 روش موثر برای تبلیغات

یک تبلیغ عالی به چه عواملی نیاز دارد؟ چه مخاطب از آن آگاه باشد یا نه، کارهای بسیاری در پشت صحنه برای ساختن یک آگهی تبلیغاتی وجود دارد.

 به عنوان بخشی از فرآیند تبلیغات موثر، کسب و کارهای کوچک و بزرگ از برخی تکنیک های رایج تبلیغاتی استفاده می کنند. همه ما به نوعی با این شیوه های تبلیغاتی آشنا هستیم و بیشتر آن ها را در دنیای بیرون مشاهده کرده ایم، اما معمولاً از نحوه شکل گیری آن ها آگاه نیستیم. به عنوان مثال، در تبلیغات های موثر، ما آنقدر مجذوب پیام تبلیغاتی می شویم که اصلاً متوجه تکنیک ‌های استفاده شده در آن نمی‌شویم. تبلیغات ارتباطی است که برای اطلاع رسانی، آموزش، ترغیب و یادآوری محصولات یا خدمات انجام می شود. برای موفقیت در این کار، تبلیغات باید با سایر ابزارهای بازاریابی و عناصر تجاری همسو باشد. به بیانی دیگر، تبلیغات باید مزاحم باشد؛ یعنی باید حواس شما را از خواندن روزنامه یا فکر کردن طولانی مدت به روزمرگی هایتان پرت کند.

همچنین تبلیغات باید معتبر، منحصر به فرد و به یاد ماندنی باشد تا بتواند تاثیر کافی روی مخاطب هدف خود را داشته باشد. تبلیغات نیز باید مانند تمام روش های بازاریابی موثر، بر اساس یک استراتژی ثابت ساخته شود. در حالت ایده آل، یک تبلیغات موثر توجه مشتریان را به خود جلب می کند و آن ها را به استفاده از محصول شما ترغیب کند. تبلیغات موثر مشتریان بالقوه را از محصولات یا خدمات شما آگاه می سازد. صرف نظر از روش تبلیغات، اطلاع رسانی شما باید واضح باشد و به طور مداوم بروزرسانی های مرتبط به کسب و کار شما را منعکس کند. در نهایت، برای تبلیغات موثر باید سرمایه کافی به منظور ارائه یک برنامه سازمانی داشته باشید؛ این مهم ترین عنصر برای موثر شدن تبلیغات شما خواهد بود. اگر می خواهید با مبانی بازاریابی و تبلیغات و نحوه تولید محتوا در آن ها آشنا شوید، آموزش زیر می تواند در این زمینه به شما کمک کند:

مجموعه آموزش دیجیتال مارکتینگ – کلیک کنید  

معرفی 10 روش موثر برای تبلیغات

تبلیغات شفاهی یا دهان به دهان تا زمانی وجود داشت که بشر از طریق خرید و فروش کالا و خدمات ارتباط برقرار می کرد و تجارت خود را انجام می داد. تبلیغات شفاهی موثرترین شکل تبلیغات در نظر گرفته می شود که دارای ویژگی های مطلوبی مانند کسب اعتبار، جلب توجه مخاطب، و استقبال دوستانه مشتریان است. این نوع تبلیغات شامل گفتگو در مورد محصول، دادن انگیزه روانی برای خرید و به خاطر ماندن است. تبلیغات شفاهی با هزینه کم یا بدون هزینه، اطلاعات محصول را به بسیاری از خریداران منتقل می کند. در صورت امکان، یک کسب و کار کوچک باید یک برنامه تبلیغاتی ایجاد کند که منجر به تبلیغات دهان به دهان شود. مشتریان راضی بهترین تبلیغات شما هستند.  

روش های تبلیغات موثر
روش های تبلیغات موثر

از برخی جهات، تبلیغات رسانه ها به عنوان یک عامل موثر برای به تبلیغات شفاهی و افزایش فروش عمل می کند. در این مطلب به تکنیک‌های تبلیغاتی که بیشتر برندها از آن ها استفاده می کنند نگاهی می اندازیم و بررسی می کنیم که چرا برخی از تبلیغ ها تا این حد مؤثر واقع می شوند.

1.    روانشناسی رنگ

وقتی به یک تبلیغ نگاه می کنید، احتمالاً اولین چیزی که توجه شما را جلب می کند طرح و رنگ آن است. جلوه های رنگی آنقدر سریع اتفاق می افتد که در ناخودآگاه مخاطب باقی می ماند. قبل از اینکه جزئیات محتوای تبلیغ را مشاهده کنید، پالت رنگی موجود در تبلیغات اطلاعات زیادی را به شما منتقل می کند. به همین دلیل است که صاحبان مشاغل از وقت خود برای یادگیری نظریه و روان‌شناسی رنگ ها استفاده می کنند. این موضوع بسیار جذاب است و جای بحث دارد؛ همراه با پیشینه تاریخی که به فرهنگ های مصر باستان و چین برمی گردد. آیا می دانید چگونه رنگ ها بر درک ما از یک برند تأثیر می گذارد؟ دو صفحه اینستاگرام را در نظر بگیرید که مشاوره مالی انجام می دهند. یکی از آن ها روی سرمایه گذاری جوانان تمرکز دارد و دیگری امور مربوط به سرمایه گذاری زنان را بررسی می کند. آیا می توانید حدس بزنید که هر کدام از این صفحات از چه رنگ هایی در محتوای خود استفاده می کند؟ شرکت اول از رنگ های سبز، آبی و خاکستری در محتوای تبلیغاتی خود استفاده می کند. این رنگ ها آرامش و ثبات را نشان می دهند و ویژگی های مردانه را منعکس می کنند. تصاویر این تبلیغ ساده و بدون پیچیدگی است و به این معنی است که سرمایه گذاری با آن ها آسان و قابل دسترس است. از سوی دیگر، شرکت سرمایه گذاری زنان یک پالت زنانه متمایز دارد که از رنگ های ارغوانی، زیتونی و زرد تشکیل شده است. مخاطبان حتی قبل از خواندن محتوای تبلیغاتی، اطلاعات زیادی از رنگ‌ها دریافت می کنند. این ویژگی، روانشناسی رنگ ها را به یک تکنیک تبلیغاتی مؤثر تبدیل می‌کند که می‌تواند پایه و اساس بسیاری از تبلیغ ها و کمپین‌های بازاریابی باشد. برای یادگیری اصول و ابزارهایی که در حوزه تبلیغات و برندینگ استفاده می شود، مقاله مفیدی در سایت فرادرس موجود است که از طریق لینک زیر قابل دسترسی می باشد.

 آموزش مدیریت تبلیغات و برند – کلیک کنید  

2.    تکرار

تکرار یک تکنیک تبلیغاتی است که در مشاغل کوچک و بزرگ قابل استفاده است. این تکنیک ممکن است در تبلیغ و یا کمپین تبلیغاتی یک برند خاص استفاده شود. به عنوان مثال، کوکاکولا به مناسبت روز ولنتاین در یک پست اینستاگرامی، چند درب بطری با لوگوی خود طراحی کرد که با هم ترکیب شده و یک قلب را تشکیل می‌دهند. این نمونه ای بارز از تکنیک تکرار در سطح کوچک و برای تبلیغات یک برند خاص می باشد.  

آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر
آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر

روش تکرار با مفهوم "قانون هفت بازاریابی" مرتبط است. این قانون معروف بازاریابی بیان می‌کند که بیشتر افراد قبل از خرید باید هفت بار نام یک برند را بشنوند. پیام‌رسانی مکرر در کانال‌ها - از شبکه های اجتماعی و وب‌سایت گرفته تا تبلیغات های چاپی و ایمیل مارکتینگ - به شما کمک می‌کند سریع‌تر به نقطه اصل هفت بازاریابی برسید.

3.    باند واگن یا پیوستن به اکثریت

ما در نوجوانی یاد گرفته ایم که شرکت در گروه ها به ما قدرت می دهد. روانشناسی یک اصطلاح رسمی برای این کار دارد: همنوایی. ما کارهایی را انجام می دهیم زیرا می خواهیم بخشی از آن گروه باشیم. به همین دلیل است که تکنیک تبلیغات باند واگن بسیار مؤثر واقع شده است. پیام اصلی این تکنیک این است: «همه در حال انجام این کار هستند، شما چطور؟" به چالش سطل یخ فکر کنید. این کمپین از تکنیک باند واگن برای تأثیرگذاری و رسیدن به یک هدف بزرگ استفاده کرد: کمک به درمان بیماری لو گهریگ (شایعترین بیماری نورون‌های حرکتی). درون این چالش، فراخوانی برای جلب مشارکت افراد دیگر نهفته بود. بعد از اینکه کسی آب یخ را روی سر شما ریخت، شما تعدادی دیگر را دعوت کردید تا این چالش را ادامه دهند و همین امر به اطلاع رسانی عموم مردم کمک کرد. افراد با الهام از سلبریتی هایی که این چالش را انجام دادند، می خواستند بخشی از این فرایند باشند و در نهایت، این کمپین بیش از 100 میلیون دلار برای این تحقیقات جمع آوری کرد.

4.    نوستالژی یا خاطره

هر نسلی خاطراتی را از دوره های مختلف زندگی خود دارد و این نوع بازاریابی به خاطرات گذشته شما مربوط می شود. هر نسلی نقاط تماس فرهنگی مشخصی دارد. به عنوان مثال، در کودکان دهه 70 احتمالاً با کارتون آنشرلی با موهای قرمز و خونه مادربزرگه احساسات خاطره انگیزی ایجاد می شود. بچه های دهه 60 ممکن است خاطرات برنامه قصه های مجید را به یاد بیاورند. بازاریابی نوستالژی خاطرات دوست داشتنی گذشته را هدف قرار می دهد. برند های بسیاری از این روش استفاده کردند تا محصولات خود را به دیگران بفروشند. تکنیک تبلیغات نوستالژی بیشتر در زمان‌های سخت، مانند رکود اقتصادی یا بیماری همه‌گیر، مؤثر می باشد. وقتی مردم روزهای سختی را تجربه می کنند، دیدن چیزی آشنا که به زمان‌های ساده‌تر و شادتر برمی‌گردد، برای آن ها آرامش ‌بخش خواهد بود.

5.    داستان سرایی

قصه گویی یک تکنیک تبلیغاتی است که در سال های اخیر سر و صدای بسیاری به پا کرده است. اساساً، این تکنیک قصه ای در مورد کسب و کار، محصول یا خدمات شما روایت می کند، به گونه ای که خدمات شما برای مخاطب ملموس می شود.  

بهترین روش های تبلیغات موثر
بهترین روش های تبلیغات موثر

داستان سرایی می تواند به روش های مختلفی انجام شود. بسیاری از شرکت ها از داستان سرایی برای بیان ارزش های خود استفاده می کنند. به صفحه اصلی پاتاگونیا نگاهی بیندازید. پاتاگونیا یک خرده‌فروش لباس است، اما شما تصویری از وسایل کمپینگ یا کفش‌های پیاده‌روی در صفحه اصلی آن نمی‌بینید. درعوض، مطالبی را در مورد مبارزه با نژاد پرستی مشاهده می‌کنید. این موضوع به قدری در تار و پود این شرکت بافته شده است که نام آن را در نوار ابزار و در کنار گزینه "فروشگاه" مشاهده می کنید. این عناصر همه بخشی از یک داستان هستند و نشان می‌دهند که پاتاگونیا یک شرکت مأموریت محور است که برای حمایت از ارزش ‌های محیط ‌زیستی و برابری نژادی به وجود آمده است. برخی کسب کارها به دلیل عدم شناخت روش های بازاریابی و نحوه انتقال پیام خود، نتیجه ای از تبلیغ خود دریافت نمی کنند. برای دریافت بیشترین بازدهی از تبلیغات، بهتر است با انواع روش های بازاریابی و نحوه کار آن ها آشنا باشید.

برای مشاهده آموزش کمپین های تبلیغاتی کلاسیک و دیجیتال – کلیک کنید  

6.    تایید اجتماعی

وقتی بحث تست یک محصول یا خدمات جدید می شود، ممکن است افراد در مورد استفاده از آن با تردید هایی روبرو شوند. حتی اگر بازی بازاریابی شما بسیار قوی باشد، مشتریان به اندازه‌ای باهوش هستند که بدانند برندها می‌خواهند ظاهرشان را خوب جلوه دهند. به همین دلیل است که تکنیک تایید اجتماعی بسیار قدرتمند واقع می شود. تایید اجتماعی به این معنی است که اجازه دهید دیگران به جای شما صحبت کنند. این ویژگی به مخاطبان شما اجازه می‌دهد ببینند شما تنها کسی نیستید که فکر می‌کند برندتان بسیار عالی است؛ بلکه افراد دیگر نیز برند شما را تایید می کنند.

7.   تاییدیه ها

یکی از تبلیغات های تلویزیونی که اخیرا در آمریکا پخش شد، تبلیغات پرواکتیو (Proactiv) بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از مشخصه های اصلی این تبلیغات، حضور افراد مشهور بود؛ از جسیکا سیمپسون گرفته تا جاستین بیبر. امروزه در سراسر شبکه های اجتماعی شاهد این تکنیک تبلیغاتی هستیم. همکاری بین مک دونالد و خواننده کلمبیایی جی بالوین را در نظر بگیرید. بالوین در تبلیغات ظاهر شد و تی شرت های مارک دار برای غول فست فود جهان ساخت! زمانی که یک برند با ستاره ‌ها ارتباط برقرار می کند، می‌تواند از قدرت این اینفلوئنسرها استفاده کند تا اعتبار خود را افزایش دهد.

8.   آمار و ارقام

این تکنیک تبلیغاتی برخلاف چیزی که به نظر می رسد، بسیار ساده است؛ تبلیغاتی که بر حقایق، ارقام و آمار متکی است. این تکنیک در تبلیغ هایی که ایمنی و اعتماد در آن ها حرف اول را می زند، استفاده می شود، مانند تبلیغات های داروسازی، لوازم بهداشتی، خودرو و بیمه.  

آموزش شیوه های تبلیغات موثر
آموزش شیوه های تبلیغات موثر

 

9.  متقاعد سازی عاطفی

نقطه مقابل تکنیک آمار و ارقام، متقاعدسازی عاطفی است. هدف این تکنیک تبلیغاتی برانگیختن یک احساس قوی در مخاطب می باشد. این احساس ممکن است مثبت باشد، مانند شادی یا ذوق، یا حسی منفی مانند خشم یا ترس. این نوع تبلیغ را در خطرات ناشی از سیگار مشاهده می کنید. این تصویر بسیار ناراحت کننده می باشد و یک یادآوری تلخ از مضرات سیگار است. دفعه بعد که به برداشتن یک پاکت سیگار فکر می‌کنید، ممکن است تصویر ترسناک این تبلیغ در ذهن شما بچرخد. و این تمام هدف تکنیک متقاعدسازی عاطفی است.

10.  تبلیغات پیشبردی

تبلیغات پیشبردی یکی از تکنیک های تبلیغاتی است که وقتی آن را در عمل بیینید، از آن آگاه می شوید. تمام هدف یک تبلیغ، اعلام خود است و با ظهور شبکه های اجتماعی، ما شاهد هستیم که این نوع تبلیغات به یک روش پرکاربرد تبدیل شده است. مسابقات شبکه های اجتماعی یک راه عالی برای راه اندازی سریع و آسان تبلیغات پیشبردی هستند. در این نوع تبلیغات، معمولاً از مخاطب خواسته می شود که آن برند را دنبال کنید و یک یا دو دوست خود را در بخش نظرات تگ کنید تا شانس برنده شدن داشته باشید. این روش تبلیغاتی به کسب و کارها اجازه می دهد تا از منابع دنبال کنندگان خود استفاده کند. در ایده آل ترین حالت ممکن، برخی از دوستانی که تگ شده اند شروع به دنبال کردن صفحه شرکت شما در شبکه های اجتماعی می کنند و در نهایت ممکن است مشتری شوند.

از کدام تکنیک تبلیغاتی استفاده کنیم؟

صد ‌ها تکنیک تبلیغاتی وجود دارد که می‌توانند به شما در بهبود پیام ‌رسانی، جلب توجه مشتری و ایجاد یک برند قوی‌تر کمک کنند. این تکنیک ‌ها در تمام بسترها کار می‌کنند، از بسترهای دیجیتالی مانند بازاریابی اجتماعی و ایمیل مارکتنینگ گرفته تا گزینه‌های آنالوگ مانند تبلیغات چاپی و رادیویی. در واقع، مهم نیست که چگونه به مخاطبان خود دسترسی پیدا می کنید، استفاده از تکنیک های تبلیغاتی مناسب باعث می شود که بینندگان برند شما را به خاطر بسپارند. در همین راستا، فرادرس آموزش های مفیدی را در رابطه با قواعد و قوانین حاکم بر شبکه‌ های اجتماعی تهیه کرده است. لینک مشاهده این مطلب را در ادامه مشاهده می کنید: 

آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی – کلیک کنید

نظر خود را درباره «آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر - 10 روش موثر برای تبلیغات» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با شیوه های تبلیغات موثر - 10 روش موثر برای تبلیغات فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.