زمان مطالعه: 3 دقیقه
لحظه های ماندگار المپیک زمستانی؛ دستاوردی بزرگ برای سیستم ناسالم ورزش روسیه

لحظه های ماندگار المپیک زمستانی؛ دستاوردی بزرگ برای سیستم ناسالم ورزش روسیه

چهار سال قبل IOC با درخواست تجدید نظر 28 ورزشکار روس موافقت کرد تا 168 ورزشکار روس حق شرکت در پیونگ چانگ را کسب کنند.

کمیته بین المللی المپیک چند روز مانده به شروع مسابقات زمستانی 2018 با تغییر وضعیت 28 ورزشکار روس وارد آشفتگی شد. ستاد داوری قوانین ورزشی دو هفته قبل از مسابقات اعلام کرد که مدارک کافی برای محکوم کردن ورزشکاران روس که بعضی از آنها مدال آوران مسابقات 2014 سوچی بودند، وجود ندارد. این خبر به آن معنی بود که ورزشکاران می توانستند در مسابقات پیونگ چانگ شرکت داشته باشند و به نوعی ضربه ای دیگر به اعتبار مدیریت امور دوپینگ کمیته المپیک وارد کرد.

***

  • آغاز محرومیت روس ها در ریو

نتیجه این خبر سوالات بیشتری را درباره مسئولین  I.O.C(کمیته بین المللی المپیک) و ریاست آن توماس باخ ایجاد کرد. باخ یک بار ریاست دادگاه را بر عهده داشت و در آن زمان جان کوتس که مدت ها از اعضای ارشد I.O.C بود، ریاست دادگاه را برعهده داشت.

این رسوایی در ابتدا در تابستان سال 2016 در ریو دو ژانیرو رخ داد. در ماه سپتامبر آن سال، پس از یک بررسی طولانی و با تاخیر، چندی از ورزشکاران، مربیان و مقامات رسمی محکوم شده و کمیته ملی المپیک روسیه از حضور در بازی های پیونگ چانگ  محروم شد.

****

  • یونیفورم های متفاوت ورزشکاران روسیه

در پاسخ به انتقاد بسیاری از جوامع ضد دوپینگ، کمیته ملی المپیک اعلام کرد ورزشکاران روسی که دوپینگ نکرده اند می توانند با یونیفورم های متفاوت با نام "ورزشکاران المپیک از روسیه( ورزشکاران کمیته المپیک روسیه) " در این مسابقات حضور پیدا کنند.

کمی بعد اعلام شد که 169 ورزشکار روس می توانند در مسابقات شرکت کنند؛ یکی از بزرگ ترین کاروان های شرکت کننده در این مسابقات و تنها هشت نفر کمتر از کاروان 177 نفره شرکت کننده در مسابقات سال 2010 ونکوور.

***

  • حمایت دولت روسیه از ورزشکاران

معاون نخست وزیر روسیه، ویتالی موتکو، که سابقا وزیر ورزش هم بود، پس از شنیدن این حکم اعلام کرد که دولت حمایت خود را از دیگر ورزشکاران بر نخواهد داشت تا همه آنها بتوانند به طور قانونی در مسابقات پیونگ چانگ  شرکت کنند. وی در این خصوص گفت: اگر I.O.C آنها را قبول نکند، قطعا ورزشکاران خود را در دیگر مراجع مثل  C.A.S حمایت خواهیم کرد.

البته نتیجه بررسی C.A.S درباره گروه 28 نفره از ورزشکاران به این معنی نبود که آنها به این بازی ها دعوت می شوند، حتی اگر هم محکوم نمی شدند، نشانگر جواز ورود آنها به پیونگ چانگ نبود.

به گفته دادگاه ورزشی، تصمیم مبنی بر محرومیت ورزشکاران به علت ناکافی بودن مدارک به دست آمده برای دریافت نتیجه درست تغییر کرد و با مدارکی که علیه روس ها وجود داشت، نمی شد ورزشکاران را به تخطی و زیر پا گذاشتن قوانین دوپینگ محکوم کرد.

***  

  • جشن روس ها

البته این دادگاه 11 نفر از ورزشکاران را به نقض قوانین متهم کرد و از حضور آنها در پیونگ چانگ  جلوگیری کرد، اما این را هم اعلام کرد که آنها می توانند در المپیک های بعدی شرکت داشته باشند.

3 درخواست تجدید نظر دیگر نیز در ادامه بررسی شدند و یک ورزشکار هم از دادن درخواست تجدید نظر خودداری نمود.

روسیه این اقدام را جشن گرفت و یکی از شبکه های این کشور مسابقه قهرمانی اسکی الکساندر لگکوف در سال 2014 را پخش کرد، یکی از ورزشکارانی که درخواست تجدید نظر او مورد تایید قرار گرفت.

***

  • تاکید بر پاک بودن ورزشکاران روس

الکساندر ژوکوف، رئیس کمیته المپیک روسیه گفت: ما از همان ابتدای کار روی این موضوع که ورزشکارانمان در مسئله دوپینگ دخالت نداشتند اصرار ورزیدیم و البته، حالا هم از اینکه نامشان پاک شده و عناوینشان به آنها بازگردانده شده خوشحال هستیم.

رئیس جمهور روسیه نیز در برنامه تلویزیونی روستوف آن دان، در این باره گفت: این، حرف ما که بخش بسیار عمده ای از ورزشکارانمان پاک هستند را ثابت کرد. ما باید به سمت دیگر دعوی نیز احترام بگذاریم. برای همین هم نباید از سمت ما نشانی از شادی و نشاط دیده شود، باید درباره این موضوع خونسرد و آرام باشیم.

***

  • عواقب شهادت روچنکوف

پرونده دوپینگ علیه روسیه، در ابتدا به شهادت رئیس سابق آزمایشگاه تست دارو، گریگوری روچنکوف شکل گرفت. روچنکوف که در سال 2018 در ایالات متحده آمریکا مخفی شده بود، از جزئیات ساخت مواد غیر مجاز برای ورزشکاران، تحت نظر مستقیم مقامات دولتی روسیه پرده برداری کرد.

شهادت او در کنار مدارکی که از آزمایشگاه به دست آمده بود این اجازه را به کمیته بین المللی المپیک داد تا بررسی های خود را آغاز کند. توماس باخ، رئیس کمیته بین المللی المپیک، این مسئله را حمله ای بی سابقه به تمامیت المپیک و ورزش دانست.

***

  • لکه ای سیاه در پیکره ورزش

چندی بعد وکیل مدافع روچنکوف در خصوص تصمیم C.A.S گفت: ورزش مرده است. تصمیم C.A.S این را ثابت می کند که بعضی کشورها می توانند هر کاری که خواستند انجام دهند. تصمیم امروز برای همیشه به عنوان لکه ای سیاه بر پیکره ورزش خواهد ماند. این کار تنها مجازات کوچکی را برای برخی ورزشکاران خواهد داشت، اما برای بیشتر آنها کلید خروج از زندان خواهد بود. در نهایت تصمیم C.A.S باعث جسور کردن متقلبان و سخت تر کردن مسیر پیروزی برای ورزشکاران سالم می شود. این دستاوردی دیگر برای سیستم فاسد دوپینگ روسیه و خصوصا پوتین است.

در پیونگ چانگ، ورزشکاران کمیته المپیک روسیه با 2 طلا، 6 نقره و 9 برنز و کسب 17 مدال در مجموع، رتبه سیزدهم را از آن خود کردند.

نظر خود را درباره «لحظه های ماندگار المپیک زمستانی؛ دستاوردی بزرگ برای سیستم ناسالم ورزش روسیه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره لحظه های ماندگار المپیک زمستانی؛ دستاوردی بزرگ برای سیستم ناسالم ورزش روسیه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.