زمان مطالعه: 2 دقیقه
روزی که تیم ملی فرانسه لباس راه راه سبز و. سفید پوشید!

روزی که تیم ملی فرانسه لباس راه راه سبز و. سفید پوشید!

در جام جهانی 1978 تیم ملی فرانسه یک بار، با پیراهن راه راه سبز و سفید، شورت آبی و جوراب قرمز به میدان رفت.

مهدی زارعی- ساعت 14:30 روز 10 ژوئن سال 1978، لحظه ای بود که سوت آغاز دیدار دو تیم فرانسه و مجارستان در روز سوم دیدارهای جام جهانی در استادیو خوزه ماریا مینه یا شهر ماردل پلاتا زده می شد. هر دو تیم مقابل ایتالیا تن به شکست داده بودند و هر دو تیم هم در دیداری جنجالی مقابل آرژانتین میزبان باختند تا مسابقه روز سوم آنها در برابر هم، دیداری کاملا تشریفاتی باشد.

90 دقیقه تا شروع مسابقه مانده بود که بازیکنان دو تیم وارد میدان شدند تا آخرین تمرین قبل از مسابقه را در ورزشگاه انجام دهند. لحظاتی بعد، آنری میشل هافبک تیم فرانسه و کاپیتان باشگاه نانت متوجه مساله عجیبی شد. او هم مثل سایر بازیکنان فرانسه آماده بود تا در برابر مجارستان با پیراهن دوم فرانسه به میدان بروند؛ پیراهن سفید، شورت آبی و جوراب قرمز.

اما میشل متوجه شده بود که مجارها هم سفید پوشیدند. او به سمت آندراس توروسیک مهاجم مجارستان رفت و از او پرسید: امروز پیراهن سفید می پوشید؟

پاسخ توروسیک مثبت بود. میشل گفت:

 

ولی امروز فرانسه قرار است با پیراهن سفید بازی کند.

 

مشکلی که وجود داشت این بود که مجارها هم لباس قرمز خود را به ورزشگاه نیاورده بودند؛ درست مثل فرانسوی ها که لباس آبی خود را همراه نداشتند و آن را 400 کیلومتر دورتر و در بوینوس آیرس جا گذاشته بودند.

مسوولان فرانسوی مطمئن بودند تا در برابر مجارها باید سفید بپوشند تا این که هنری پاترله از اعضای کادر فنی فرانسه متوجه شد که مشکل از کجا به وجود آمده است. او گفت:

 

تقصیر من است. توافقنامه فیفا در مورد رنگ پیراهن دو تیم، بند دیگری هم داشت که من هرگز آن را نخواندم. 

 

تنها کاری که به نظر می رسید، رفتن به بوئنوس آیرس بود. مساله ای که موجب تعویق مسابقه می شد و 23127 تماشاگر را خسته و عصبی می کرد. اما یک کار ساده تر هم می شد انجام داد. به این ترتیب،  یک اتمبیل پلیس آژیر کشان به سمت باشگاه اتلتیکو کیمبرلی رفت تا لباس های راه راه سبز و سفید این تیم را برای فرانسوی ها بیاورد. در باشگاه کیمبرلی فقط  16 دست از این لباس ها موجود بود و به همین خاطر، بعضی بازیکنان مجبور شدند پیراهنی را بر تن کنند که شماره پشت آن، با شماره روی شورت آبی رنگ شان متفاوت بود. از جمله دومینیک روشتو که با شورت آبی رنگ شماره 18 و پیراهن شماره 7 وارد زمین شد. البته که برای مسوولان فیفا، شماره روی شورت فرانسوی ها نسبت به شماره پشت پیراهن شان اولویت داشت.

به این ترتیب فرانسه برای اولین و آخرین بار در تاریخ فوتبال خود، با پیراهن راه راه سبز و سفید، شورت آبی و جوراب قرمز به میدان رفت. کریستین لوپز در دقیقه 23 راه راه پوشان را پیش انداخت و مارک بِردول(38) و دومینیک روشتو(42) گلهای بعدی را زدند و در این بین، سفیدپوشان مجار هم فقط یک گل توسط ساندور ژامبوری در دقیقه 41 به ثمر رساندند. مسابقه(3-1) تمام شد و هر دو تیم از جام کنار رفتند.

برای مسوولان مجار چندان بد هم نبود. آنها می دانستند که چند نفر از بازیکنان مجار قصد برگشت به کشور خود را ندارند و می خواهند تبعه کشوری از بلوک غرب شوند. بازگشت سریع به مجارستان، به این معنا بود که هیچ یک از مجارها در آرژانتین باقی نخواهند ماند.

 

نظر خود را درباره «روزی که تیم ملی فرانسه لباس راه راه سبز و. سفید پوشید!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روزی که تیم ملی فرانسه لباس راه راه سبز و. سفید پوشید! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.