زمان مطالعه: 3 دقیقه
جنجالی ترین رقابتهای انتخابی در قاره آفریقا

جنجالی ترین رقابتهای انتخابی در قاره آفریقا

در سال 1994 در رقابتهای انتخابی جام ملتهای آفریقا همه اتفاقات جنجالی رخ داد؛ کنار کشیدن تیمها بعد از چند مسابقه، استفاده از بازیکن غیرقانونی و برد مشکوک با تفا

از دوره نوزدهم جام ملتهاي آفريقا، شكل برگزاري مسابقات مقدماتي تغيير كرد. تا قبل از اين دوره، تيمها به صورت حذفي و ديدارهاي رفت و برگشت در دور مقدماتي شركت مي‌كردند. اما از اين دوره به بعد، مرحله مقدماتي نيز به صورت گروهي انجام شد و برترين‌ها به مرحله نهايي راه يافتند. البته گاهي اوقات نياز بود كه مسابقاتي حذفي نيز برگزار شود تا تعداد تيمها به ميزان مورد نظر CAF كاهش يافته و آن‌گاه گروه بندي مقدماتي مشخص شود.

در مرحله انتخابی بازیها و در گروه نخست، گابن موفق به حذف کامرون شد. این دو تیم در بازیهای رو در رو، دو بار با هم (0-0) مساوی کردند اما کامرون به خاطر یک تساوی(0-0) با نیجر، یک امتیاز از گابن عقب افتاد و هرگز به این تیم نرسید.

نیجریه نیز در گروه دوم در آخرین دیدار دور رفت مقابل اتیوپی(1-0) باخت اما در دیدار برگشت(6-0) حریف را در هم کوبید و با 8 امتیاز و یک امتیاز برتری نسبت به اوگاندا راهی دور بعد شد.

در گروه سوم همه اتفاقات عجیب رخ داد. توگو بعد از چهار تساوی و دو شکست از رقابتها کنار کشید و مسابقات این تیم از جدول رقابتها حذف شد. الجزایر در روز 10 ژانویه 1993 برابر سنگال در داکار در حالی(2-1) پیروز شد که معروف قروف بازیکن الجزایر حق بازی نداشت. به این ترتیب این سیرالئون بود که با 10 امتیاز صدرنشین این گروه شد. الجزایر دوم و سنگال سوم شدند اما این سنگال بود که بازی باخته را برنده شد و به دور دوم صعود کرد.

در گروه چهارم زئیر و کنیا تا روز آخر پا به پای هم پیش آمدند. اما در جایی که تفاضل گل اهمیت فراوانی داشت، کنیا در روز 24 جولای (4-1) موزامبیک را شکست داد. غافل از این که زئیر یک روز بعد 7 گل به لسوتو می زند و با تفاضل گل بهتر راهی دور بعد خواهد شد.

زامبیا و زیمباوه در گروه پنجم دیدار روز پایانی خود را مقابل هم برگزار کردند و زیمباوه که برای صعود باید به برتری دست پیدا می کرد، تا دقیقه 80 از حریف پیش بود. اما زامبیا گل تساوی را به ثمر رساند تا صاحب 10 امتیاز شده و بالاتر از زیمباوه 9 امتیاز راهی دور نهایی گردد.

گروه ششم نیز با چهار تیم آغاز شد و بعد از کنار کشیدن چاد، دو مسابقه و دو شکست این تیم از جدول حذف و رقابتها با سه تیم ادامه یافت. دو تیم گینه و بوروندی در مسابقات خود صاحب یک برد و سه تساوی شدند، 5 گل زدند و 4 گل خوردند و در بازی رو در رو با یکدیگر، دو تساوی(2-2) کسب کردند.

مسابقه پلی آف دو تیم دو ماه بعد در لیبرویل( پایتخت گابن) برگزار و پس از تساوی(0-0)، گینه در ضربات پنالتی(5-4) برنده و راهی دور نهایی مسابقات شد.

در گروه هفتم تانزانیا و بورکینافاسو هم بعد از دو مسابقه از رقابتها کنار کشیدند تا غنا و لیبریا تنها با دو مسابقه تکلیف تیم صعود کننده را مشخص کنند؛ غنا با دو برد(2-0) و (1-0) راهی دور بعد شد!

دو تیم لیبی و موریتانی هم بدون انجام یک مسابقه از گروه هشتم کنار کشیدند و در شرایطی که هر چهار تیم باقیمانده گروه تا روز آخر، شانس صعود داشتند، مالی با برتری(2-1) برابر مصر راهی دور نهایی شد و مصر نیز یکی از تیمهای دوم بود که به دور بعد رسید.

 

در 26 مارس و در ديدار افتتاحيه ميزبان (0-2) از مالي باخت و وقتي در ديدار بعد با زئير مساوي كرد، حتي از گروه خود نيز بالا نيامد! رده‌بندي گروهها در پايان مرحله نخست به اين شكل بود:

گروه اول: زئير (3) مالي (2)‌ تونس (1)

گروه دوم: مصر (3) نيجريه (3) گابن (0)

گروه سوم: زامبيا (3) ساحل عاج (2) سيرالئون (1)

گروه چهارم: غنا (4) سنگال (2) گينه (0)

 

در مرحله يك چهارم نهايي زامبيا و مالي با يك گل از پس سنگال و مصر برآمدند تا ديدار نيمه‌نهايي را مقابل هم برگزار كنند. تيم زامبيا يك سال قبل 18 نفر از بازيكنان خود را در يك سانحه هوايي از دست داده بود. با بازيكنان جوان خود درخشان‌تر از گذشته ظاهر شد و با يك برد (4-0) راهي فينال شد. اما در سوي ديگر فينال نيجريه بود كه بعد از برد (2-0) مقابل زئير، در برابر ساحل عاج (2-2) مساوي كرد و آن‌گاه در ضربات پنالتي (4-2) اين تيم را شكست داد. يك روز قبل از فينال، ساحل عاج با نتيجه (3-1) مالي را شكست داد و سوم شد.

 اما در روز دهم آوريل، زامبيا در دقيقه 3 پيش افتاد. اما امانوئل آمونيكه در دقيقه 5 بازي را به تساوي كشاند. آمونيكه در ابتداي نيمه دوم، گل پيروزي تيم خود را به ثمر رساند و نيجريه براي اولين بار فاتح اين جام لقب گرفت. آقاي گل جام «رشيدي يكيني» بود كه 5 گل به ثمر رساند و عنوان بهترين بازيكن جام را نيز به خود اختصاص داد. در اين بازي‌ها در 20 بازي 44 گل زده شد و ميانگين 2.2 گل براي هر مسابقه به دست آمد. 273 هزار نفر از بازيها ديدن به عمل آوردند كه ميانگين 13650 تماشاگر براي هر مسابقه به دست آمد.

 

نظر خود را درباره «جنجالی ترین رقابتهای انتخابی در قاره آفریقا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره جنجالی ترین رقابتهای انتخابی در قاره آفریقا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.