زمان مطالعه: 2 دقیقه
بیوگرافی رشیدی یکینی

بیوگرافی رشیدی یکینی

داستان نیجریه در جام جهانی با یک پیروزی با ارزش آغاز شد؛ یک برد پرگل با یک شادی ماندگار از رشیدی یکینی که نام وی را در تاریخ جام جهانی ماندگار ساخت.

نیجریه اولین حضور خود را در جام جهانی به سال 1994 تجربه کرد. در آن سال شاگردان کلمنس وسترهوف هلندی در حالی پای به جام جهانی گذاشته بودند که با توجه به نتایج درخشان کامرون در سال 1990 همگان منتظر بودند که شگفتی دیگری از تیم های آفریقایی ببینند.

تیم نیجریه نیز در حالی پای به مسابقات گذاشت که تنها دو بازیکن این تیم در آفریقا بازی می کردند و سایرین در اروپا توپ می زدند. رشیدی یکینی بازیکن 9 نیجریه هم در آن زمان در ویتوریا ستوبال پرتغال بازی می کرد. یکینی که 23 اکتبر 1963 به دنیا آمده بود، طی سال های 1981 تا 1990 در نیجریه و ساحل عاج بازی کرد و پس از آن، 4 سال موفق را در ویتوریا ستوبال پرتغال گذراند و در 108 بازی 90 گل برای این تیم به ثمر رساند.

Remembering the great Rashidi Yekini

یکینی با درخشش در ستوبال راهی جام جهانی شد و اولین گل تاریخ فوتبال نیجریه در جام جهانی را در دقیقه 21 بازی مقابل بلغارستان به ثمر رساند. پس از آن وی با شادمانی ماندگار خود صحنه ای به یادماندنی برجای گذاشت. صحنه ای که برای همیشه یکینی را در جام جهانی ماندگار ساخت.

Rashidi Yekini: The untold story of 'The Goalsfather'

نیجریه پس از آن(2-1) از آرژانتین باخت و با برد(2-0) از یونان راهی دور دوم شد و هر چند در وقت اضافی(2-1) از ایتالیا باخت، اما نتیجه ای درخشان برجای نهاد که تا سال 2014 موفق به تکرار آن نشد. پس از آن یکینی در باشگاه‌هایی چون المپیاکوس، اسپورتینگ خیخون و زوریخ سوییس به بازی ادامه داد. مدتی را در الشباب عربستان و آفریکا اسپورتس ساحل عاج سپری کرد و در سال 2003 به لیگ نیجریه بازگشت.

Footballing legends remember Rashidi Yekini | TRUE Africa

وی در سال 2005 و در 41 سالگی مدت کوتاهی را در باشگاه آمریکایی گیت وی سپری و سپس ازفوتبال کناره گیری کرد. یکینی طی سال های 1984 تا 1998 در 58 بازی برای نیجریه به میدان رفت و 37 گل ملی به ثمر رساند.

او در جام ملتهای آفریقا نیز چهره ای تاثیرگذار بود. در 1988 در برد(3-0) مقابل کنیا یک گل به ثمر رساند و با نیجریه پس از کامرون عنوان نایب قهرمانی این مسابقات را به خود اختصاص داد. دو سال بعد در بردهای نیجریه مقابل مصر و ساحل عاج دو گل به ثمر رساند تا نیجریه هر دو بازی را(1-0) پیروز شود. یکینی در برتری(2-0) مقابل زامبیا نیز گل دیگری زد تا تعداد گلهای خود در تورنمنت را به 3 افزایش داده و دومین گلزن برتر تورنمنت شود. نیجریه هم پس از الجزایر مجددا عنوان دوم بازیها را به خود اختصاص داد. در انتخابی رقابتهای 1992 او در برتری(7-1) برابر بورکینافاسو پوکر کرد و در مرحله نهایی در برتری(2-1) مقابل کنیا، برد(1-0) برابر زئیر و برد(2-1) در دیدار رده بندی مقابل کامرون گلزنی کرد تا عنوان سوم تورنمنت را با نیجریه به دست آورده و آقای گل بازیها شود.

Rashidi Yekini Was My Football Idol - Garba Lawal - Latest Sports News In  Nigeria

رشیدی سرانجام با نیجریه فاتح جام ملت های 1994 شد. در حالی که در اوج دوران فوتبال خود قرار داشت و در مرحله مقدماتی در برد(6-0) برابر اتیوپی هت تریک کرد و دو گل نیز در برد(4-1) مقابل ساحل عاج به ثمر رساند. در مرحله نهایی 2 گل از سه گل تیمش مقابل گابن را وارد دروازه این تیم کرد و آن گاه دو گل در برد(2-0) مقابل زئیر زد. او در تساوی(2-2) مقابل ساحل عاج یک گل زد تا عنوان آقای گلی تورنمنت و بهترین بازیکن جام را از آن خود سازد.

Rashidi Yekini, le clochard céleste - Coupe d'Afrique des Nations - Légende  - 24 Janv. 2012 - SO FOOT.com

یکینی همچنین یک بار در سال 1988 در المپیک نیز حضور پیدا کرد. سرانجام در سال 2012 یکینی پس از دو سال افسردگی و مبارزه با بیماری های روحی از دنیا رفت. در هنگام مرگ 48 ساله بود و سه همسر و سه فرزند از خود برجای نهاده بود.

نظر خود را درباره «بیوگرافی رشیدی یکینی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی رشیدی یکینی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.