مطالعه: 2 دقیقه
رشته پلو مجلسی

رشته پلو مجلسی

رشته پلو مجلسی یکی از غذاهای مخصوص چهارشنبه سوری، شب عید، ایام عید و سیزده بدر است که طرفداران زیادی هم دارد و سرو این غذا در چنین مناسبت‌هایی مرسوم می‌باشد.

رشته پلو مجلسی یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی است. در تهران قدیم رسم بر این بود که در چهارشنبه سوری، شب سال نو و یا در یکی از روزهای عید نوروز و حتی در سیزده بدر، رشته پلو مجلسی درست می‌کردند. در ادامه با آشپزی آسمونی باشید تا طرز تهیه رشته پلو مجلسی را آموزش ببینید.

رشته پلو مجلسی

مواد لازم برای تهیه رشته پلو مجلسی

برنج ۲ پیمانه
رشته پلویی ۱۵۰ گرم
کشمش پلویی مقداری
روغن به میزان لازم
زعفران ۱ ق م
ران مرغ ۴ عدد
پیاز داغ ۳ ق غ
رب گوجه ۲ ق غ
پیاز، فلفل‌دلمه ۱ عدد
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
هل، دارچین، پاپریکا
به میزان لازم

 

رشته پلو مجلسی
رشته پلو مجلسی با مرغ

طرز تهیه رشته پلو مجلسی

ابتدا برنج را بشویید و از ۳ ساعت قبل با آب سرد خیس کنید. حال در یک قابلمه مناسب آب جوش بیاورید و بعد از جوشیدن آب، یک قاشق غذاخوری نمک به آن اضافه کنید. آب برنج از قبل خیس خورده را خالی کنید و برنج را داخل آب در حال جوش بریزید. (یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه کنید.) ۵ دقیقه مانده به زمان آبکش کردن برنج، رشته پلویی را به برنج اضافه کنید و بعد از ۵ دقیقه برنج و رشته را آبکش کنید.

کف قابلمه را مقداری روغن بریزید و ته دیگ مورد نظر را بچینید. مخلوط برنج و رشته را داخل قابلمه بریزید و سعی کنید مخلوط را به سمت وسط قابلمه جمع کنید تا در اثر تماس با دیواره‌های قابلمه، در حین مدت دم کشیدن برنج خشک نشود. با ته گفگیر حفره‌هایی به ارتفاع کل برنج روی قسمت‌های مختلف برنج ایجاد کنید تا بخار خارج شود و برنج خمیر نشود.

زعفران را در نصف استکان آب جوش حل کنید و استکان حاوی زعفران را در گوشه‌ای از قابلمه، روی برنج بگذارید تا کاملا دم بکشد و غلیظ شود. نصف لیوان آب جوش را با دو قاشق غذاخوری روغن مخلوط کنید و روی برنج بریزید.

حرارت زیر قابلمه را بالا ببرید تا پلو بخار کند. اول دم کنی و بعد درب قابلمه را ببندید و بعد حرارت زیر پلو را پایین بیاورید و نیم ساعت صبر کنید تا برنج کاملا دم بکشد. کشمش شسته شده را با کمی روغن تفت دهید و آن را برای تزیین غذا کنار بگذارید.

طرز تهیه مرغ زعفرانی

‌ران مرغ‌ را ته قابلمه بچینید. پیاز خردشده یا درسته و فلفل دلمه‌ای از هر کدام یک عدد را کنار مرغ‌ها قرار دهید. برای تهیه سس مرغ، پیاز داغ را داخل یک تابه جداگانه بریزید. ادویه‌ جات معطر هل، دارچین و پودر پاپریکا را همراه با زردچوبه و فلفل فراوان به پیازداغ اضافه کنید. رب گوجه‌ فرنگی را با مقداری روغن در تابه‌ ای تفت دهید. مقداری آب به آن اضافه کنید. حالا به میزان دل‌خواه نمک و آبلیمو به مواد اضافه کنید. نیمی از زعفران دم‌کرده را به سس مرغ اضافه کنید.

سس مرغ که به‌جوش آمد، آن را روی مرغ‌ها بریزید. اواسط پخت، از سس مرغ بچشید و چاشنی و نمک و فلفل آن را اندازه کنید. (می‌توانید ابتدا قبل از اضافه کردن سس مرغ، بعد از پخته‌شدن کامل مرغ‌ها، آن‌ها را سرخ کنید.) حالا برای سرو این غذا، یک دیس بزرگ انتخاب کنید.

پلو را داخل دیس بکشید و روی آن را با کشمش سرخ‌شده و پیاز داغ تزیین کنید و بعد مرغ زعفرانی‌ را نیز در کنار آن قرار داده و غذا را سرو نمایید.

نظر خود را درباره «رشته پلو مجلسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره رشته پلو مجلسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.