زمان مطالعه: 10 دقیقه
راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ نحوه جلوگیری از آن

راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ نحوه جلوگیری از آن

آشنایی با روش های کلاهبرداری ارز دیجیتال و معرفی راه هایی برای آنکه در دنیای رمز ارزها در دام کلاهبرداران قرار نگیریم.

مطمئنا تا کنون تبلیغات بسیار زیادی را در سراسر اینترنت دیده اید که شما را تشویق به سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال می کند. از معرفی ارزهای دیجیتال و توکن های جدیدالورود گرفته تا راه های یک شبه پولدار شدن، همگی می تواند به نوعی نشان دهنده انواع و اقسام روش های کلاه برداری باشد. از آنجایی که نظارت کلی بر روی نظام ارزهای دیجیتال وجود ندارد، شدت کلاهبرداری در آنها بسیار زیاد است و بنابراین سرمایه گذار باید تمامی جوانب کار را بسنجد و سپس اقدام به خرید ارز دیجیتال کند.

در این مقاله سعی خواهیم داشت انواع و اقسام روش های کلاهبرداری در دنیای ارزهای دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم و راه های جلوگیری و مقابله با آنها را شرح دهیم. تا پایان این مقاله با آسمونی همراه باشید.

کلاهبرداری به روش پانزی

روش پانزی تنها مربوط به ارزهای دیجیتالی نمی شود اما طی سالیان اخیر در این بستر نمود بسیار بیشتری پیدا کرده است. نحوه انجام کلاهبرداری به روش پانزی مشابه شرکت های هرمی می باشد. با این مضمون که طی آن، چند فرد سرمایه دار اقدام به ایجاد یک شرکت، دفتر و یا محل کار قلابی کرده و اعمال سودجویانه خود را بکار می بندند. در این روش، سرمایه گذار، جامعه هدف خود را افراد کم اطلاع قرار می دهد و اقدام به معرفی مجموعه خود به عنوان یکی از سودآور ترین مجموعه ها می کند.

این افراد اغلب، پیشنهاد سود حداکثری و بدون ضرر را به مخاطب می دهند. حال در نظر داشته باشید که با توجه به آنکه افراد تازه وارد، تنها ممکن است نام و پیشینه برخی از ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین را شنیده باشند، به راحتی با وعده درآمدهای بالا گول خورده و سرمایه خود را در اختیار این افراد قرار میدهند. حال طی مدت زمانی افراد جذب شده به ترتیب دوستان و آشنایان دیگر خود را به سرمایه گذاری در این مجموعه ها تشویق می کنند و مجموعه مذکور از پولی که از سطح های پایین تر دریافت می کند، سود افراد رده بالاتر را پرداخت می کند.

کلاهبرداری به روش پانزی
کلاهبرداری به روش پانزی

اجازه بدهید با یک مثال این موضوع را کاملا شرح دهیم:

فرض کنید فردی با نام A، تعداد 10 فرد تازه وارد را به سمت سرمایه گذاری سوق می دهد و از آنها مبلغ هزار دلار را دریافت می کند. حال بعد از مدتی میزانی سود را به این افراد پرداخت می کند. اکنون که اعتماد اعضا جلب شده است، آنها نیز هر کدام 5 فرد دیگر را به این پروژه دعوت می کند. در نظر داشته باشید که فرد مذکور تا همان ابتدای کار مبلغ 10 هزار دلار را دریافت کرده است و از آن می تواند حدود 5 هزار دلار را به خود افراد بازگرداند. (افراد بر این فکر خواهند بود که هزار دلار آنها محفوظ است و این مبلغ واریز شده تنها سود پول آنهاست!). بعد از معرفی اعضای جدید، هزینه ای که از آنها دریافت میشود، بخشی از آن در حساب فرد A باقی میماند و به واسطه آنکه این سیستم به صورت هرمی در حال افزایش است، میزان مبلغ دریافتی افراد رده بالاتر بیشتر خواهد شد. 

این روند تا حدی ادامه پیدا می کند که یا فرد کلاهبردار از درآمد خود رضایت پیدا کند و یا آنکه میزان سوددهی با سطح ضرر شخص برابری کند. در این حالت فرد کلاهبردار پول ها را برداشته و کلاهبرداری خود را کامل می کند و حال افراد هر سطح پایین تر، افراد سطح بالاتر را مسئول مالباختگی خود می دانند.

فروش توکن های تقلبی 

ارزهای دیجیتال اصلی، بر روی بلاکچین مختص خود سوار هستند. به عنوان مثال ارز دیجیتال بیت کوین، بر روی بلاکچین خود و ارز دیجیتال اتریوم بر روی بلاک چین اتریوم سوار است. با این حال، بلاکچین ها می توانند بستر ارزهای دیجیتال دیگری باشند و برای انجام کار مشخصی معرفی و عرضه می شوند. حال ممکن است فرد کلاهبردار یک توکن را ایجاد کرده و اقدام به معرفی آن نماید. 

در این صورت فرد کلاهبردار اعلام می کند که این توکن قرار است در آینده بسیار ارزشمند شود و قیمت آن بالا خواهد رفت. در این حالت افراد تازه وارد ممکن است اقدام به خرید توکن معرفی شده کنند و در ادامه حتی قابلیت فروش آنرا نیز نداشته باشند! در این صورت نه تنها پول این افراد از دست خواهد رفت، بلکه حتی نمی توانند ارز خریداری شده را به فروش برسانند و نه تنها کسی آنها را نخواهد خرید، بلکه ممکن است بعد از مدت زمانی، توکن گفته شده حذف شود.

یکی دیگر از شگردهای کلاهبرداری بر اساس توکن های جعلی، ساخت توکن ها با نام یکی از توکن های آماده عرضه است. به عنوان مثال فرض کنید قرار است توکنی با نام M-Coin عرضه شود که پشتوانه ای بسیار قدرتمند و آینده ای درخشان دارد. حال فرد کلاهبردار با ساخت یک توکن با نام M-Coin به صورت جعلی اقدام به معرفی آن به عنوان پروژه اصلی می کند و به واسطه آن، توکن را به فروش می رساند.

نمودار کندل ارز تقلبی
نمودار کندل ارز تقلبی

باید توجه داشت که هر توکن عرضه شده باید یک فراسوی روشن در آینده خود داشته باشد. معرفی توکن هایی که هیچ اطلاعاتی از آنها در دسترس نیست و یا آینده ای بسیار پیش پا افتاده و یا ناقص داشته باشند، مطمئنا ارزش خرید نخواهند داشت و می توان آنها را کلاهبردارانه دانست. علاوه بر این در صورتی که کانترکت توکنی در اختیار شما قرار می گیرد حتما، در ابتدا نام توکن را در اینترنت سرچ کرده و آنرا در صرافی ها و شبکه های اجتماعی جست و جو کنید تا سایت رسمی مربوط به آن را بیابید. سپس کد کانترکت های گفته شده را بررسی کرده و از صحیح بودن آن مطمئن شوید. 

به صورت کلی خرید توکن ها در ابتدای کار می تواند کمی حساس و خطرناک باشد. تا زمانی که توکن معرفی شده هدف مشخصی را دنبال نکند و پیشبردی در اهداف آن حاصل نشود، نمی توان آن توکن را ارزشمند و قابل سرمایه گذاری دانست.

کلاهبرداری به روش پامپ و دامپ

یکی از بی شرمانه ترین روش های کلاهبرداری، روش پامپ و دامپ، «Pump & Dump» می باشد. برای شناختن این روش کلاهبرداری، به ذکر یک مثال اکتفا می کنیم. فرض کنید شخص X، قرار است توکن P را روانه بازار کند. این توکن در زمان عرضه توسط شخص X و بسیاری از همکاران او در سطح فضای مجازی معرفی می شود. حال فرد Y با مبلغ 100 دلار اقدام به خرید توکن ها با ارزش 0.01 دلار می کند. در این حالت او 10 هزار توکن خریداری کرده است.

حال فرد Y، به عنوان یکی از فعالان و به اصطلاح نهنگ های ارز دیجیتال، اقدام به معرفی این ارز دیجیتال می کند و بسیاری به واسطه معرفی و پیشنهاد او، تمایل زیادی به خرید این ارز دیجیتال نشان می دهند. در صورت افزایش تقاضا، قیمت ارز دیجیتال طی چند روز می تواند به سرعت رشد کرده و پیشرفت خوبی داشته باشد. در این صورت، افراد با دیدن روند افزایشی افسار گسیخته ارز دیجیتال، به منظور سوار شدن بر روی این موج، قیمت به خرید ارز در قیمت هایی به مراتب بالاتر می کند. 

کلاهبرداری به روش پامپ و دامپ
کلاهبرداری به روش پامپ و دامپ

فرض کنید این ارز به مبلغ 1 دلار برسد. در این حالت شخص Y که با 100 دلار، ده هزار توکن را خریداری کرده بود، اکنون به صورت بالقوه به ارزش 10 هزار دلار، توکن را در اختیار خود دارد. او این توکن ها را روانه بازار می کند و همه آنها را به قیمت 1 دلار می فروشد. بعد از فروش رفتن این توکن ها، قیمت آنها به شدت ریزش کرده و به نزدیکی 0.01 یا حتی کمتر از آن می رسد. در این حالت فرد توانسته است با "پامپ کردن"، قیمت ارز را بالا برده و بعد از فروختن ارز، تمامی خریداران را "دامپ" کرده و یا قال بگذارد.

این روش بیشتر در شت کوین ها و میم کوین ها دیده می شود و پیرامون ارزهای با ارزش صورت نمی گیرد. شت کوین ها از آنجایی که به صورت مداوم دچار نوسانان متفاوت می شود، روش پامپ و دامپ در آنها عادی به نظر خواهد رسید و تله ای بسیار مرگ بار برای تازه واردین خواهد بود. در نتیجه باید همواره توجه داشت که سیگنال هایی که در زمینه خرید و یا فروش ارزهای دیجیتال دریافت می کنید، با تحلیل های تکنیکال و فاندامنتال توسط خودتان همراه شود تا گرفتار این اتفاق شوم نشوید.


در صورتی شت کوین ها و میم کوین ها را نمیشناسید، مقالات زیر را مطالعه کنید:

آشنایی با میم کوین؛ از ترول شدن تا سرمایه گذاری کلان

آشنایی با شت کوین؛ ویژگی و نحوه سودآوری با سکه هایی بی ارزش


اهدای ارز دیجیتال رایگان

طمع انسان هیچ موقع سیری نمی پذیرد. این موضوعی است که همواره ثابت شده است و انکاری بر آن وجود ندارد. با این حال فرد می بایست بر روی خود تسلط کافی را داشته باشد تا مانع از چیره شدن طمع بر عقلانیت انسان شود. بنابراین کلاهبرداران، به صورت عمده در تلاش هستند تا به واسطه طمع فرد، او را به دام بیاندازند. یکی از این روش های برانگیختن طمع، اهدای ارز دیجیتال رایگان و توکن هاست.

در نظر داشته باشید که ارز دیجیتالی که خرید و فروش میکنید، به نوعی پول واقعی به حساب می آید و در قبال تبادل آن به صورت واقعی، درآمد کسب خواهید کرد و یا متضرر خواهید شد. در نتیجه فردی که با ارائه پیشنهاداتی، اقدام به اهدای ارز دیجیتال رایگان می کند، مطمئنا کلاهبردار خواهد بود.

اهدای ارز دیجیتال رایگان
اهدای ارز دیجیتال رایگان

البته این روش را با دونیت کردن ارز دیجیتال اشتباه نگیرید! در این روش، فرد اعلام می کند که در قبال خرید مثلا 100 توکن، 100 توکن دیگر را به رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد. در این حالت توکن خریداری شده و جایزه آن به حساب شما واریز خواهد شد، اما آیا واقعا آن ارز دیجیتال ارزشمند است؟ اگر واقعا توکن خریداری شده ارزشمند باشد، آیا واقعا فرد آنرا به رایگان در اختیار شما قرار خواهد داد؟

کلاهبرداری فیشینگ در ارز دیجیتال

این روش از کلاهبرداری بیشتر در خصوص کیف پول های ارز دیجیتال دیده می شود. از آنجایی که بسیاری از کیف پول ها و صرافی های معتبر در سراسر دنیا، سیستم احراز هویت را اضافه کرده اند، کاربران ایرانی از حضور در این صرافی ها و داشتن کیف پول، محروم خواهند ماند. از آنجایی که صرافی معتبری نظیر بایننس ایران را تحریم و سپس افرادی را که حساب احراز هویت نشده داشتند را مسدود کرد، بسیاری از افراد با دریافت ایمیل های احراز هویت، به سرعت اقدام به ورود به لینک های نامعتبر خواهند کرد!

بگذارید باز هم با ذکر یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید نویسنده این مطلب، یک حساب در کیف پول تراست ولت دارد که نیازی به احراز هویت در حال حاضر ندارد. حال بعد از مدت زمانی، ایمیلی برای من ارسال می شود که "اگر تا سه روز آینده هویت خود را احراز نکنید، حسابتان مسدود خواهد شد، در نتیجه به سرعت از طریق لینک زیر اقدام کنید!"

در این صورت در صورتی که روی لینک کلیک کرده و اطلاعات خود را وارد کنید، حسابتان در کمترین زمان ممکن خالی خواهد شد و ارزهای دیجیتال خود را به سرعت از دست خواهید داد. در نتیجه توجه داشته باشید که کیف پول هایی نظیر تراست ولت و متامسک، برای ثبت نام از شما آدرس ایمیلی دریافت نمیکنند، در نتیجه نمی توانند برای شما ایمیل ارسال کنند و در صورتی که قرار بر احراز هویت باشد، به واسطه اعلانات داخل برنامه این اطلاعیه برای فرد ارسال می شود.

تفاوت لینک مقصد و آدرس گفته شده
تفاوت لینک مقصد و آدرس گفته شده

برای جلوگیری از این روش کلاهبرداری، می توان چندین روش مختلف را معرفی کرد:

  1. آنکه هیچگاه به ایمیل های دریافتی اعتماد نکنید و روی لینک های موجود در آن کلیک نکنید. سیستم جیمیل، به واسطه هوش مصنوعی فوق العاده ای که دارد، این گونه ایمیل ها را در دسته Junk و یا Spam قرار میدهد و در صورت باز کردن آن، هشدار امنیتی به کاربر خواهد داد.
  2. حتما آدرس وبسایتی که باز می کنید را از طریق مرورگر خود چک کنید. آدرسها با دامین های مربوط به سایت های کیف پول، کاملا مشخص هستند و هر آدرسی به غیر از آنها مطمئنا جعلی خواهد بود. قبل از کلیک بر روی لینک، اگر با موس بر روی لینک مربوطه بیاستید، در پایین صفحه سمت چپ مرورگر، آدرس سایتی که با باز کردن لینک به آن هدایت میشوید مشخص خواهد شد.
  3. در نظر داشته باشید، تمامی اعلامیه ها از طریق نرم افزار کیف پول و یا صرافی به شما اطلاع رسانی خواهد شد و نیازی به باز کردن ایمیل و کلیک بر روی هیچ لینکی نخواهد بود. همچنین فرستنده ایمیل را نیز به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید و حتما از کلیک بر روی لینک های ناشناس خودداری نمایید.

استخراج ابری رمزارز

ماین کردن و یا استخراج ارز دیجیتال، حتما باید به واسطه سیستم های بسیار قدرتمند در مزارع استخراج رمز ارز صورت بگیرد که هزینه خرید تجهیزات آنها بسیار زیاد خواهد بود و همچنین مصرف برق آنها سر به فلک خواهد کشید. تمامی این موارد باعث می شود که ماین ارز دیجیتال در وسعت کوچک اصلا مقرون به صرفه نباشد. در نتیجه یکی دیگر از روش های کلاه برداری، استخراج ابری رمز ارز می باشد. اما ممکن است بپرسید استخراج ابری به چه معناست؟

مزرعه ماین ارز دیجیتال
مزرعه ماین ارز دیجیتال

Cloud Mining اصطلاحی است که به صورت" استخراج ابری" ترجمه می شود. در این روش، فرد کلاهبردار ادعا می کند صاحب یک مزرعه بسیار بزرگ برای استخراج رمز ارز است و می تواند بخشی از این مزرعه را به شما اجاره دهد. در این صورت هر درآمدی که از آن واحدها حاصل شود، بخشی از سود به حساب شما واریز خواهد شد و از آنجایی که شخص تنها آن مزرعه را اجاره کرده است، مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه های جانبی نخواهد داشت و فقط از این قرارداد بسته شده سود کسب خواهد کرد و ضرری متحمل نخواهد شد.

(این روش خیلی آشنا به نظر می رسد، غیر از این است؟!)

این روش نوعی جدیدتر و مدرن تر از کلاهبرداری به روش پانزی است. اصلا مزرعه ای وجود ندارد که به واسطه آن ارزی استخراج شود. پول ها از تمامی اعضا جمع می شود و به سردسته ها پرداخت می شود و در نهایت نیز فرد کلاهبردار سرمایه اصلی را برداشته و در نهایت متواری خواهد شد.

نظر خود را درباره «راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ نحوه جلوگیری از آن» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره راه های کلاهبرداری ارز دیجیتال؛ نحوه جلوگیری از آن فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.