زمان مطالعه: 4 دقیقه
راهنمای ورود به دنیای جذاب بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه

راهنمای ورود به دنیای جذاب بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه

برای یادگیری و آموزش بورس و سرمایه گذاری باید با تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، روانشناسی بازار و ... آشنا شوید.

در چند سال اخیر شاهد موج عظیمی از مردم برای ورود به بورس و سرمایه گذاری در آن بوده ایم. مردمی که از یک سو شاهد تورم افسارگسیخته بودند و از طرفی با مشاهده قیمت بازارهایی مانند طلا، مسکن و ارز در پی یافتن راهی برای حفظ و افزایش سرمایه خود بودند.

در ادامه با ما همراه باشید تا ضمن معرفی اصطلاحات و اصول این بازار، شما را برای برداشتن قدمی محکم در این مسیر همراهی کنیم.

قبل از هر چیز باید بدانیم که ثبت نام کردن در بورس اولین مرحله خرید و فروش سهام است ولی نکته حایز اهمیت این است که با انواع روش های سرمایه گذاری در بورس، یعنی روش مستقیم و غیر مستقیم آشنا شویم.

سرمایه گذاری مستقیم در بورس

همانطور که از نام این روش پیداست، شما پس از دریافت کد بورسی و ثبت نام در کارگزاری، به صورت مستقیم و بدون هیچ واسطه‌ای اقدام به خرید و فروش سهام می کنید. البته این بدین معنا نیست که شما نمی توانید از مشاوره و یا کمک دیگران استفاده کنید، بلکه بدین معناست که دسترسی مستقیم خرید و فروش سهام و چیدن استراتژی معاملاتی به صورت کامل در دست خودتان بوده و شما تصمیم گیرنده نهایی هستید. در این لینک می توانید راهنمای کامل کارگزاری اقتصاد بیدار https://ebidar.com/register-in-bourse/ ثبت نام در بورس را مطالعه کنید و وارد دنیای جذاب سرمایه گذاری شوید.

این روش تسلط کاملی را به سبد سرمایه گذاری شما می دهد و البته که نیاز به زمان زیاد و تخصص فراوانی نیز دارد.

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم
سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم

سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم

سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

در این روش شما سرمایه خود را به یک گروه خبره و متخصص بازار سرمایه میسپارید و ایشان به نمایندگی از شما اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.

این روش خود به دو زیرمجموعه اصلی تقسیم می‌شود:

  • سبدگردانی
  • صندوق های سرمایه گذاری

مزیت این راهکار این است که سرمایه شما توسط متخصصین و حرفه ای های بازار مدیریت می شود و ریسک شما با دقت بسیار بالاتری مدیریت خواهد شد. البته این نکته نیز حایز اهمیت است که دیگر نیاز به اختصاص زمان زیاد برای مدیریت سرمایه خود ندارید.

سبدگردانی چیست؟

سبد گردان شخصی حقوقی است که سرمایه افراد را مدیریت می کند. با کمک تخصص و تجربه ای که اعضای تیم سبدگردانی دارند می توانند پس از انتخاب سهم های مستعد رشد، در زمان مناسب اقدام به خرید کنند. در حقیقت سبدگردان مسئولیت انجام معاملات از طرف شخص را برعهده می گیرد و در حساب خود شخص خرید و فروش را انجام می دهد.

در سبدگران اختصاصی به دلیل بهره گیری از دانش چندین فرد متخصص برای تحلیل و بررسی سهام، میزان سود کسب شده قابل قبول و در عمده موارد بیش از بازده شاخص می باشد. سبدگردان ها با توجه به ویژگی های افرادی که به آن ها مراجعه می کنند تصمیم به سرمایه گذاری در سهم ها با ریسک های متفاوت می گیرند. این ویژگی ها شامل میزان سرمایه، ریسک پذیری و بازده مورد انتظار افراد است.

صندوق های سرمایه گذاری چه انواعی دارند؟

صندوق های سرمایه گذاری با هدف توسعه بازار سرمایه و بهرمندی از افراد حرفه ای و متخصص، این امکان را برای سرمایه گذاران فراهم نموده تا از طریق تشکیل سبد متنوعی از دارایی و سهام ضمن دستیابی به بازدهی مناسب ، ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهند.

آیا سرمایه گذاری در بورس همیشه سود آور است؟

سرمایه گذاری در بورس مانند هر بازار دیگری نیاز به دقت و توجه دارد و سرمایه گذاری بی منطق می تواند سرمایه شما را در معرض خطر قرار دهد. نکته حایز اهمیت این است که سرمایه گذاری در بورس همیشه در طولانی مدت بازدهی بسیار بیشتری نسبت به باقی بازارها داشته است.

کدام روش سرمایه گذاری مناسب من است؟

اگر تخصص و زمان کافی دارید روش مستقیم و در غیر اینصورت روش غیر مستقیم برای شما مناسب تر است. البته باید دقت داشت باشید که حتی اگر خودتان خرید و فروش می‌کنید بهتر است برای کنترل ریسک سرمایه گذاری، بخشی از سرمایه خود را به در صندوق ها سرمایه گذاری کرده و یا به دست سبدگردان های مجاز بسپارید.

                                

سجام چیست؟

سجام توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی راه اندازی شده و مخفف سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه (sejam.ir) یک پلتفرم زیرساختی است و در واقع برای تجمیع اطلاعات مشتریان ایجاد شده است و خدمات جانبی دیگری مانند واریز وجه سود سهام نیز از طریق آن انجام می شود.

حداقل سرمایه برای ورود به دنیای سرمایه گذاری چقدر است؟

برای سرمایه گذاری مستقیم حداقل 500 هزار تومان و برای سرمایه گذاری مستقیم بستگی به صندوق و سبدگردان دارد که باید همان شرکت استعلام شود.

روش یادگیری بورس چیست؟

برای یادگیری و آموزش بورس و  سرمایه گذاری در بورس باید نکات و علوم زیادی را فرا بگیرید که از جمله آن می توان به تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی، مدیریت سرمایه و مدیریت ریسک، روانشناسی بازار و... اشاره کرد.

روش های آموزش و یادگیری بورس
روش های آموزش و یادگیری بورس

روش های آموزش و یادگیری بورس

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکی یا فنی روشی است که در آن، قیمت سهام در آینده را با توجه به قیمت و الگوی آن در گذشته پیش بینی می کنند. تحلیل گران تکنیکال معتقدند که همه چیز در قیمت سهام خلاصه می شود.

تحلیل بنیادی چیست؟

تحلیل بنیادی یکی از روش های تحلیل سهام است که در آن ارزش ذاتی اوراق بهادار با عوامل مختلف مورد ارزیابی قرار می گیرد. در تحلیل بنیادی تمام عواملی که ممکن است بر ارزش سهام اثر بگذارد مورد بررسی قرار می گیرد. این عوامل شامل پارامترهای درون شرکت و پارامترهایی که از بیرون سازمان بر آن شرکت اثر می گذارد می شود.

تابلوخوانی چیست؟

تمام اطلاعات سهام شرکت ها در سایت TSETMC.COM به صورت زنده و آرشیوی در دسترس است. به استفاده از اطلاعات سهام در تابلو مانند حجم معامله، درصد حقیقی حقوقی، میزان عرضه و تقاضا، مقدار صف و... تابلوخوانی گفته می شود. با استفاده از تابلوخوانی می توان به بسیاری از اتفاقات که در سهم در حال رخ دادن است پی برد.

مدیریت سرمایه چیست؟

مدیریت سرمایه که گاهی از آن با عنوان مدیریت ریسک نیز یاد می شود، دانش و مهارت سرمایه گذاری با کمترین ریسک و با هدف کسب بیشترین سود از بازار است.

خلاصه و جمع بندی

سرمایه گذاری در بورس به دو روش مستقیم و غیرمستقیم انجام می شود.

سرمایه گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری غیرمستقیم دارد.

کارگزاری اقتصاد بیدار امکان ثبت نام رایگان سجام و بورس را به صورت کاملا آنلاین فراهم کرده است.

آموزش بورس از اهمیت ویژه ای در مسیر سرمایه گذاری برخوردار است.

نظر خود را درباره «راهنمای ورود به دنیای جذاب بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره راهنمای ورود به دنیای جذاب بورس و سرمایه گذاری در بازار سرمایه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.