زمان مطالعه: 5 دقیقه
دیدارهای خاطره انگیز؛ برد سپاهان مقابل تاج در جام تخت جمشید

دیدارهای خاطره انگیز؛ برد سپاهان مقابل تاج در جام تخت جمشید

به بهانه مسابقه دو تیم سپاهان و استقلال، مروری داریم بر یک مسابقه خاطره انگیز دو تیم در نیم قرن قبل.

هفته یازدهم

سوم خرداد 1354، کیهان ورزشی شماره 1095

سپاهان (0) 1

لباس: پیراهن زرد، شورت آبی

بازیکنان: 1- محمد برزمهری (کاپیتان)، 2- مسعود تابش، 5-منوچهر کبیریان، 4-بهروز مردانی، 17- مختار بابایی، 8- محسن یزدخواست، 9- رضا دهقان، 6- حمید ولیوند، 7- رضا رحیمی، 10- احمد جفاری، 11- حمید ندیمیان

ذخیره ها: 1- مسعود رجایی، 3- مهدی اخوان، 15- عباس اعرابی، 14- مصطفی حیدری، 20- غلامرضا صفاپور

مربی: محمود یاوری

 

تاج (0) 0

لباس: پیراهن آبی، شورت سفید

بازیکنان: 1- ناصر حجازی، 4- اکبر کارگر جم، 19- سعید باغوردانی، 14- عباس نوین روزگار، 2- منصور پورحیدری، 8- علی جباری (کاپیتان)، 5- حسن نظری، 6- کارو حق وردیان(از دقیقه 53، 9- غلامحسین مظلومی)، 10- حسن روشن، 11- رضا عادل خوانی (از دقیقه 58، 21-حسین مددی)، 22-حسن ابراهیمی

ذخیره ها: حجت الله خاکسار تهرانی، 17-حسن نگارش، 28- جواد قراب

مربی: رایکوف

 

داور: محسن زمانی با کمک مجید جلودار و نعمت الله جلوه

گل:دقیقه 77 حمید ندیمیان برای سپاهان

اخطار: حسن روشن (تاج) و رضا رحیمی (سپاهان)

هوا: آفتابی

زمین: نیمه چمن

تماشاگر: بیش از 7000 تن

بهترین بازیکن: مجید برزمهری

ورزشگاه: باغ همایون اصفهان

(دوم خرداد 1354) تاج بار دیگر نیز در برابر نماینده دوم اصفهانی ها سر تسلیم فرود آورد و با حساب یک بر صفر مغلوب سپاهان شد. سپاهان که پس از پیروزی بر تیم دارایی خود  را بازیافته است به همراه مربی فداکار خود همچنان در اندیشه حفظ موقعیت سال پیش و به دست آوردن مکانی مناسب در جدول رده بندی و جمع تیم های شهرستانی است. دیروز نیز تاج قربانی دیگری بود از تهران برابر بازیکنان فداکار، پرتلاش و جنگنده سپاهان. با اینکه سپاهان در این بازی با تنها گل ندیمیان پیروز شد ولی اگر از موقعیت های به دست آمده استفاده می کرد که حاصل اشتباهات سخت مدافعان و دروازه بان تاج بود نتیجه اش غیر از این بود.

 در این دیدار تمام 11 تن بازیکن اصفهانی که در طول 90 دقیقه تغییر نکردند برابر تیم صاحب مکان و صاحب نام تهرانی خود به آنچه سزاوارش بود رسیدند.

مرصاد نیوز | تصوير:رحیمی و تابش در 40 سال پیش

تاج قبل از اینکه بازی را برابر سپاهان ببازد در نزد خود مغلوب اختلافات داخلی شد. زیرا قبل از انجام مسابقه و در هتل برخورد شدیدی بین رایکوف و عزت الله جانملکی پیش آمده بود که منجر به بازی نکردن این بازیکن گردید.

جریان حادثه چنین بوده که جانملکی به اتفاق غلامحسین مظلومی و منصور پورحیدری پیش از انجام مسابقه و در هتل محل اقامت خود مشغول ورق بازی بودند که ناگهان رایکوف وارد معرکه می شود. مظلومی و پورحیدری از پنجره اتاق فرار می کنند و تنها جانملکی می ماند. در این لحظه رایکوف به شدت به جانملکی توهین می کند و ورق ها را پاره کرده  و دور می ریزد. جانملکی هم که از رفتار رایکوف خشمگین شده بود به رایکوف می پرد و اگر در این موقع دیگر بازیکنان و سرپرست تیم وارد معرکه نمی شدند کار بالا می گرفت.

 دامنه این اختلاف و بگومگو نیز به زمین مسابقه کشیده شد. به طوری که در اواسط نیمه دوم برخورد دیگری بین حسن روشن و حسین مددی رخ داد که غلامحسین مظلومی مانع درگیری شدیدتر این دو شد.

مسابقه در میان ابراز احساسات شدید تماشاگران طرفدار دو تیم آغاز شد و هنوز یک دقیقه بازی سپری نشده بود که سپاهان از جناح راست تاج صاحب یک ضربه کرنر شد. حمید ندیمیان بازیکن موفق سپاهان توپ را روی دروازه تاج فرستاد که ناصر حجازی با پرشی خوب توپ را از محوطه خطر دور کرد. پس از این حادثه اشتباه کارگر جم و پورحیدری که می خواستند توپ را به حجازی بسپارند توپ از دست دروازه بان تاج رها شد و می رفت که وارد دروازه بدون صاحب شود که کارگر جم این توپ را به سختی به کرنر فرستاده و دروازه تاج را از یک خطر حتمی نجات داد.

باشگاه فوتبال تاج تهران در فصل ۵۴–۱۳۵۳ - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حملات سپاهان همچنان ادامه یافت و طی آن نوین روزگار بار دیگر در دقیقه 8 ناجی دروازه خود شد. زیرا ضربه سنگین ولیوند دور از دسترس حجازی می رفت وارد دروازه تاج شود. همکاری خوب جباری و ابراهیمی در دقیقه 12 درون محوطه 18 قدم سپاهان خطرآفرین شد که منوچهر کبیریان به سختی توپ را به کرنر فرستاد. بازی پس از این صحنه حالت متعادل به خود گرفت تا اینکه در دقیقه 20 سعید باغوردی در پی حمله مهاجمان سپاهان توپ را به کرنر فرستاد. رضا دهقان این ضربه را نواخت. توپ در این موقع نصیب رضا رحیمی مهاجم خوب سپاهان شد که شوت این یکی از بغل دروازه تاج گذشت.

دقیقه 27 حسن روشن که در کمند مختار بابایی اسیر شده بود یک لحظه فرصت یافت و با ضربه ای دقیق از پشت محوطه 18 قدم می رفت تا دروازه سپاهان را بگشاید که توپ مماس با دیرک افقی اصفهان به خارج رفت. تا پایان وقت اول مهاجمان دو تیم صاحب موقعیت هایی شدند که هر بار مدافعان دو تیم سد راه مهاجمان تیم دیگر شدند.

نیمه دوم

 تیم های تاج و سپاهان با آرایش وقت  اول  آغاز کردند. با این تفاوت که تاج دست به تعویض دو بازیکن زد. در حالی که اصفهانی ها با همان بازیکنان تا پایان مبارزه کردند. بازی تا دقیقه 62 بیشتر در میانه میدان جریان داشت. تا اینکه حسین مددی در این لحظه پا به توپ وارد محوطه 18 قدم سپاهان شد و در حالی که تنها برزمهری را پیش رو داشت و می توانست خطرآفرین باشد توپ را به حسن روشن سپرد که این بازیکن توپ را از دوازده متری و در فرصتی عالی از بالای دیرک افقی به خارج فرستاد و همین مساله باعث برخورد روشن و مددی گردید. 5 دقیقه بعد از این حادثه ولیوند می توانست دروازه تاج را باز کند که توپ نواخته شده از فاصله 25 متری راهی خارج شد.

برزمهری در دقیقه 70 بار دیگر با فداکاری دروازه اصفهان را نجات داد. غلامحسین مظلومی در این لحظه درون محوطه 18 قدم و در یک موقعیت عالی مواجه با خروج به موقع دروازه بان سپاهان شد و توپ را از دست داد.

محسن یزدخواستی هافبک خوب سپاهان در دقیقه 77 از وسط میدان پس از به جا نهادن دو بازیکن تاجی (پورحیدری و نوین روزگار) توپ را در داخل محوطه 18 قدم به حمید ندیمیان سپرد که این یکی با بهره گیری از اشتباه حجازی و با شلیکی عالی دروازه تاج را گشود. پس از این برد بازی رنگ خشونت به خود گرفت و مدافعان تاج به ویژه دفاع چپ این تیم (منصور پورحیدری) با خشونت های خود سعی در خنثی کردن حملات سپاهانی ها داشتند.

دقیقه 82 احمد جفاری می رفت تا دومین گل خود را در غیاب حجازی وارد دروازه تاج کند که اکبر کارگرجم تنها مدافع موفق تاج خطر را بار دیگر دفع کرد. چهار دقیقه مانده به پایان مسابقه غلامحسین مظلومی می توانست گل تساوی تاج را به دست آورد که درخشش مجدد برزمهری و پرش به موقع او دروازه سپاهان را نجات داد و تیم خود را برای دومین بار صاحب پیروزی کرد.

اصفهان- رحیم جدی

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دیدارهای خاطره انگیز؛ برد سپاهان مقابل تاج در جام تخت جمشید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دیدارهای خاطره انگیز؛ برد سپاهان مقابل تاج در جام تخت جمشید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.