زمان مطالعه: 9 دقیقه
دلیل شوره سر و روشهای درمان

دلیل شوره سر و روشهای درمان

شوره سر اختلالی است که بیشتر ما آن را تجربه کرده ایم. این موضوع برای کسانی که به سلامتی و زیبایی خود اهمیت می دهند ظاهری نا خوشایند دارد.

شوره سر از بیماری های مزمن شایع پوست سر مشخص می شود. اگر چه این مشکل مسری نیست و به ندرت شدید است، باعث خجالت فرد می شود و درمان شوره سر دشوار است. خوشبختانه این مشکل را عموما می توان کنترل کرد. موارد خفیف شوره ی سر تنها به شست و شوی روزانه با یک ماده تمیزکننده ملایم نیاز دارند. موارد شدید آن اغلب به شامپوهای داروئی جواب می دهند. با آسمونی همراه باشید.

علائم

دلیل شوره سر و روشهای درمان
دلیل شوره سر و روشهای درمان

تشخیص علائم شوره سر برای بسیاری از نوجوانان و بزرگسالان کار ساده ای است، ورقه های چرب و سفید رنگ پوست مرده که روی مو و شانه ها ظاهر می شوند و احتمالا احساس خارش پوست سر. این بیماری در طول فصول پاییز و زمستان، وقتی که گرمای داخل خانه در خشکی پوست نقش دارد تشدید پیدا می کند و در طول تابستان این بیماری بهبود پیدا می کند. نوعی از شوره سر که کلاه گهواره نام دارد که  نوزادان را تحت تاثیر قرار می دهد. این اختلال که باعث پولک پولک شدن پوست سر می شود بیشتر در بین نوزادان تازه به دنیا آمده شایع است، اما در هر زمانی در طول دوره کودکی اتفاق می افتد.اگر چه این نوع شوره سر باعث نگرانی والدین می شود اما خطرناک نیست و معمولا به خودی خود و وقتی نوزاد سه ساله شد از بین می رود. علائم دیگر این مشکل شامل موارد زیر می شود:

  •  پوست ورقه ورقه و خشکی که در آب و هوای سرد اوضاح وخیم تری پیدا می کند
  • خشکی پوست در ناحیه صورت، پیشانی، گوش یا ابرو
  • پوست ورقه ورقه در سینه یا قسمت های مودار دیگر بدن
  • نواحی چرب در پوست سر چرب یا قسمت های دیگر بدن
  • قرمزی خفیف در نواحی تحت تاثیر
  •  ریزش موی موقتی

علت

دلیل-درمان-شوره-سر
دلیل-درمان-شوره-سر

علت شوره سر می توان موارد متفاوتی باشد که درا دامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

خشکی پوست: خشکی پوست شایع ترین علت شوره سر است. ورقه های پوست خشک عموما کوچکتر هستند و نسبت به ورقه های پوست ناشی از علت های دیگر آن چربی کمتری دارند و احتمالا در نواحی دیگری از بدن خود مثل پا و دست علائم و نشانه های خشکی پوست را خواهید داشت.

پوست چرب خارش دار: این وضعیت که یکی از شایع ترین علت های شوره سر است با پوست چرب قرمز رنگی که پوشیده از ورقه های سفید یا زرد رنگ پوست سر است، مشخص می شود. این مشکل بر پوست سر و نواحی دیگری مثل ابرو، کنارهای بینی و پشت گوش ، قفسه سینه، کشاله ران و گاهی اوقات زیر بغل که سرشار از غده های چرب هستند، اثر گذار است.

شست و سوی کم مو با شامپو: در صورتی که به صورت منظم موهای خود را نشوئید، پوست سر شما روغن ها و سلول های پوستی را تشکیل می دهد که باعث شوره سر می شود.

بیماری های پوستی دیگر: افراد مبتلا به بیماری پوستی مثل اگزما، بیماری التهابی مزمن پوست یا پسوریازیس، بیماری که با ساخت شدن سلول های پوستی مرده، خشک و زبر مشخص می شود و باعث ایجاد ورقه های ضخیم می شود، دچار شوره سر می شوند.

قارچ مالاسزیا: این قارچ سر در پوست سر اغلب بزرگسالان وجود دارد، اما در بعضی از این افراد، این قارچ باعث التهاب پوست سر و شوره ی سر می شود. این شوره سر قارچی باعث التهاب پوست سر و رشد بیشتر سلول های پوستی می شود. سلول های پوستی اضافه می میرند و می افتند و بر روی مو یا لباس ها به صورت ورقه های سفید رنگ ظاهر می شوند. علت ملتهب شدن بعضی از پوست سرها به دلیل قارچ مالاسزیا مشخص نیست.

حساسیت به محصولات مراقبت از مو: گاهی اوقات حساسیت به مواد اولیه مشخص در محصولات مراقبت از مو یا رنگ مو، مخصوصا پارافنیلن دی آمین، باعث خارش سر، قرمز رنگ و ورقه ورقه شدن پوست می شود. شست وشوی مکرر مو یا استفاده از محصولات آرایشی مو نیز باعث التهاب پوست و سر و شوره سر می شوند.

عوامل خطر

دلیل شوره سر و روشهای درمان
دلیل شوره سر و روشهای درمان

تقریبا هر کسی می تواند شوره سر داشته باشد، اما بعضی از عوامل مشخص شما را بیشتر در معرض آن قرار می دهند:

سن: شوره سر معمولا در اوایل جوانی شروع می شود و تا میانسالی ادامه دارد. این مساله به این معناست نیست که سالخوردگان دچار شوره ی سر نمی شوند. برای بعضی از افراد، این عارضه یک مشکل دائمی است.

مرد بودن: با توجه به اینکه بیشتر مردان دچار این مشکل می شوند، بعضی از محققان فکر می کنند که هورمون های مردانه در بوجود آمدن این مشکل نقش دارند. مردان همچنین غده های چربی زای بزرگتری در پوست سر خود دارند که در بوجود آمدن شوره سر نقش دارد.

پوست سر و موی چرب: قارچ مالاسازیا باعث افزایش چربی پوست سر شما می شود. به همین دلیل، داشتن پوست و موی شدیدا جرب شما را بیشتر در معرض ابتلا به شوره سر قرار می دهد.

ارتباط شوره سر با غذا: در صورتی که رژیم غذایی شما فاقد غذاهای سرشار از روی، ویتامین های B یا انواع مشخصی از چربی باشد، بیشتر به این مشکل دچار می شوید.

بیماری: بنا به دلایل نامشخص، بزرگسالان مبتلا به بیماری های عصبی مثل بیماری پارکینسون بیشتر به شوره سر و آماس پوست سر دچار می شوند. افراد مبتلا به ایدز و افرادی که در دوره بهبودی بیماری های تنش زایی مثل حمله قلبی و سرطان و افراد مبتلا به بیماری های سیستم های ایمنی نیز بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

درمان

وقتی پزشک تایید کرد که فرد شوره سر دارد، مهم ترین روش درمانی استفاده از شامپوی ضد شوره ی سر، تمیز کننده ها و کرم های ضد التهابی است. مهم تر از همه، اغلب موثرترین روش درمانی ترکیبی از روش درمان شوره سر با استفاده از مواد مختلف به طور همزمان است. شامپوهای بازاری و کرم های استروئیدی روش های درمانی معمول هستند. تمیز کردن و شست و شوی بیشتر مو معمولا توصیه می شود.

در موارد شوره موی سر شدید که به ترکیب کرم های استروئیدی پر قدرت، اسپری ها یا لوسیون ها جواب نمی دهند، روش های درمان شوره سر جایگزین امتحان می شود. متخصص پوست  برای موارد شدیدی که با روش های درمانی استاندارد بهبود پیدا نکرده اند، کمک شایانی می تواند بکند.

درمانهای خانگی

دلیل-درمان-شوره-سر
دلیل-درمان-شوره-سر

در ادامه بعضی از داروهای گیاهی و درمان های خانگی برای رفع شوره موی سر ذکر شده است. برای بکار بردن این روش ها برای شوره ابرو بهتر است با پزشک مشورت کنید.

سر خود را با سرکه بشوئید

مواد لازم:

  • 1 تا 2 فنجان  آب گرم
  • 1 تا 2 فنجان سرکه سفید

آب گرم و سرکه را با هم ترکیب کنید. ترکیب را روی سر خود بریزید،برای چندین دقیقه به آرامی ترکیب را روی سر خود بمالید و سپس تنها با آب سر خود را شست و شو دهید. قبل از گرفتن دوش معمولی بین 8 تا 12 دقیقه صبر کنید. بسته به نیازی که احساس می کنید، برای درمان شوره سر هر هفته یا دو هفته یک بار این عمل را تکرار کنید.

جوش شیرین

مواد لازم:

  • 1 قاشق سوپخوری جوش شیرین
  • 1 فنجان آب
  • چند قطره روغن روزماری (اختیاری)

یک روش درمان شوره سر استفاده از جوش شیرین می باشد که برای آن یک قاشق سوپخوری جوش شیرین را با یک فنجان آب گرم ترکیب کنید. ترکیب را مخلوط کنید و آن را در بخش وسیعی مورد استفاده قرار دهید. برای هر بار مصرف محلول را تکان دهید. در صورت امکان این کار را هر روز به جای شامپو زدن انجام دهید. در ابتدا موی سر کاملا خشک به نظر می رسد، اما روغن های طبیعی آن خیلی زود بازیابی می شوند و نسبت به هنگام استفاده از شامپوی بازاری تعادل بیشتری خواهند داشت.

مصرف شنبلیله

مواد لازم:

  • 2 قاشق سوپخوری تخم شنبلیله
  • یک کاسه آب
  • وسیله برای آسیاب کردن تخم شنبلیله

تخم شنبلیه ها را در طول شب در آب بخیسانید. صبح روز بعد، آنها را ریز خرد کنید و روی پوست سر خود قرار دهید.اجازه دهید  به مدت 30 تا 45 دقیقه آنها روی پوست خود نگه دارید، سپس آن را با شامپو یا آب بشوئید.

آسپرین

آسپرین تنها برای درمان سردرد مورد استفاده قرار نمی گیرد. این دارو همچنین به عنوان یک داروی خانگی برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار می گیرد. در آسپرین خالص درصد زیادی اسید سالیسیلیک وجود دارد که یکی از مواد اصلی در بسیاری از شامپوهای ضد شوره است.

مواد لازم:

  • دو قرض آسپرین سفید رنگ
  • شامپو

آسپرین راخرد کنید تا به یک پودر ریز تبدیل شود. آن را قبل از مصرف به شامپویی که عموما استفاده می کنید اضافه کنید و مطمئن شوید که قبل از شستن کامل سر، در حدود دو دقیقه روی سر باقی بماند.

روغن درخت چای

با وجود این که روغن اضافه خود یک علت شوره سر است، بعضی از روغن ها هنوز برای درمان شوره پوست سر موثر هستند.

مواد لازم:

  • یک قاشق سوپخوری روغن درخت چای
  • یک فنجان آب داغ
  • یک آب پاش برای اسپری محلول

یک قاشق سوپخوری روغن درخت چای را در یک فنجان آب گرم در یک آبپاش بریزید. به خوبی آن را تکان دهید. بعد از شستشوی سر با شامپو، ترکیب را در سراسر پوست سر خود بپاشید،  سر خود را ماساژ دهید و سپس به مدت چند دقیقه آن را بگذارید ترکیب روی سر شما باقی بماند. رطوبت اضافه را با دست خارج سازید، اما آن را نشوئید.

شامپوی ضدشوره

دلیل شوره سر و روشهای درمان
دلیل شوره سر و روشهای درمان

همه شامپوهای ضد شوره مشابه نیستند بلکه دارای موارد اولیه متفاوتی می باشند. ممکن است یک نوع شامپو در ابتدا باعث درمان شوره سر شود، اما مدتی بعد کارایی خود را از دست بدهد در این صورت باید نوع شامپوی ضد شوره خود را عوض کنید. تعداد دفعات مصرف شامپوی ضد شوره متغیر است برای این منظور دستورالعمل مصرف شامپوی ضد شوره را از روی قوطی شامپو مشاهده کنید. درحین شست شوی موی خود شامپو را به خوبی بر روی پوست سر خود بمالید. قبل از شستن مو با آب شامپو را به مدت 5 دقیقه یا برطبق دستورالعمل روی قوطی، روی سر خود نگه دارید. موی خود را به طور کامل بشوئید. باقی مانده های شامپوی بر روی مو باعث التهاب پوست سر می شود. وقتی موفق به درمان شوره سر خود شدید، زمان آن رسیده است که تعداد دفعات مصرف شامپو را کاهش دهید.

نور خورشید

هر روزی که می توانید حداقل به مدت 10 تا 15 دقیق در زیر نور خورشید قرار بگیرید، این یک روش درمان شوره ی سر است. مدت زمان کمی در زیر نور خورشید قرار بگیرید زیرا تابش زیاد نور و اشعه فرابنفش آن برای پوست، مو و سلامتی شما مضر است.

تغذیه

  • سبزیجات: سبزیجات برگ دار سبز بر نوع رفتار پوست شما تاثیرگذار هستند. این سبزیجات بر داشتن پوست و موی سالم و رشد ناخن اثرگذار هستند، بنابراین سبزیجاتی مثل کلم پیچ، کلم بروکلی و کاهو را به رژیم غذایی خود به منظور پیشگیری و رفع شوره سر اضافه کنید.
  • روغن ماهی: روغن ماهی در آرایش کلی پوست شما تفاوت ایجاد می کند. مصرف مکمل های روغن ماهی منجر به درمان شوره سر نمی شود، اما باعث کاهش شدت و یا پیشگیری از شوره پوست سر می شوند.
  • پروتئین های بدون چربی: برای به حداقل رساندن شوره سر، سعی کنید پروتئین های بدون چربی بیشتری مصرف کنید. این پروتئین ها به ساخت پوست و مو و سالم نگه داشتن آنها کمک می کند. ماهی، پروئین های غیر گوشتی (گوشت قرمز) مثل تخم مرغ، آجیل و حبوبات را مصرف کنید.

استفاده از لیمو

استفاده از لیمو نیز می تواند به رفع شوره سر کمک کند، در ادامه روش آن ذکر شده است.

مواد لازم:

  • دو قاشق و یک چهارم قاشق سوپخوری آب لیموی تازه

1 فنجان آب دو قاشق سوپخوری آب لیمو را روی پوست سر خود قرار داده و پوست سر را ماساژ دهید و اجازه دهید آب لیمو روی سر باقی بماند. یک قاشق چای خوری آب لیمو را با یک فنجان آب ترکیب کنید و سر خود را با آن بخیسانید. تا زمان رفع شوره سر این کار را هر روز انجام دهید.

پیشگیری

حفظ بهداشت پوست و مو مانع از بوجود آمدن شوره سر می شود. در طول بروز شوره موی سر شست و شو منظم تر و بیشتر موی سر بسیار اهمیت دارد. شما می توانید از توصیه های مراقبت شخصی که در بالا اشاره شده را برای پیشگیری از بوجود آمدن شوره پوست سر مورد استفاده قرار دهید.

 شوره ی سر عارضه ی بسیار شایعی  مخصوصا در بین نوجوانان و مردان می باشد. راه ها و روش های زیادی برای رفع و درمان شوره سر وجود دارد که می توانید آنها را انجام دهید. اگر با روش های ذکر شده در مقاله موفق به درمان شوره ی سر نشدید یا مبتلا به شوره موی سر شدید هستید بهتر از برای بکار بستن بهترین درمان قطعی شوره سر به پزشک مراجعه کنید.

نظر خود را درباره «دلیل شوره سر و روشهای درمان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دلیل شوره سر و روشهای درمان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.