زمان مطالعه: 2 دقیقه
درخشان ترین تیم ایرانی در رقابتهای جهانی

درخشان ترین تیم ایرانی در رقابتهای جهانی

تیم ملی کشتی ایران در مسابقات جهانی 1961 یوکوهاما نتیجه ای به دست آورد که هیچ یک از تیمها موفق به تکرار آن نشدند.

ملی پوشان کشتی ایران در المپیک 1960 رم نتایجی عجیب گرفتند. آنها همگی به قدری خوب کار کردند که کیهان ورزشی درموردشان نوشت: تیم ملی کشتی ایران، هرگز این قدر خوش ندرخشیده بود.

پیش بینی می شد که ایران قهرمان کشتی المپیک شود. اما ناگهان در روز آخر ورق برگشت و تمام کشتی گیران ایرانی با حوادثی عجیب و غیرمنتظره روبرو شدند. مسائلی مثل اضافه وزن، ضربه شدنهای غیرمنتظره یا راهنمایی های اشتباه.

اما وقتی تیم ملی بدون طلا از المپیک برگشت، شرایط به قدری علیه تیم ملی شد که برای یک سال بعد، اصلا تکلیف تیم ملی معلوم نبود. دولت مخالف فرستادن تیم کشتی به مسابقات جهانی بود و اعتقاد داشت که هزینه سفر می تواند در داخل مملکت صرف کارهای مفیدتر شود. در این شرایط تکلیف ملی پوشان معلوم نبود و هر بار خبری می شنیدند که آنها را با انگیزه یا بی روحیه می کرد.

بالاخره سید محمد خادم حقیقت، دبیر فدراسیون تصمیم گرفت 20 هزار تومان هزینه سفر و اقامت تیم ملی در ژاپن را از یکی از دوستانش قرض کند. همین تصمیم، ملی پوشان را امیدوار به آینده کرد. آنها با انگیزه می خواستند ثابت کنند که شکست در المپیک رم فقط یک اتفاق بوده و این بار اگر کشتی ها حوادث عادی خودش را طی کند، ایران در مسابقات جهانی خواهد درخشید.

ترکیب نفرات تیم ملی ایده آل بود. از تختی باتجربه که باقیمانده تیم حاضر در مسابقات جهانی 1951 بود و امامعلی حبیبی که قهرمان المپیک 1956 شده تا نفراتی مثل ابراهیم سیف پور و منصور مهدیزاده که نتوانسته بودند در المپیک 1960 تمام توان خودشان را به رخ بکشند و بالاخره نفرات بی تجربه ای مثل نصرالله سلطانی نژاد و حمید توکل.

تیم ملی کار خودش را با نقره نصرالله سلطانی نژاد در 52 کیلوگرم شروع کرد و اولین طلای خود را توسط سیف پور در 57 کیلو به دست آورد. اما این تازه شروع کار ملی پوشان ایرانی بود. حمید توکل در 62 کیلو برای ایران برنز آورد و پس از آن نوبت به کسب چهار طلا در چهار وزن متوالی رسید. محمدعلی صنعتکاران در 67 کیلو، امامعلی حبیبی در 73 کیلو، منصور مهدیزاده در 79 کیلو و بالاخره غلامرضا تختی در 87 کیلو. آن هم در حالی که در همین دوره ورزشکارانی مثل حسین آکباش و حسن گونگور از ترکیه، بوریس گورِویچ، میخائیل بِک مورزوف و  ولادیمیر سینیاوسکی از شوروی در برابر قهرمانان ایرانی قرار گرفتند و همگی ناکام شدند.

 آمار تیم ملی ایران حیرت انگیز بود: 5 طلا، یک نقره و یک برنز در هشت وزن و کسب 41 امتیاز. ایران با هشت امتیاز برتری نسبت به تیم شوروی برای نخستین بار قهرمانی جهان را جشن گرفت.

این نتایج بقدری درخشان بود که ورزشکاران کشورمان هم هرگز نتوانستند آن را تکرار کنند. یک سال بعد از این تیم، فقط حبیبی و مهدیزاده توانستند از عنوان خودشان دفاع کنند و بعدها که ایران در سالهای 1965 و 1998 قهرمان جهان شد، هرگز بیشتر از سه مدال طلا به دست نیاورد. حتی در سال 2002 هم که ایران قهرمان جهان شد، این عنوان را تنها با یک طلا به دست آورد تا مشخص شود عملکرد تیم ملی در کشتی قهرمانی جهان در یوکوهاما تا چه اندازه حیرت انگیز بوده است.

نظر خود را درباره «درخشان ترین تیم ایرانی در رقابتهای جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره درخشان ترین تیم ایرانی در رقابتهای جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.