زمان مطالعه: 3 دقیقه
آفریقای جنوبی و اولین میزبانی آفریقا در جام جهانی

آفریقای جنوبی و اولین میزبانی آفریقا در جام جهانی

تنها دوره جام جهانی که قاره آفریقا میزبانی این رقابتها را به دست آورد، مسابقات 2010 آفریقای جنوبی بود.

در سال 2010 آفریقای جنوبی در مركز توجهات دنیای فوتبال قرار داشت. در آن سال، این كشور میزبان جام‌جهانی فوتبال بود. دروازه‌بان تیم ایتوملنگ كون درباره حال و هوای آن روزها می‌گوید:

 

فضای بی‌نظیری به وجود آمده بود كه به هیچ عنوان انتظار آن را نداشتیم. ولی همه‌مان هیجان‌زده شده بودیم. زیرا اولین كشور آفریقایی بودیم كه میزبان این مسابقات شده است.

 

آفریقای جنوبی اولین بار در سال 1998 راهی جام‌جهانی شد. اما فوتبال این كشور با وجود حضور در جام 2002 به تدریج دچار افت شده بود. این تیم در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی 2010 نیز اجازه یافت مسابقه دهد. اما نتایج ضعیف تیم، موجب شد كه منتقدان بیش از پیش، ضعف‌های تیم را نقد كنند. با این وجود، نمایش قابل قبول نماینده آفریقا در برابر مكزیك، منتقدان را خاموش كرد.

 سیفیوه شابالالا زننده اولین گل آن جام به دروازه مكزیك، از آن لحظه چنین یاد می‌كند

 

وقتی دیدم توپم در حال وارد شدن به دروازه است، برایم باورنكردنی بود. احساس می‌كردم تنها آدم بر روی كره زمین هستم. وقتی دیدم هزاران تماشاگر در استادیوم مشغول شادی هستند، خیلی احساساتی شدم. زیرا می‌دانستم موجب شادی میلیون‌ها نفر از مردم آفریقا شده‌ام و با این گل، مردم كشورم را متحد كرده‌ام.

 

كاتله‌گو امفه‌لا مهاجم نوك تیم هم چنین می‌گوید

 

راستش را بخواهید به شدت احساساتی شده بودم؛ تا جایی كه حتی گریه‌ام گرفته بود. یادم می‌آید كه تمام بازیكنان تیم داشتند به سمت پرچم كرنر می‌رفتند تا شادی كنند.

 

دیدار افتتاحیه (1ـ1) خاتمه یافت و آفریقای جنوبی با اعتماد به نفس بالا، راهی دیدار دوم خود شد. یك برد در آن دیدار می‌توانست راه صعود آفریقای‌جنوبی به دور دوم را هموار كند. امفه‌لا می‌گوید:

 

فكر می‌كردیم اروگوئه نسبت به مكزیك حریف ساده‌تری است و وقتی در آخرین بازی خود در مرحله گروهی مقابل فرانسه می‌ایستیم صعود خود به دور دوم را حتمی كرده‌ایم. وقتی در پایان بازی 3 گل از اروگوئه دریافت كردیم، واقعاً شوكه شده بودیم.

 

در آن دیدار دروازه‌بان تیم هم اخراج شد. او معتقد است:

 

«لوییس سوارز» در آن روزها بهترین مهاجم دنیا بود. یك پنالتی از من گرفت و همین خطا سبب اخراج من هم شد. اما من حتی او را لمس هم نكرده بودم. او در موقعیت تك به تك با من قرار گرفت و من تكل زدم. او در همان لحظه توپ را جلو انداخت و خود را به روی زمین انداخت. داور هم سوت زد و اعلام پنالتی كرد.

 

آن پنالتی توسط دیه‌گو فورلان گل شد و تمام امیدهای بافانابافانا برای بازگشت به بازی بر باد رفت. شكست (3ـ0) ضربه سختی به آفریقای جنوبی وارد كرد و شانس صعود تیم به دو دوم را به حداقل رساند. آخرین حریف آنها فرانسه بود كه قبلاً از جام 98 نیز با هم بازی كرده بودند. البته فرانسه 98 قهرمان جهان شد و فرانسه 2010 تنها سایه‌ای از تیم درخشان گذشته است. درگیری‌های داخلی و نمایش ضعیف آن جام را برای خروسهای فرانسه به یك كابوس بدل ساخته بود.

 امفه‌لا درباره آن مسابقه به نیكی یاد می‌كند:

 

فكر می‌كردیم بازی سختی در پیش داریم، اما وقتی وارد زمین شدیم شرایط متفاوتی دیدیم. انگیزه‌مان به شدت بالا بود و حس می‌كردیم می‌توانیم گل بزنیم. این اتفاق نیز رخ داد.

 

شابالالا هم درباره روحیه تیم قبل از بازی می‌گوید

 

به این باور رسیده بودیم كه می‌توانیم در خانه خود، فرانسه را شكست دهیم. به خودمان می‌گفتیم كه باید برای خودمان، خانواده‌مان و كشورمان به میدان برویم و بازی كنیم. ما از ابتدای مسابقه با تمام قدرت پیش رفتیم.

 

آفریقای جنوبی می‌بایست با اختلاف گل بالا در آن بازی برنده می‌شد و نتیجه بازی اروگوئه ـ‌ مكزیك نیز به نفع آنها پیش رفت تا آنها به دور دوم صعود كنند. بافانا بافانا در نیمه اول صاحب دو گل شد اما برد (2ـ1) برای صعود كافی نبود. هرچند كه نمی‌توان به آن تیم آفریقای‌جنوبی، لقب «ناموفق» داد.

امفه‌لا با وجود حذف تیم، خاطراتی شیرین از آن لحظات دارد:

 

برای من فوق‌العاده بود. انگار روی ابرها راه می‌رفتم. زیرا در جام‌جهانی گل زده بودم و اسمم برای همیشه در كتابهای تاریخ ثبت می‌شد. در بازی با فرانسه هم گل زدم و هم به عنوان بهترین بازیكن میدان برگزیده شده بودم. آن گل، حسن ختام بی‌نظیری بود برای من در جام‌جهانی.

 

همین برد هم كافی بود تا مردم چون قهرمانان با تیم‌ملی برخورد كنند. هرچند كه تیم در جام های جهانی بعدی نیز موفق نشد به مرحله نهایی جام‌جهانی صعود كند.

دروازه‌بان كونه نیز از آن تجربه به عنوان خاطره‌ای خوش صحبت می‌كند:

 

این میزبانی برایمان بسیار معركه بود. فكر می‌كنم تا آخر عمر درباره آن جام‌جهانی صحبت كنیم. آن رقابت‌ها برای تك‌تك افراد این كشور، تجربه‌ای مفید و منحصر به فرد بود و فكر می‌كنم همه ما از آن تجربه به نیكی یاد كنیم.

 

نظر خود را درباره «آفریقای جنوبی و اولین میزبانی آفریقا در جام جهانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آفریقای جنوبی و اولین میزبانی آفریقا در جام جهانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.