زمان مطالعه: 1 دقیقه
اولین حضور اسکی بازان در المپیک

اولین حضور اسکی بازان در المپیک

المپیک زمستانی 1972 که در ساپورو ژاپن برکزار می شد، شاهد تحولی اساسی در مورد ورزشکارانی بود که اجازه حضور در بازیها به آنها داده می شد.

پيش از آغاز بازي‌هاي سال 1972، اوري برونداج، رئيس كميته بين‌المللي المپيك، در آخرين سال رياست خود اعلام كرد كه هيچ يك از اسكي‌بازهايي كه براي حضور در مسابقات اسكي پول گرفته‌اند، حق شركت در بازي‌ها را ندارد.

در آن زمان، همه اسكي‌بازهاي بزرگ براي حضور در مسابقات حقوق مي‌گرفتند؛ به همين علّت، اين تصميم مورد اعتراض آن‌ها، فدراسيون جهاني اسكي و مسئولان ژاپني برگزاركننده بازي‌ها قرار گرفت. در اين ميان، فدراسيون بين‌المللي اسكي (FIS) تهديد كرد كه اگر ورزشكاري از شركت در مسابقات محروم شود، اسكي المپيك ساپورو را تحريم خواهد كرد.

به اين ترتيب، برونداج ـ كه به آقاي آماتور مشهور بود از تصميم خود عقب‌نشيني كرد و مسابقات ساپورو به طور رسمي توسط امپراتور «هيرو هيتو» در استادیوم ماکومانی افتتاح شد.

کشور ژاپن از سوم تا سیزدهم فوریه میزبان رقابت های زمستانی بود. این کشور در رقابت با کانادا، فنلاند و امریکا میزبان را با 32 رای به خود اختصاص داد در حالی که نزدیک ترین رقیب این کشور که شهر بانف کانادا بود تنها 16 رای آورد. به این ترتیب مسابقات در شهر ساپورو برگزار شد. در این رقابت ها 35 مسابقه در 6 رشته ورزشی برگزار شد.

هيده‌كي تاكادا دانش‌آموز ژاپني مشعل بازي‌ها را روشن كرد و رقابت 205 زن و 801 مرد از 35 كشور آغاز شد. ايران نيز با آوانس مگردون (مربي)، لطف‌الله كياشمشكي، قربانعلي كلهر، علي ساوجي و فيض‌الله بندعلي در اين مسابقات شركت كرد. در پايان مسابقات روس‌ها با 8 طلا، 5 نقره و 3 برنز بالاتر از هلند و سوييس (هر دو 4 طلا، 3 نقره و 2 برنز) و آلمان شرقي (3 طلا، 4 نقره و 7 برنز) قرار گرفتند.

در اين دوره، ستارگان مسابقات دو ورزشكار با 3 مدال طلا بودند: آرد اشنك اسكيت‌باز سرعتي هلند در بخش مردان و گالينا كولاكووا اسكي‌باز نورديك روس در قسمت زنان.

اما آنچه اهمیت داشت، نه این مدال ها بلکه عقب نشینی کمیته بین المللی المپیک از منشور خود بود. آماتوریزم می رفت که جای خود را به حرفه ای گری بدهد و امری که در اسکی آغاز شده بود، به مرور به رشته ها دیگر نیز سرایت کرد.

نظر خود را درباره «اولین حضور اسکی بازان در المپیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اولین حضور اسکی بازان در المپیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.