زمان مطالعه: 4 دقیقه
اولین تیمی که با ضربات پنالتی قهرمان یورو شد

اولین تیمی که با ضربات پنالتی قهرمان یورو شد

تیم جمهوری چک از رسیدن به نیمه نهایی یورو بازماند تا همچنان قهرمانی این تیم در سال 1976 و نایب قهرمانی در 1996، بزرگ ترین عناوین چک در یورو باشد.

پنجمین دوره جام ملّت‌های اروپا، آخرین دوره‌ای بود که مرحله نهایی آن با حضور چهار تیم برگزار می‌شد. یوفا مقرّر کرده بود که از سال 1980 هشت تیم راهی دور نهایی بازی‌ها شوند و مسابقات به صورت متمرکز در کشوری برگزار شود که قبل از شروع مرحله مقدماتی به عنوان میزبان انتخاب شده است. امّا رقابت‌های مقدماتی 1976 به سبک سابق برگزار شد. تنها دو سال از درخشش بزرگانی چون آلمان و هلند و لهستان در جام جهانی گذشته بود و به نظر می‌رسید که رقابت این تیم‌ها مجدداً اوج بگیرد امّا مرحله مقدماتی آبستن حوادثی عظیم بود.

حوادث مرحله مقدماتی

در رقابتهای انتخابی آلمان به دشواری یونان و بلغارستان را حذف کرد آن هم در گروهی که نیمی از بازی‌ها به تساوی منتهی شد. انگلستان نیز چکسلواکی را (3-0) شکست داد امّا سرانجام چکسلواکی از این گروه صعود کرد اوج رقابت‌ها در گروه سه تیمه هلند، لهستان و ایتالیا بود که امتیاز هلند و لهستان درآن برابر شد و سرانجام هلند کرویف در آن اوّل شد.
هلندی‌ها در دور یک چهارم نهایی رقیب سنّتی خود (بلژیک) را در هم کوبید. هت‌تریک «روبی رنسن برینگ» پیروزی (5-0) بازی رفت را رقم زد و در دیدار برگشت نیز «یوهان کرویف» گل پیروزی را به ثمر رساند. آلمان در مادرید صاحب تساوی دیگری شد. امّا با پیروزی خانگی به دور نهایی صعود کرد. شوروی برای حضور در پنجمین نیمه‌نهایی یورو با 9 بازیکن از «دیناموکیف» و «پروچروف» و «لوچوف» از اسپارتاک مسکو راهی «براتیسلاوا» چکسلواکی شد. چک‌ها پس از انگلستان، این بار روس‌ها را با شوت «مودر» از فاصله 25 متر و ضربه کاشته «پانن کا» شکست دادند. «مولر» در بازی برگشت نیز در حضور صدهزار تماشاگر از 35 متری گل زد. گل بعدی او شوروی را (2-2) متوقف ساخت تا چکسلواکی غول دیگری را از پیش روی بردارد.

نتایج مرحله یک چهارم نهایی

یوگسلاوی (3-1) ولز
چکسلواکی (4-2) شوروی
آلمان غربی (3-1) اسپانیا
هلند (7-1) بلژیک

ادامه غول‌کشی چک ها

بازیهای نهایی از شانزدهم تا 20 ژوئن 1976 در یوگسلاوی برگزارشد. در اولین دیدار چکها با گل «اوندروس» لیبروی خود از هلند پیش افتادند. امّا در نیمه دوم «کلایو توماس» داور ولزی «پولاک» چک را اخراج کرد. پس از آن هلندی‌ها «جانی رپ» کم‌فروغ را تعویض کردند و با ورود «گیلز» لحظه به لحظه، دروازه چکها نزدیک‌تر شدند سرانجام شوت گیلز با برخورد به پای اوندروس منجر به گل، خودی «اوندروس» شد و بازی را به تساوی کشاند تا کار به وقت اضافی برسد.
در حالی که «نیسکنز» هم اخراج شده بود و هر دو تیم ده نفره شده بودند ورود دو مهاجم تازه نفس چک روند بازی را تغییر داد و غول‌کش بزرگ در دقیقه 114 توسط «نهودا» به گل رسید. بلافاصله «فان هانگم» هم اخراج شد تا کارهلندی‌ها سخت‌تر شود. و سرانجام «وسلی» پیروزی (3-1) چک را رقم زد و هلند از رسیدن به فینال بازماند.

کار شگفت‌ انگیز «دیترمولر»

تیم یوگسلاوی در حضور 50562 تماشاگر می‌خواست آلمان قهرمان جهان را شکست دهد. این تیم در سی‌دقیقه ابتدایی مسابقه (2-0) پیش افتاد. به نظر می‌آمد که فینال جام جهانی در دیدار رده‌ بندی تکرار خواهد شد. حتی با این که «فلوهه» دردقیقه 64 اختلاف را کمتر کرده بود در ده دقیقه پایانی بازی هلموت شوئن مربی آلمان‌ها «دیترمولر» را وارد میدان کرد. مولر در اولین حضور خود در تیم ملّی آلمان به سرعت به محوطه جریمه یوگسلاوی رفت تا شاید در کرنر «راینر بنهوف» حرکتی مفید انجام دهد. لحظه‌ای بعد پرواز بلند مولر و ضربه سر او بازی را (2-2) کرد!! مولر در پنج دقیقه پایانی وقت اضافی نیز غوغا کرد. او پاس «هولزن باین» را با یک شوت به گل بدل کرد و اندکی بعد ضربه برگشتی بونهوف را گل کرد. آلمان (4-2) برد و ژرمن‌ها یک بار دیگر ازشکست پیروزی ساختند!

داستان یک پنالتی عجیب!

یوگسلاوی میزبان در ساعت 20:15 نوزدهم ژوئن در حالی در برابر هلند قرار گرفت که تنها 6766 نفر به دیدن دیدار رده‌بندی یورو – 76 آمده بودند!! هلندی‌ها در غیاب سه بازیکن محروم خود (نیسکنز، کرویف، فان هانگم) دوبار از میزبان پیش افتادند امّا یک بار دیگر سرنوشت به وقت اضافی کشیده شد. سرانجام گل دقیقه 107 «رودی گیلز» نتیجه (3-2) را برای هلند رقم زد و این تیم سوم شد.

فینال یک روز بعد برگزار شد. این بار در حضور 30790 نفر وبا قضاوت «سرجیو گونلا» ایتالیایی آلمان‌ها «دیتر مولر» را از ابتدا به زمین فرستادند چکها هم به جای «پولاک» اخراج شده در بازی با هلند «آسوهلیک» را به میدان فرستادند و همین بازیکن دردقیقه 8 گل اول بازی را به ثمر رساند. چکها در دقیقه 25 و به دنبال دفع ناقص بکن‌باوئر اختلاف را دو برابر کردند. دیتر مولر در همان نیمه اول اختلاف را به حداقل رساند. در نیمه دوم آلمان‌ها نمی‌توانستند راهی به دروازه چکها بازکنند. امّا سرانجام در دقیقه 89 و پس از دفع ناقص یک کرنر، هولزن باین نتیجه را (2-2) کرد. به این ترتیب تمام مسابقات این دوره به وقت اضافی کشیده شد.

امّا این بار گلی دروقت اضافی به ثمر نرسید تا برای اولین بار در تاریخ تورنمنت، سرنوشت به ضربات پنالتی کشیده شود. در این لحظات حساس، بزرگان آلمان همچون بکن باوئر، نتزر و برتی فوگتس از زدن ضربه پنالتی طفره رفتند. پس از آن که چکها 4 ضربه ابتدایی خود را گل کردند. «اولی هوینس» پشت ضربه قرار گرفت. اوضربه را با اختلاف فراوان از بالای دروازه به بیرون فرستاد. تنها یک ضربه برای تکمیل شگفتی‌های چکها باقی مانده بود. «آنتونین پاننکا» پشت ضربه قرار گرفت و در حالی که همگان منتظر دیدن ضربه‌ای محکم بودند، او به زیر توپ زد تا توپ به آرامی اوج گرفته و در وسط دروازه پایین بیاید! این گل که منجر به قهرمانی چکها شد، درآن زمان حرکتی استثنائی تلقی شد. امّا اکنون این نوع ضربات «چیپ» نام گرفته‌اند و تمام فوتبالدوستان با ابداع پاننکا آشنا شده‌اند به این ترتیب عصر «یورو»های 4 تیمه به پایان رسید.

نظر خود را درباره «اولین تیمی که با ضربات پنالتی قهرمان یورو شد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره اولین تیمی که با ضربات پنالتی قهرمان یورو شد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.